Unghäst lätt halt, svullen sena?

mandy90

Trådstartare
Hej. Tog hem min unghäst för en månad sedan. Nytt stall, nya kamrater, nytt foder och dessutom första gången på 1,5 år som hon skiljs från mamma och uppfödare.

Vi har haft en otur sedan början som har bestått av ömhet sedan uppfödare verkat för djupt. Hovbööd till följd av detta och nu när hovbölden försvunnit och det verkade bra strä kte hon sig och kromade ryggen när hon gick. När även detta gick över så är hon halt på benet som hovbölden var i och hon har fått mugg på vänster bakben. Tog in henne från lösdriften i lördags å har haft henne på boxvila sedan dess. Tog in henne då jag kände att hon var något svullen/svampig i senan i frambenet. Jag har haft inne henne och tyckt att det blivit bättre å vi har tagit promenader där hon visat en framåtbjudning som hon aldrig tidigare haft sedan jag hämtade henne. Idag släppte jag ut henne på lösdriften igen å såklart brallade de iväg med min tös i täten följd av alla de andra som skulle jaga henne.. hon är relativt ren i gången å galopperade på med öronen framåt men när de var färdiga var hon åter mer halt. Tänkte ta in henne under nätterna nu men jag har ingen aningnom vad det kan vara å tänkte om någon varit med om liknande symptom.

Hon är frisk i övrigt, pigg och äter och dricker och rör på sig.

Hon har varit lite svullen i alla benen tycker jag. Hon har också haft vad många kallar "proteinknölar" de uppstod när vi började stödfodra med bale i hagen. Hmmhmmhmmm

Du, jag tycker att det låter som hög tid att en veterinär får titta på det där. Snarast!!!

Låter som en misstänkt senskada. Och till det bevisats annorlunda bör det behandlas som en senskada. Börja med ett ultraljud.

Skulle det vara en sena, är det ju oerhört viktigt med rätt behandling direkt. Att överanstränga en senvarning är verkligen att gambla med hästens hälsa! Konvalcenstiden för en sena som skadats är ju otroligt lång.

Jag hade satt på boxvila till ultraljudsundersökning.

Med tanke på att svullnaden minskat och hon inte haltade när jag släppte henne kunde man ju tro att det blivit bra, vilket jag som optimist utgick ifrån.

Sen kan jag tillägga att svullnaden är extremt liten. Det syns ej ytligt och hon reagerar ej när man klämmer. Området är ca 15cm över kotan och det känns jämfört med andra frambenet mjukare å lite svampigt. Ca 2-3 cm när man klämmer över den djupa böjsenan.

Senskador behöver ju inte ens ge hälta förrän de är gigantiska. Även en igen senskada är en halv katastrof för hästen, så det gäller verkligen att vara jätteförsiktig även om man så bara misstänker senskada.

Sen kan jag tillägga att svullnaden är extremt liten. Det syns ej ytligt och hon reagerar ej när man klämmer. Området är ca 15cm över kotan och det känns jämfört med andra frambenet mjukare å lite svampigt. Ca 2-3 cm när man klämmer över den djupa böjsenan.

Min står med en senvarning(endast uttänjd) visade ingen hälta men var lite svullen. Ultraljud dagen efter visade inga blödningar men hade jag ignorerat varningen hade hon definitivt haft en senskada med lång rehab! Nu är vi förhoppningsvis snart igång igen efter 2 veckors skritt, kylning av ben och BoT. Ultraljud ska göras nästa vecka igen för att kontrollera hur det ser ut! Jag hade inte ignorerat detta på din häst! Hade aldrig riskerat att få en senskada som jag hade kunnat förhindra genom att vara uppmärksam! Ultraljuda hästen!

Hej. Tog hem min unghäst för en månad sedan. Nytt stall, nya kamrater, nytt foder och dessutom första gången på 1,5 år som hon skiljs från mamma och uppfödare.

Vi har haft en otur sedan början som har bestått av ömhet sedan uppfödare verkat för djupt. Hovbööd till följd av detta och nu när hovbölden försvunnit och det verkade bra strä kte hon sig och kromade ryggen när hon gick. När även detta gick över så är hon halt på benet som hovbölden var i och hon har fått mugg på vänster bakben. Tog in henne från lösdriften i lördags å har haft henne på boxvila sedan dess. Tog in henne då jag kände att hon var något svullen/svampig i senan i frambenet. Jag har haft inne henne och tyckt att det blivit bättre å vi har tagit promenader där hon visat en framåtbjudning som hon aldrig tidigare haft sedan jag hämtade henne. Idag släppte jag ut henne på lösdriften igen å såklart brallade de iväg med min tös i täten följd av alla de andra som skulle jaga henne.. hon är relativt ren i gången å galopperade på med öronen framåt men när de var färdiga var hon åter mer halt. Tänkte ta in henne under nätterna nu men jag har ingen aningnom vad det kan vara å tänkte om någon varit med om liknande symptom.

Hon är frisk i övrigt, pigg och äter och dricker och rör på sig.

Hon har varit lite svullen i alla benen tycker jag. Hon har också haft vad många kallar "proteinknölar" de uppstod när vi började stödfodra med bale i hagen. Hmmhmmhmmm

Hade också åkt och ultraljudat, det är ju ingen större kostnad i sammanhanget. Däremot så har jag haft liknande som din minst tre ggr, det har i samtliga fall varit UA på ultraljud. Kort därefter har det visat sig ha varit en hovböld, de är luriga och ger lite olika symptom. Kanske kan vara värt att be en hovis kolla igenom hoven? På min ena häst visade det sig som en lätt hälta under ett år (!), var inne och behandlade kotan ett flertal ggr, hon hade nämligen böjprovsrektion. När jag bytte klinik och de hittade hovbölden så försvann även böjprovsreaktionerna. En annan häst blir alltid lite diffust svullen utan andra symptom, sen brukar det spricka ut ngt i kronranden.

Hade också åkt och ultraljudat, det är ju ingen större kostnad i sammanhanget. Däremot så har jag haft liknande som din minst tre ggr, det har i samtliga fall varit UA på ultraljud. Kort därefter har det visat sig ha varit en hovböld, de är luriga och ger lite olika symptom. Kanske kan vara värt att be en hovis kolla igenom hoven? På min ena häst visade det sig som en lätt hälta under ett år (!), var inne och behandlade kotan ett flertal ggr, hon hade nämligen böjprovsrektion. När jag bytte klinik och de hittade hovbölden så försvann även böjprovsreaktionerna. En annan häst blir alltid lite diffust svullen utan andra symptom, sen brukar det spricka ut ngt i kronranden.
Hon hade ju en hovböld för tre veckor sedan i denna hov. I början när hon påvisade hälta igen misstänkte vi alla i stallet att det var en hovböld, men när vi kände att senan var svullen blir man ju liiite misstänksam. Jag vill ju inte åka till klinik med en hovböld för de kan ju göra sååå mycket mer än vad som egentligen behövs.. har en inbokad tid först på måndag på vaggeryds hästklinik. Mitt ombud tycker dock jag ska åka till skara istället. Erfarenheter?

Idag var hon lite varmare vid hov och kota än tidigare dagar. Men jag ty ker att hon verkar ha nåt i bakben/rygg. Uschijame!

När min fick en senskada (yttre våld) så var hon knappt halt. Hon ömmade mest när hon var tvungen att vända sig eller liknande. Hon hade lätt kunnat tas som ohalt om man inte kände henne. Det visade sig vara ett ytterst litet jack på böjsenan som skulle ta 4-5 månader att läka.
Ett ultraljud är så snabbt gjort. Sedan vet man.

Tycker som dom andra, åk in och gör ett UL. Efter alla år med häst har jag lärt mig att det inte är någon större ide att spekulera för mycket på relativt diffusa symptom då det kan vara lite vad som helst.

Min häst när han fick sin senskada så gick hältan över på 2-3 dagar men en pyttesvullnad blev kvar, en svullnad som knappt märktes om man inte visste om den. Ohalt och pigg och fräsch resten av konvalecenten på 6 månader.

Otroligt jobbig start verkar du fått med din häst, hoppas det vänder.

Om hästen fortfarande har problem med en hovböld efter tre veckor är det helt klart läge att ta reda på varför den inte är bra än. Och det är säkert inte särskilt mycket bökigare att köra till klinik än att jaga rätt på en hovis som är godkänd för sjukbeslag. Och om det inte är hoven är det ju vettigt att åka någonstans där det finns utrustning att ta reda på vad det är.

Om hästen fortfarande har problem med en hovböld efter tre veckor är det helt klart läge att ta reda på varför den inte är bra än. Och det är säkert inte särskilt mycket bökigare att köra till klinik än att jaga rätt på en hovis som är godkänd för sjukbeslag. Och om det inte är hoven är det ju vettigt att åka någonstans där det finns utrustning att ta reda på vad det är.
Men jisses amalia. Hon har ju varit bra en-två veckor efter hovbölden och nu har det ju antagligen blivit en överansträngning i senan eftersom hon troligtvis har belastat den under tiden hon hade hovböld. Alternativet är att de brallat på för mycket i hagen och att den är överansträng å mitt sista alternativ är att hon har fått en till hovböld. Jag har tidigare nämnt att jag fått en tid på klinik nu på måndag. Hovslagarna här är omöjliga då de ej dyker upp eller inte återkommer trots att de lovat att göra det inom en kvart.

Jag tänker som såhär. Hovslagaren kan ju avgöra om det är hvböld eller annat å antingen åtgärdar denne det eller så kommer jag slussas vidare till klinik. Veterinärerna här har ungefär samma position, de kan säga var det kommer från men jag kommer ändå behöva tillkalla hovslagare eller åka till klinik. Men åker jag till kliniken direkt å de lyckas fastställa diagnosen så kan de ju åtgärda det på plats å jag behöver ej gå till fler. De kan ju behandla både hovböld och senskada. Jag är så trött på alla här på buke som tror att de vet bäst hela tiden. Jag känner min häst bäst själv och det är jag som ser allt med blotta ögat. För er har jag bara försökt beskriv det så gott jag kan och jag vill bara veta om någon känner igen symptomen och jag vill bara ha vänloga råd. Inga tillsägningar om att jag ska göra si eller så annars är jag dum i huvudet som hästägare.

Tycker som dom andra, åk in och gör ett UL. Efter alla år med häst har jag lärt mig att det inte är någon större ide att spekulera för mycket på relativt diffusa symptom då det kan vara lite vad som helst.

Min häst när han fick sin senskada så gick hältan över på 2-3 dagar men en pyttesvullnad blev kvar, en svullnad som knappt märktes om man inte visste om den. Ohalt och pigg och fräsch resten av konvalecenten på 6 månader.

Otroligt jobbig start verkar du fått med din häst, hoppas det vänder.
Ja vi har haft en ordentlig otur, hoppas med att det vänder snarast och att det inte blir värre...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv