Sv: Unghäst, inridning/utbildning
Jag började rida in min, nu 4 åriga isis valack, i början av november. Innan jag ens tänkte tanken att sitta på honom har jag tränat en del från marken. Både longering, tömkörning, promenader, kontaktövningar och handhästridning
Både med och utan sadel + träns på. Detta började jag med våren han blev 3 år.
Enligt mig var han väl förberedd efter detta och var positiv och glad när vi började.
Började med att sitta lite försiktigt på honom och blev runtledd av min sambo. Vi fortsatte så 2-3 dagar i veckan i MAX 15 min/gång! Travade tillslut med ledare och då kunde han svänga, stoppa och gå framåt utan ledarens hjälp. Efter det litade jag såpass på honom att jag red honom på egen hand nere på banan, red även ut ett par ggr med min andra häst och sambo. Red ut ett par ggr ensam också. Höll på med detta sakta och försiktigt tills nyår. Efter det blev det vila i 2 månader. Ska sätta igång honom igen om två veckor
Jag har tänk som så här: Ska ta med honom som handhäst så mycket jag kan så han kan stärka sig både muskulärt och konditionsmässigt utan mig på ryggen. Sen ska jag rida honom emellan åt och börja RIDA mer, alltså sidoförflyttningar, ge efter på tygel, ta tag i galoppen mer mm. Ska varva ridning (bana och ute i skogen), tömkörning, longering, markövningar och handhäst ridning. Kommer bara hålla på med detta ca 3 dagar per vecka max 15 min/gång för att sedan öka försiktigt. Fokus kommer ligga på att han har kul och inte tycker det är för jobbigt! Variera träningen så mycket det går! mitt mål är att få en pigg, glad och hållbar häst i många, många år framöver!
Kommer lägga in småvilor mellan varven så han får tid att vara häst och smälta det han lärt sig. Som någon sa en gång: "Livet som ridhäst är långt, man ska inte ha för bråttom."
När han känns mer säker i ridningen i skritt, trav och galopp, ska jag ta fram tölten, om han inte börjar tölta av sig själv