Unghäst, inridning/utbildning

L

Lundqvist

Har skaffat mig ett 5-årigt sto som hos förra ägaren mest skrittat och påbörjat trav lite smått. Är tömkörd, löshoppad och löslongerad. Jag är lite nyfiken på hur ni lägger upp er "träning" med era unghästar. Både för muskler, i ridningen och från marken osv. Så skriv på! :)

Sv: Unghäst, inridning/utbildning

Skulle också vilja ha lite tips ;)
Har ridit in min treåring (ooj, tiden går så fort, räknas redan som tre år :O)
Hon stannar, svänger, skrittar och travar på rakt spår.
Hur brukar ni gå vidare med utbildningen?

Jag började rida in min, nu 4 åriga isis valack, i början av november. Innan jag ens tänkte tanken att sitta på honom har jag tränat en del från marken. Både longering, tömkörning, promenader, kontaktövningar och handhästridning :) Både med och utan sadel + träns på. Detta började jag med våren han blev 3 år.

Enligt mig var han väl förberedd efter detta och var positiv och glad när vi började.

Började med att sitta lite försiktigt på honom och blev runtledd av min sambo. Vi fortsatte så 2-3 dagar i veckan i MAX 15 min/gång! Travade tillslut med ledare och då kunde han svänga, stoppa och gå framåt utan ledarens hjälp. Efter det litade jag såpass på honom att jag red honom på egen hand nere på banan, red även ut ett par ggr med min andra häst och sambo. Red ut ett par ggr ensam också. Höll på med detta sakta och försiktigt tills nyår. Efter det blev det vila i 2 månader. Ska sätta igång honom igen om två veckor:bump:

Jag har tänk som så här: Ska ta med honom som handhäst så mycket jag kan så han kan stärka sig både muskulärt och konditionsmässigt utan mig på ryggen. Sen ska jag rida honom emellan åt och börja RIDA mer, alltså sidoförflyttningar, ge efter på tygel, ta tag i galoppen mer mm. Ska varva ridning (bana och ute i skogen), tömkörning, longering, markövningar och handhäst ridning. Kommer bara hålla på med detta ca 3 dagar per vecka max 15 min/gång för att sedan öka försiktigt. Fokus kommer ligga på att han har kul och inte tycker det är för jobbigt! Variera träningen så mycket det går! mitt mål är att få en pigg, glad och hållbar häst i många, många år framöver!

Kommer lägga in småvilor mellan varven så han får tid att vara häst och smälta det han lärt sig. Som någon sa en gång: "Livet som ridhäst är långt, man ska inte ha för bråttom."

När han känns mer säker i ridningen i skritt, trav och galopp, ska jag ta fram tölten, om han inte börjar tölta av sig själv :p

Jag brukar göra så att jag först vänjer hästen vid sadel och träns/bett. och börjar ifrån marken med att häst vid hand, longering och flytta hästen. Gör allt ifrån maken med rep och repgrimma.

Sedan "hänger" jag på hästen och sedan hoppar upp och sitter på hästen.
Efter det så blir jag ledd i skritt (eller leder runt någon annan) Jag el. den som sitter på stannar hästen själv med hjälp utav "one-rein stop" (det har man först lärt hästen ifrån marken)

Sedan longerar jag någon i trav. Den som sitter på "åker" bara med. Stannar själv, men jag förstärker ifrån marken

Efter det så rider jag själv hästen i skritt och trav. Tränar då på framåt drivande och på att stanna. (är då i rund korallen eller avdelad paddock så jag slipper tänka på styrning) Och börjar även galoppera vid det här stadiet.

Sedan börjar jag med styrningen.
När jag kan gå fram, stanna och svänga lite så rider jag ut på hästen. När jag rider ut så har jag någon annan med mig som kan rida framför. Jag rider då alla gångarter.

När hästen kan svänga, gå fram och stanna lydigt så börjar jag med att flytta hästens bakdel, och när den kan det börjar jag med framdelen.
Allt det här går på ca 2-3 månader, hästen tränas 5 dagar i veckan, men korta pass (5-15min) och får sedan en vila på 2-3 månader.
:)
Efter vilan börjar jag töltsätta hästen (rider islandshäst)

När jag köpte min tre åring så såg han ut som ett vrak, han var riden men inte spec mkt. Då han såg ut som han gjorde fick han först "äta" upp sig i ca 2 månader. Därefter började jag med att skritta kortare & längre sträckor i skogen ett par dagar i veckan så han fick lyfta på benen och tänka framåt.

Nu är han just fyllda 5 och vi står numera i stall med tillgång tillridhus. Tränar just nu på att han ska börja jobba med bakbenen och gå i form utan att krulla ihop sig. Stora volter/serpentiner i skritt & trav. Tar hjälp utav tränare ca 1gång i veckan, som hälper mig med både longering & ridning.

Men det går framåt :)

Körde in min häst när hon var 1,5 år, har sedan dess körtränats (för trav), men nu har jag ridit in henne också. Hur börjar du träna sidförflyttningar och eftergift på tygeln? Hon lärde sig skänkeln väldigt fort och är känslig, men har ännu inte förökt flytta henne i sidled ngt. I och med att jag kört henne och travat på med huvudet rakt fram och ordentligt stöd i munnen vid högre farter känns det lite krångligt att lära om henne att i ridningen vill jag att hon ger eftergift och inte tar tygeltagen som när jag kör.

Brukar ni longera något med inspänning?

Vi använder oss utav lösa inspänningar.

Körde in min häst när hon var 1,5 år, har sedan dess körtränats (för trav), men nu har jag ridit in henne också. Hur börjar du träna sidförflyttningar och eftergift på tygeln? Hon lärde sig skänkeln väldigt fort och är känslig, men har ännu inte förökt flytta henne i sidled ngt. I och med att jag kört henne och travat på med huvudet rakt fram och ordentligt stöd i munnen vid högre farter känns det lite krångligt att lära om henne att i ridningen vill jag att hon ger eftergift och inte tar tygeltagen som när jag kör.

Brukar ni longera något med inspänning?

När jag ska lära hästen att flytta för skänkeln så styr jag in hästen på en jätte liten volt. "lägger på" skänkeln och "pickar" med skänkeln. Går hästen framåt så bromsar (jag som att säga: "nej, den här gången ska du inte gå framåt") Hästen kommer tillslut utav en slump att flytta bakdelen. Då tar jag bort skänkeln på en gång! låter hästen gå rakt fram och berömmer. Sedan gör jag något annat en stund, ex. travar ett varv på fyrkanten. och sen gör jag om samma sak igen.

Det finns tre "stadier" i den här övningen
Första stadiet: hästen gör det utav en slump
Andra stadiet: hästen börjar ana vad man vill
Tredje stadiet: hästen förstår vad man vill

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 962
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka