Unghäst#%¤"/& igen - 'röra på' eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har nu avancerade, långtgående planer på att helgipsa Kele och ställa henne mitt i en madrasserad box. Då ska det väl banne mig bli lugnt ett tag? :devil:

Igår lyckades hon på okänt sätt vurpa på stallgången och falla mer eller mindre handlöst på sidan rakt ner i betonggolvet. Jag vet inte vad som hände, inte hon heller, men jag skulle vända henne 180 grader för att träna och vips så ligger hon på sidan och sprattlar med benen. Hon föll HÅRT också..

Såg inga 'konstigheter' direkt efter, och gick en kort promenad med henne i skritt och trav utan att se något knasigt. SMS:ade dock equiatrikern och tyckte 'eh, hej..igen.. jo du..' och han ska ringa mig på tisdag (och jag misstänker han vill se henne på onsdag).

Nåväl, togin dem för kvällen igår, och inget konstigt. Men imorse var damen så tvärhalt att jag allvarligt övervägde att ringa jobbet och säga att jag inte kom (vilket jag i princip ska vara död för att 'komma undan med' på så kort varsel). Slängde iaf ut henne i hagen och åkte och jobbade. Då ville hon inte röra sig ALLS och var rejält tvärhalt bak i skritt. Hade haft problem att komma upp i boxen med från liggande, iaf är det min tolkning av rumsterandet i spånet.

Kom hem för en stund sen (11 h senare) och hon har rört sig i hagen, jag känner ingen (fast kände bara snabbt) svullnad/uttalad ömhet någonstans och hon är MYCKET bättre jämfört med imorse, men fortfarande lite halt bak.

Så rörelse har uppenbarligen gjort det hela bättre, så min fråga är om jag ska låta det 'räcka' med att hon går i hagen lite stillsamt, eller om jag medvetet ska se till att röra på henne i skritt?

Sv: Unghäst#%¤"/& igen - 'röra på' eller ej?

vilken otur du ha rmed denna hästen!

Hoppas att det löser sig att hon inte skadades nåt i fallet.

Jag tycker du ska avvakta till imorgon. Har hon blivit bättre imorgon em kan du ju gå en liten promenad med henne. Men för säkerhets skull kanske du ska linda bakbenet/kotan?

Ibland undrar jag om du och dina hästar är sanna... :crazy: :eek: (Inget illa ment)

I övrigt så tror jag att det är bättre att hon själv får välja hur mycket hon vill röra sig tills ET varit dit.

Jenny

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker du ska avvakta till imorgon. Har hon blivit bättre imorgon em kan du ju gå en liten promenad med henne. Men för säkerhets skull kanske du ska linda bakbenet/kotan?

Varför linda? Det finns inga indikationer på 'islag' någonstans men har hon ställt till det så har hon ju dammat i högt upp i bakdelen/bogen/etc. (Jag kan sätta en femma på att hästfan är sned igen btw.. *luttrad*)

Jamtland skrev:
Ibland undrar jag om du och dina hästar är sanna... :crazy: :eek: (Inget illa ment)

I övrigt så tror jag att det är bättre att hon själv får välja hur mycket hon vill röra sig tills ET varit dit.

Jenny

Ibland undrar JAG om hon är sann.. :crazy:

Jag är ju rätt härdad (Vision var en olycksfågel första fyra åren jag hade honom) men Kele tar banne mig priset. Hon är ju en vandrande olycka (om än en söt och trevlig vandrande olycka). Jag tror snart på allvar att det är helgips och madrasserad box som gäller.. Med helgips kan hon inte röra sig, men hon kan säkert tippa ikull, men då tar ju den madrasserade boxen hand om stötdämpningen?

Eller så VILL hon inte bli frisk, Vision kanske berättat om vuxenlivet och hon kommit på att vara halvbortklemad konvalescent är en bättre idé.. :devil:

Jag tänkte ifall det var kotan kanske, och det kan det vara bra med nåt stabiliserande, så att hon inte råkar trampa snett också.
För som det låter verkar den hästen vara helt makalös på att dra på sig skador....
Och då vill du väl inte ta risker..... ;)

Hoho, hela hon är en risk ;) Jag är inte oroad för 'nedra delen' av benen, de kan säkert gå åt skogen med lederna igen (om de nu hann bli bra innan), men då blir det av felbelastning/avlastning. Hon slog inte i någonstans 'nertill', hon har inte några synliga skador (ens avskrapat hår) och ingen värme/svullnad/ömhet. Och det var kroppen som tog smällen, så jag är mer oroad över bäcken, korsled/SI-led, bog, höft, manke etc.

Och visst kan jag linda henne just in case, men jag har ogärna lindade hästar i hage rent generellt om det inte är absolut nödvändigt (eftersom man KAN skada sig på benlindor..iofs har Kele gått lindad i hage massor med ggr utan minsta problem..fast hon har vänt på stallgången typ en miljard ggr utan problem med, så fan vet.. )

Nyss tagit in och hon ser inte halt ut bak längre utan 'bara' stel, så går åt rätt håll. Känner fortfarande ingen värme/svullnad/ömhet (iofs då innan jul när hon fick muskelskadan så märktes den först efter ett par dar).

Däremot är hon rätt spänd i musklerna över korset och länden, men om det beror på det här eller ej kan jag inte sia om. Det är ju en växande (överbyggd) unghäst vi talar om så hon kan vara/kännas så även utan att det är annat än just tillväxt.

Men stel är hon, iofs skulle jag bli förvånad om hon INTE var det, hon lär vara rätt blåslagen. Frågan är väl om hon lyckats med ngt mer..

Får se hur hon ser ut ur boxen imorgon..

Okej, jag förutsatte att hon hade slagit i kotan/benet pga att hon avr halt, men det kanske sitter högre upp då.

Men borde du inte typ filma din häst? Så ser du ju vad hon håller på med? För att en hst bara välter av att vändas på stallgången är ju lite märkligt.... ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Okej, jag förutsatte att hon hade slagit i kotan/benet pga att hon avr halt, men det kanske sitter högre upp då.

Men borde du inte typ filma din häst? Så ser du ju vad hon håller på med? För att en hst bara välter av att vändas på stallgången är ju lite märkligt.... ;)

Tja, jag hade nog inte varit hjälpa v en film den här gången (däremot skulle det vara intressant att ha dem filmade i hagen), hon slant antagligen med fotfästet helt enkelt. Jag har en stallgång som kan var hal (och har därför mattor där de går/står) och hon var inte utanför mattan vad jag såg, och vändningen var helt lugn och så vips. Hon hade inga problem att ta sig upp dock. Misstänker att hon inte riktigt tänkte var hon satte benen, slant lite och så pass olyckligt att det var det bärande benet somf or undan för henne.

Nu ska jag släppa ut innan jag åker till jobbet, får vi se vad en natt inne gjort!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar