Unghäst hantering

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag tänkte börja berätta hur allt ligger till osv. Jag köpte en tävlingsponny 2013 som sedan bara helt plötsligt fick föl utan några anmärkningar (vart med på hippson sedan) och vi har under 2,5 år kämpat för att få ha kvar denna stackarn.. Och nu har vi nått vårat mål och här är han! En ståtlig liten prins som till våren ska ridas in.. Han bryr sig inte alls om sadeln osv. Men behöver veta typ som hur ofta man ska löshoppa (han har hopp stam) och hur man förbereder inför inridning och massa sådana tips.. Han naffsas/bits även och när man säger till han så gör han det bara igen Han blir typ sur och värre när man säger till han.. Tips på hur man får bort naffsningen?
Snälla orkar inte med hat just nu så snälla

Jag är också "nybörjare" på inridning. Min är född 2013. Har bara suttit på han, vill ta det lugnt, har inge bråttom.
Jag har förberedit mycket med tömkörning och långtygling. Löshoppat har jag gjort ca 1 gång i mån 2 dagar nu under våren/sommarn/hösten. Nu kommer det att bli vila från det över vintern. Ena dagen jobbar jag med höjd/enkare hinder, dagen efter blir det studsarbete. Han måste tänka lite mera var han sätter fötterna. Hästen har alltid tyckt att det varit roligt att hoppa.
Jag har egen ridbana så jag kan ha hindrena uppe hur länge jag vill. Vill jobba lite mera med löshoppningen när jag ändå har det uppsatt.

Jag fattar inte riktigt, vad är det för mål du har uppnått?
Ska du ha kvar hästen, är det planen?
Hur eller hur, heldre lämna bort en ohanterad unghäst till en duktigt person som rider in. Än att lämna en felaktigt hanterad häst till samma människa.
Så hitta en duktig person som kan rida in.

Har du inte ridit in förut och känner dig lite "vilsen" i det, är det en god idé att lämna till en duktig beridare :) som kan göra grundjobbet åt dig och sedan berätta hur du ska fortsätta utbildningen :)
Vilsen känner jag mig ABSOLUT inte och jag vet exakt vart jag är påväg osv eftersom att grabben endast är 2,3 mån har vi redan bokat tid hos en duktig till våren? Enda jag söker efter är lite extra tips för slipa till denna oslipade diamant..

Jag är också "nybörjare" på inridning. Min är född 2013. Har bara suttit på han, vill ta det lugnt, har inge bråttom.
Jag har förberedit mycket med tömkörning och långtygling. Löshoppat har jag gjort ca 1 gång i mån 2 dagar nu under våren/sommarn/hösten. Nu kommer det att bli vila från det över vintern. Ena dagen jobbar jag med höjd/enkare hinder, dagen efter blir det studsarbete. Han måste tänka lite mera var han sätter fötterna. Hästen har alltid tyckt att det varit roligt att hoppa.
Jag har egen ridbana så jag kan ha hindrena uppe hur länge jag vill. Vill jobba lite mera med löshoppningen när jag ändå har det uppsatt.
Tack❤️

Jag fattar inte riktigt, vad är det för mål du har uppnått?
Ska du ha kvar hästen, är det planen?
Hur eller hur, heldre lämna bort en ohanterad unghäst till en duktigt person som rider in. Än att lämna en felaktigt hanterad häst till samma människa.
Så hitta en duktig person som kan rida in.
Hästen ska vi ha kvar då detta ska bli min kommande tävlingsponny (jag är 13) och han är JÄTTE mycket hanterad smycket som nästan varje dag.. Det jag söker efter är lite extra slipning/träningar och INGET annat

Om han ska på träning till våren så ska han nog vila nu. Lättast att få bort nafsningen brukar vara arr låta dom vara ifred och ge dom kompisar att leka med i hagen på dagarna. Det är annars ett vanligt problem med unga hingstar/valacker att dom nafsar. Det låter på din beskrivning som att han tar det som en lek och tar i mer när du försöker få honom att sluta. Det är då lekkamrater han behöver som han kan leka med och även bli lite tillrättavisad av om han tar i för mycket.

Vilsen känner jag mig ABSOLUT inte och jag vet exakt vart jag är påväg osv eftersom att grabben endast är 2,3 mån har vi redan bokat tid hos en duktig till våren? Enda jag söker efter är lite extra tips för slipa till denna oslipade diamant..
Jag tränar mycket unghästar och har det som arbete. Innan inridning gör jag ingenting mer än att de ska kunna ledas i grimma och lyfta lite fötter :)
Jag börjar oftast med "ohanterade" hästar och tar mig 1-2v tills jag sitter på dem :) så går inte så mycket snabbare för att ägaren arbetat lite med den innan; kan snarare ta längre tid om det inte är bra gjort, då man måste lära om; och det är svårare.

Jag tränar mycket unghästar och har det som arbete. Innan inridning gör jag ingenting mer än att de ska kunna ledas i grimma och lyfta lite fötter :)
Jag börjar oftast med "ohanterade" hästar och tar mig 1-2v tills jag sitter på dem :) så går inte så mycket snabbare för att ägaren arbetat lite med den innan; kan snarare ta längre tid om det inte är bra gjort, då man måste lära om; och det är svårare.
Ok.. Det lät ju kul

Om han ska på träning till våren så ska han nog vila nu. Lättast att få bort nafsningen brukar vara arr låta dom vara ifred och ge dom kompisar att leka med i hagen på dagarna. Det är annars ett vanligt problem med unga hingstar/valacker att dom nafsar. Det låter på din beskrivning som att han tar det som en lek och tar i mer när du försöker få honom att sluta. Det är då lekkamrater han behöver som han kan leka med och även bli lite tillrättavisad av om han tar i för mycket.
Ahaa. Ah tack för svaret

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 658
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 328
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 254
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar