Unghäst- dressyrtävling

Iaraphel

Trådstartare
Som Fd hoppryttare och med lite lite unghästvana, iaf i tävlingssammanhang har jag lite frågor..

Tävlar man "mot" alla de andra, även vuxna hästar om placeringarna? eller varifrån har jag fått att det är någon form av clear roundbed. att man bara ska försöka få 60%??
Om man då tävlar mot andra- då behöver man inte heller ange att man startar i avd B eller?

Hur länge klassas hästarna som unghästar i tävlingssammanhang?

När tycker ni att man kan börja åka ut på lite lokala tävlingar??

Jag har en 5åring som är tänkt till fälttävlandsbanorna, men planerar att starta ett par hopp och dressyt först. Hon har innan varit väldigt sent i utvecklingen, men har tagit igen det bra. går stabilt i form i skritt och trav och kan diverse skolor. Haft lite problem bara att hon går i "förbra" och förhög samling, inte så hon blir spänd och så men så att hon inte orkar så långt- men håller på att försöka arbeta ner henne lite.
Problemet är galoppen.. där hon fortfarande är väldigt svag, men hur stark ska hon behöva vara för att man inte ska få utropat i högtalarna att man ska gå hem och hålla sig i skogen? :angel:
Att hon ska fatta rätt galopp och kunna gå på volterna och diagonalerna i de lättare programen är väl mitt första krav, men hur mycket ska hon behöva orka hålla samlingen? Kan man åka iväg på en Lc:a eller Lb:1 även om hon kanske tappar formen i den ökade galoppen t.ex.? Ser det väldigt illa ut om man innan galoppfattningen flyttar baken ett par steg eller så?

Lite bilder, måste bara ursäkta min sits/inverkan, min rygg/axlar har pajat, går på behandling och har egentligen träningsförbud, vet det är hemskt att det går ut över hästen men jag hålle rpå att leta hjälp med att träna henne. så hon slipper mig :devil:

i våras:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/370
lite mera nu:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/471
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/494
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/498
(ovan: ni behöve rinte hacka- jag vet att ajg nästan dödar henne där)

och som sagt:
vi behöver definitivt arbeta på galoppen
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/470
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/395 (i våras)

Är det orimligt att bygga upp galoppen så man kan starta, och då mest bara för att vänja henne att komma ut på banorna och för att ha lite skoj ihop och se lite mer än våra ängar och skog i början på nästa år? Kanske kan hitta någon tävling i Mars eller något? om man hålle rigång och tränar under vintern? (såvida hon inte växer då eller någon sådant), hon fick en vila i somras så jag hoppas på att kunna träna nu under vintern. Tömkör mycket och så också.

Sv: Unghäst- dressyrtävling

Tycker att din häst ser jättefin ut! Speciellt på travbilderna. Gillar typen! Det är klart att du kan starta LC1 och LB1. Min är också 5 år och vi har börjat tävla nu i höst.
Din sits ser lite märklig ut på bilderna men det kanske beror på sadeln. Blir nog bättre med en dressyrsadel.

Min har också en tendens att bli stark i galoppen men jag märker att hon blir mycket bättre och mer eftergiven om jag longerar henne inspänd med jämna mellanrum.

Lycka till!

Ok, tack!
Jo jag vet min sits är kass på bilderna, och för det mesta i verkligheten också :crazy:. Beror dels på sadeln men mest pga skada i rygg/axlar, hela muskelaturen är totalpaj och jag tar stöd av sadeln för att kunna hålla i tygeln..
Kan knappt äta med kniv och gaffel vissa dagar (sitter som en bäbis, eller cp-skadad (absolut inget ont om dem men för att tala om likheten med grov/finmotoriksproblem) och äter med sked), kan inte lyfta högerarmen efter ett träningspass :(. Och har int eheller stadga i ryggen i nuläget.

Jag tömkör henne en hel del vid sidan om ridträningen, får se om jag tränar lite galopp så också.. är så livrädd för att slita ut hennes ben på volt.

Lycka till själv!

Hej!

Jag säger som föregående, ut och tävla! Erfarenheten är värd mycket även om poängen för galopparbetena inte blir de bästa.

Även jag har en 5 åring som jag ger mig ut "på riktigt" med nu i höst. Har startat LC och LB på klubb nivå 2006 och nu i höst blir det en LB:3 på lokalnivå. Dessutom Clear round i hoppning och distansritter. För att få erfarenhet och rutin. Och naturligtvis för att det är så himla kul!!

Tycker absolut att du ska ut och tävla! Hellre börja nu, än vänta tills du känner dig stensäker och ger dig ut med förväntningar å kanske inte ens kommer in på banan. Jag har en -02a och vi gjorde våra första LC-LB i maj. Nu efter sommarbetet har vi tävlat ett par LB:2-LB:3. Från början var det bara att träna på att komma ut och se världen, framridning, dressyrstaket o domare mm. Nu har han fattat lite vad det handlar om och verkar tycka om att komma ut. Det går stadigt framåt. Första tävlingen blev det 52% i en LC, och nu har vi ridit på 63% i LB:3 *mäkta stolt*

Lite tråkigt att inte få rosetter och kunna vara med och konkurrera i toppen, men man får se det som sin egen unghästavdelning! Jag tycker vi har gjort ett bra jobb när vi ligger över 60 %!

Nu är det hoppning som gäller.

Ok, tack!
Jo jag vet min sits är kass på bilderna, och för det mesta i verkligheten också :crazy:. Beror dels på sadeln men mest pga skada i rygg/axlar, hela muskelaturen är totalpaj och jag tar stöd av sadeln för att kunna hålla i tygeln..
Kan knappt äta med kniv och gaffel vissa dagar (sitter som en bäbis, eller cp-skadad (absolut inget ont om dem men för att tala om likheten med grov/finmotoriksproblem) och äter med sked), kan inte lyfta högerarmen efter ett träningspass :(. Och har int eheller stadga i ryggen i nuläget.

Jag tömkör henne en hel del vid sidan om ridträningen, får se om jag tränar lite galopp så också.. är så livrädd för att slita ut hennes ben på volt.

Lycka till själv!

Oj! Låter som du har det jobbigt med kroppen! Vad duktig du är ändå med din ridning! Nu blev jag imponerad. :bow:

Jag tror inte att du sliter ut henne om du jobbar henne på en volt 2-3 gånger i veckan. Det är ju också stärkande och lösgörande.
Det behöver ju inte bli så långa pass heller.

Jag kan väl också säga att vår "tävlingskarriär" ser ut på följande sätt: En LB1 i våras (inte så bra resultat...typ 54.5%), en LB2 och två LB3 nu i höst. Blir bättre för varje gång och man kan använda protokollen som en hjälp i sin utveckling för att se vad som är bra och vad man måste tänka på. Sista tävlingen fick vi 61.33% och då hade vi ändå några rejäla missar som (galoppombyte:angel: i mellangaloppen och taktmissar som gav oss några 4: or)

Ett bra tips: Rid så bra vägar du bara kan! Här har du många poäng att hämta. Blir hon stark och trutig i galoppen så blir det förmodligen bara 4: or och 5: or men gör så bra och snyggt du kan i trav och skrittdelen.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 439
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025