unghäst darrar vid lyft av framhov

P

Pad

Har en 3 åring e Dionysos som är jättefin och rörlig. Ser mycket sund och frisk ut. Löshoppar även bra. Har dock problem med att lyfta h framben (vid kratsning och främst skoning). Darrar okontrollerat då och blir orolig med huvudet, darrar jättemycket med underläppen. Står och skjuter rygg. Går riktigt bra med de andra hovarna, lite orolig när man lyfter v framhov också. Trodde först att han var lite rädd och nervös, är rätt nervös av sig, men det blir snarare mer ju mer vi har hållit på. Har läst om shivering men det gäller ju tydligen bakbenen. Någon som varit med om något dylikt? :confused:

Sv: unghäst darrar vid lyft av framhov

Är det en valack? Kan vara så enkelt att han känner sig illa till mods för att du tar kontroll över hans främsta försvar, frambenen? Ston sparkas med bakbenen när de känner sig hotade och alla ston jag haft har varit med rädda om sina bakben och varit lite mer ovilliga och stela när man lyft dem. Hingstar/valacker slår med sina framben när de slåss och därför är det tvärt om med dem. Hf är oftast mer dominant än vf, om hästen är vänsterhänt, vilket över 90% av alla hästar är. Bara en tanke...

Hej och tack! Ja det är en valack. Hoppas att det är som du säger för jag har haft så mycket otur sista året med två döda hästar. En utdömd och en genom en olyckshändelse så jag orkar snart inte mer problem.

Vill ändå höra om det är någon annan som varit med om något dylikt? Känns liksom märkligt när darrningarna är nästan spasmiska, lägger huvudet på sidan och darrar rejält. Har blivit mer senaste två månaderna, haft honom i 6 månader.

Kanske ont? Nerver som kläms när du vinklar upp frambenet/frambenen, växtvärk?? Den hovslagare som jag har, är väldigt duktig, påpekar om det är något ben som är jobbigt att hålla upp. Han menar att det någon annan stans då kan ev. vara värk, ja, vanlig träningsvärk, växtvärk, eller annat men att man ska ha det i bakhuvudet.

Jag skulle nog kolla med en equiterapeut för att se om den hittar någon låsning el.att något klämts ihop el. dyl som skulle kunna vara grundorsak för darrningarna. Sedan skulle jag kontakta en duktig vetrinärstation för att höra om tänkbara orsaker. Kanske du skulle prova sedera hästen för att se om darrningarna släpper eller inte, gör de det så är de troligtvis av psykisk orsak.

Har en 3 åring e Dionysos som är jättefin och rörlig. Ser mycket sund och frisk ut. Löshoppar även bra. Har dock problem med att lyfta h framben (vid kratsning och främst skoning). Darrar okontrollerat då och blir orolig med huvudet, darrar jättemycket med underläppen. Står och skjuter rygg. Går riktigt bra med de andra hovarna, lite orolig när man lyfter v framhov också. Trodde först att han var lite rädd och nervös, är rätt nervös av sig, men det blir snarare mer ju mer vi har hållit på. Har läst om shivering men det gäller ju tydligen bakbenen. Någon som varit med om något dylikt? :confused:

KAn vara så att han har ont i vf när du lyfter hf. Belsatningen blir då mer påtaglig än när du "jobbar" med vf.

Han får ju belastar på vf. Rekommenderar att du tar hältkontroll/utredning på honom, och inte belastar med jobb dvs löshoppning etc.

Är det bara vf???

Fråga förra ägaren/uppfödaren! Har det hänt något när de övat på att lyfta frambenen? Växtverk eller likn, som ginnies påpekar, kan ju defenitivt vara en orsak!

Testa också att lära honom att lyfta och hålla hoven själv. Många hästar blir klaustrofobiska när vi håller fast i deras främsta försvar som någon annan skrev...

Testa att nypa om kastanjen, lätt till att börja med och sedan gradvis hårdare tills han lyfter. Släpp direkt när han gör en första ansats att lyfta!
Sedan begär du lite mer nästa gång. Tillslut kan han hålla sin egen hov uppe och behöver inta vara rädd för att du ska hålla fast den.

Det har funkat för oss.
(förutsatt att det inte är något fysiskt fel förståss)

Jag har märkt att yngre hästar ofta har en väldigt dålig balans när man lyfter/verkar frambenen. Baken vill liksom tippa åt en sida. Prova att ställ höger sida nära en vägg när du lyfter så att hästen kan ta stöd mot väggen, vänd honom när du tar andra sidan.
Prova också om det går bättre om du inte lyfter hoven fullt så högt upp.

Ta kontakt med veterinär är det enda jag kan säga... Hade min häst betett sig så hade jag gjort det på en gång. Det verkar vara någonting som är fel. Det behöver ju inte vara allvarligt, men man ska ju fråga någon som är proffessionell. Det är ju helt klart inte normalt....:(

Är det en valack? Kan vara så enkelt att han känner sig illa till mods för att du tar kontroll över hans främsta försvar, frambenen? Ston sparkas med bakbenen när de känner sig hotade och alla ston jag haft har varit med rädda om sina bakben och varit lite mer ovilliga och stela när man lyft dem. Hingstar/valacker slår med sina framben när de slåss och därför är det tvärt om med dem. Hf är oftast mer dominant än vf, om hästen är vänsterhänt, vilket över 90% av alla hästar är. Bara en tanke...

Efter att ha haft hingst i över 14 år så måste jag säga att det där resonemanget köper jag inte, har aldrig haft några problem att lyfta fötterna på min gammelhingst, jag märker heller inga sådana problem på min nya lilla 1 åring som oxå är hingst!

Tack för alla ideer och synpunkter.
Jag har kollat med uppfödaren som tror att det är hästens psyke som spökar. Var även tidigare rädd om framhovarna efter hovslagaren varit där men då var det ju "enklare"/gick snabbare pga att det bara var verkning. Utesluter ju i o för sig inte en fysisk förklaring heller. Har har även darrat när han började med täcke, sadel osv men inte alls så här mycket, verkligen inte, men det är en känslig kille. Jag har bestämt mig för att hålla på med att lyfta kort stund, ge godis och beröm några dagar och se. Ska prova att få honom att lyfta själv, kan bli svårt nu när han kämpar emot rätt mycket. (Har i och för sig hållt på och lyfttränat rätt mycket senaste månaden...) Han verkar ju definitivt må bra i övrigt. I går var han svår på båda fram faktiskt... Har dock fått en tid på vet.stationen till veckan.

När vi upptäckte hasledsproblem på en av våra hästar, var det precis dessa symptom hästen visade den darrade och började med att sätta under sig djupt med bakbenen. När det förvärrades började han även skaka i dessa.

Det kan vara shivering, vanligast i bak men kan förekomma fram också. Har en med lindrig bak o han darrar också med underläppen när han blir lite stressad vid bakbenen, de är ju väldigt försiktiga om dem. Det viktigaste är ju att bara vara lugn så att de känner sig trygga med det, de kan ju inte riktigt kontrollera sig i situationen.
Är det föresten en stor häst?

Tänkte bara berätta om vet.besöket. Hästen har ju vilat mest i sommar, är en 3 årig halvblodshäst och jag har bara tittat på honom på rakt spår. Visade sig att han markerar lite i h varv på böjt spår (h fram). Visade inget på böjprov men det ser ut som om han sträckt sig (ev blivit sparkad men det tidigare är troligare) menar veterinären. Han är hård i muskulaturen vid bringan men mot hö. ben. Gör troligen att det är svårt att lyfta benet. Står nu på metacam och ska gå på bete men med lugna kompisar. Kan skrittas/ledas rakt fram. Gissar att han "bräsat" ut när han försökte hoppa upp på några ston på betet. Han är ju rätt bebisaktig och sent kastrerad. Har sett att han försökt att klättra upp på ett ponnysto någon gång. Förhoppningsvis så är det bara så och blir bra om någon vecka...

Gissar att han "bräsat" ut när han försökte hoppa upp på några ston på betet. Han är ju rätt bebisaktig och sent kastrerad. Har sett att han försökt att klättra upp på ett ponnysto någon gång. Förhoppningsvis så är det bara så och blir bra om någon vecka...

Då hoppas jag sannerligen att ni skilde på dem direkt!:eek:
Valacker som klättrar och försöker betäcka ska absolut INTE gå med ston. Skaderisken för stoet med infektioner som kan leda till sterilitet, penetrerad slidvägg, ryggskador och dyl är stor och valacken kan också råka illa ut med skrening eller sparkskador till följd.

Jo när jag såg det den gången särade jag på dem, stoet var brunstigt men senare i sommar har de gått ihop men jag har haft rätt bra koll (ser dem från gården) och har aldrig sett det igen men det är ju möjligt att det gått till så ändå. Man får ju ibland lära sig av misstagen. Jag kommer nog inte att ha valacker och ston tillsammans alls i fortsättningen men har inte haft problem av det tidigare. Vad tråkigt med din "ton" i svaret. Det är mycket sånt på Buke tycker jag. Man kan ju istället skriva tex att det är jätteviktigt att sära på ston och valacker om valacken vill betäcka eftersom... el liknande. Jag har hållit på med hästar i 30 år men tar gärna tips och kunskap. Man blir ju aldrig fullärd när det gäller detta.

Liknande trådar

Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 841
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX