unghäst - 08

H

Hamlet08

ska snart hämta hem en unghäst f -08.. tömkörd, longerad och inriden men inte gjort något sen i somras (blev då inriden)

Men hur mkt vågar man begära av honom?

tänkte börja från början med honom, alltså tömköra, longera först...

Vill gärna ha tips på hur jag ska lägga upp träningen osv.

Mvh/ h

Sv: unghäst - 08

Det är bra att börja från backen så de kommer ihåg. Sedan när du sitter upp bör du inte rida så långa pass, max 30 min inkl fram och avskrittning och inte mer än 3 arbetspass per vecka.

Efter hand behöver hästen vila igen, ibland märker man när det behövs. Om hästen inte känns som den fattar vad man håller på med kan det ofta behövas 1-2 v vila. Sedan ska de ha en sammanhängande vila på minst en månad, brukar passa på typ dec-jan eller när det känns som hästen behöver det.

Jag har en ny häst född -08 sedan början av augusti. Hon är inriden i våras och gått 3-års testet i maj. Hon har vilat / gått på bete mitten av maj - början av september.

Jag har nu i september satt i gång med skogspromenader, longerat ett par gånger (mest för att se om och hur det funkar) och hittills ridit 3 gånger :love:. Dessutom blir det en del träning i daglig hantering - spola, sko, lasta osv funkar bra men det är ju trots allt på ett nytt ställe och med ny människa. Jag tänker mig att rida ungefär 3 dagar per vecka nu under hösten, mestadels ut i skogen och rakt fram. Beroende på hur det ser ut med schema för de 2 olika tränare jag har tillgång till blir det nog 1 rid- eller tömkörningsträning i veckan. Målet för hösten är framåtbjudning och mera muskler! Trevlig och lydig är hon redan men hon behöver lära sig att gå i skogen (är inte riden ut alls tidigare). Tänker mig att det blir en längre viloperiod i vinter nån gång. När det blir får väder och underlag avgöra.
Det är såå kul med unghäst igen :bump:

Jag skulle nog ha börjat om lite och gått igenom alla grundläggade övningar.
Longering, flytta fram + bakdel, ledträna (gå vid sidan) osv.
Hoppa upp och kolla så att hästen står stilla vid upp och avsittning
Se om hästen svarar bra för framåtdrivande hjälper, kolla om hästen är mjuk i munnen och lätt att stanna,
prova svänga lite och se om hästen kan flytta sig för skänkeln.
-Helt enkelt gå igenom alla basic grejer som är det absolut viktigaste i hästens utbildning!
Funkar allting , ja då är det bara att gå vidare! Är det något som inte fungerar så fixar man det. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 842
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 079
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka