Ungefärlig foderkostnad för "normal" ridhäst

P

persika

Vad bör foderkostnaden hamna på för en normalfödd halvblodshäst som tränas regelbundet och tävlas ibland? Alltså en rätt generell häst? ;)

Sv: Ungefärlig foderkostnad för "normal" ridhäst

Jag har i princip aldrig köpt in allt foder själv, har alltid haft tillgång till grovfoder som ingått i stallhyran, så därför kan jag bara ge ett generellt råd:

Köp ett bra grovfoder!
Det kanske kostar någon krona mer per kg, (om bonden har koll...;) ) men det spar du lätt igen när du slipper köpa kraftfoder, proteinfoder och andra kostsamma tillskott.

Jag har för mig att jag förra året, då inte grovfoder ingick i stallhyran, betalade ca 500 kr per månad för grovfoder. Vad som sedan behövs utöver det beror ju helt på hur bra grovfoder du får tag på. Kraftfoder bör nog inte behöva kosta mer än ca 300 per månad.

De varierar så otroligt år från år och i fall man odlar eget eller köper allt. Men i vinter så om man tar mina foderkostnader och delar på antalet hästar har det kostat 555kr/månad i snitt med allt per häst.

Min häst äter i stort sett bara ensilage, men ganska mycket av det. Då beror det ju mycket på vad man kan köpa ensilaget för men vi räknar med att hon äter för ca 1000:- per månad.

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka