Ung ponny som bråkar!!

Dezzieduzz

Trådstartare
Jag har en ungponny som snart blir fem.. Och han har börjat sparka bakut en massa när jag travar eller galopperar honom..:cry:
Mest när jag rider en volt..
Vi vet mkt väl att sadeln vi har är för stor och ger ett tryck över länden som inte är bra..
Vi håller på och fixa fram pengar till ny sadel...
Tidigare när jag har ridit honom och inte ställt några stora krav så går han ganska bra..
Skulle vara bra och få lite tips om vad det kunde vara..
:confused:

Sv: Ung ponny som bråkar!!

Hmm...känns som att du redan svarat på din egen fråga.

Jaa... det kan ju vara så att den för stora sadeln är väldigt obekväm. Bättre att rida utan sadel än att rida med en som inte passar. Och så kanske ponnyn surar för att kraven höjts, men det är en träningssak. Bara att fortsätta träna. Men med utrustning som passar...:crazy:

Mycket beror nog på sadeln som du själv säger, och en 5 årig häst/ponny, det är den värsta åldern i en häst liv, fy f*n så dom kan bråka och slå imot, allt man ber dom om, men det är bara att vara koncekvens och inte ge sig, visa vad som är rätt och fel, och sedan hoppas på det bästa, till slut ger dom med sig och börjar sakta men säkert att mogna, när min ponny skulle fylla 5 pår, var han helt för*ävlig, men han vart en riktig stor hoppar endå ;) :bump:

Om du kommer att få hem en ny sadel inom kort så hade jag nog låtit ponnyn vara tills dess..elr lånat en annan sadel.
Det verkar ju vara sadeln, speciellt om han är jobbigast på volt.
Han kommer att komma ihåg obehaget länge o om du inte vill ha några framtida problem. Byt sadel! (Och speciellt för ponnyns bästa..!!)

Om du inte har råd med en ny sadel än så rid barbacka! förbättrar både balansen och följdsamheten!

Du säger att han är dum när du börjar höja kraven på honom. Börjar han dumma sej, var bestämd och ge dej inte( tro mej, de flesta unghästar genomgår ett sådant stadie i livet:smirk: ) Hästan kan oxå börja tjaffsa eftersom den är stel och du kräver en ställning när du rider volten. Prova att rida barbacka med en gjord eller nåt så du vet ifall det är sadeln det beror på. Om det inte beror på sadeln var bestämd och ta gärna hjälp av en tränare eller liknande.;) Lycka till!

Jag har oxå en ungponny, han är 6 år nu men jag har ridit han sen han var 3 och köpte han när han var 4.. Vet inte hur många gånger jag flygit av honom och han har vart riktigt jävlig och bockat och sparkat bakut, men han har bara blivit bättre och bättre men han är fortfarande tjorvig, men nu tävlar vi dressyr och det är stor skillnad från förra året vi har ridit på allt mellan 37 och 65 %. Men nu i år bara över 60 %. Dom mognar på sig med åren, men kanske värt att prova en annan sadel om det är det du tror är problemet..

Om du inte kan fixa en sadel inom snarast tycker jag absolut du ska rida barbacka. Min kompis red med en icke passande sadel och det slutade med att hästen fick vila ett bra tag så hon kunde bygga om alla felbyggda muskler!

Dezzieduzz skrev:
Jag har en ungponny som snart blir fem.. Och han har börjat sparka bakut en massa när jag travar eller galopperar honom..:cry:
Mest när jag rider en volt..
Vi vet mkt väl att sadeln vi har är för stor och ger ett tryck över länden som inte är bra..
Vi håller på och fixa fram pengar till ny sadel...
Tidigare när jag har ridit honom och inte ställt några stora krav så går han ganska bra..
Skulle vara bra och få lite tips om vad det kunde vara..
:confused:

Rider själv unghäst och när dom kommer in i den här perioden RID UT . :rofl: lek bara.inga höga krav liksom .. Dom kommer förbi perioden snabbare och du kommer sedan tillbaka till "arbetet" 1-2ggr i veckan med träning räcker bra ;) resten lek .. dom är ju trotsallt bara "barn" :D

Sluta rid i sadeln genast men tro inte att hästen slutar "bråka" som i ett trollslag för det. Som _gullunge_ sa, hästen kommer ihåg obehaget länge.

som sagt tror jag att din sadel är en del i problemet..o när din ponny 'dummar sig' så va ödmjuk o fortsätt, bli inte arg..det kan bli men i framtiden då om man blir osams..inga hårda slit lr drag!..finns ju en del som gör det..:S ooo rid ut rätt mycket o ha gärna med en kompis..ha inte så stora krav nu.. vad är det för krav du ställer på din ponny då?!:P Lycka tilL! ps.han kan ju ha ont någon annan stans också om inte sadel problemet löser sig..eftersom han bara sparkar på volt mest..ds..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 253
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka