Sv: Ung häst trots
Hästar är ett flockdjur som vi valt att domesticera länge, hästen har acceperat, lika länge.
Vi utsätter hästen för arbete, problem, och okunskap, hästen accepterar.
Jag skulle säga att en häst som väljer att stå på bakbenen, väljer att fly från en situation som den inte begriper. Den kanske har provat det förut, och det har fungerat.
Men att den skulle tänka "Nehej du, nu ska jag minsann stå på bakbenen, för jag vill inte" Jag tror mer att den tänker: "Obehag, bort!" om man nu överhuvudtaget kan översätta det i ord.
Om jag sen får en häst som väljer att stå på bakbenen, då skulle jag genast ransaka mig själv, vad har jag gjort för fel. Inte var ska jag slå banka, eller härja för att få den att sluta.
Problemet är ju inte att den står på bakbenen, det är bara ett resultat av ett, i mina ögon, misslyckande från mäniskans sida.
Så, NEJ, hästar tänker inte "jag vill inte"
Och hästar älskar att arbeta, och ställer upp för oss i alla tänkbara situationer när jag själv skulle säga "näver bäver". Om de inte gjorde det skulle vi inte få sitta på dem "in the first place".
Så med respekt för hästen, fundera inte på vad du ska göra för att få en häst att sluta stå på bakbenen. Fundera istället på vad du gjort för fel som tvingar den dit.