Sv: Ung häst trots
Känner igen mig i tänket! Min devis är att man får den häst man förtjänar. Visst man kan ärva tidigare ägares brister, hästar kan ställa olika krav osv, men min utgångspunkt i mitt umgänge med hästar är att jag får de hästar jag förtjänar. Stöter jag på problem så funderar jag på var mina brister sitter och hur jag kan förbättra mig, hästarna kan ju redan
Min egen pålle blir 4 i april och han har bott här sedan september som 2-åring. Det enda som man hade kunnat kalla "trots" var väl att han på senare tid slutat stå kvar lös i gången när man säger åt honom. Men det är ju enbart för att han haft sådana friheter innan (fått kliva runt men inte gå i väg eller vända sig) just pga att han tidigare var så "kuvad" (egenskap, ej av uppfödaren) och feg. Nu börjar han få lite eget liv. Det är inte trots, det är bara att kolla av vad som gäller och inte och det är min förbannade skyldighet som ägare att tydligt och konsekvent visa det. Så nu är gränserna tydliga som attan och jag är petnoga. Visar han senare att man kan ge honom mer frihet utan att han "tar hela världen" så får han det, men nu är jag jättenoga med att tydligt visa precis hur jag vill ha det. Dvs han får inte röra en fot i gången och får väldigt mycket beröm även för korta besök i sadelkammaren.
Känner igen mig i tänket! Min devis är att man får den häst man förtjänar. Visst man kan ärva tidigare ägares brister, hästar kan ställa olika krav osv, men min utgångspunkt i mitt umgänge med hästar är att jag får de hästar jag förtjänar. Stöter jag på problem så funderar jag på var mina brister sitter och hur jag kan förbättra mig, hästarna kan ju redan