Detta är en kulturfråga. Så det finns nog inte mycket du kan göra i just den här frågan.
Jag bodde i Skottland under många år, som hästägare, och upplevde då samma sak. Det är ett faktum att om man bor i ett land som har snö 5 dagar om året så har man "råd" att ställa in skolgång, köra till affären, släppa ut hästarna och allt annat man anser vara farligt under de 5 dagarna. Skulle vi tillämpa samma princip i Sverige skulle vi vara ett u-land, då allt hade legat nere 3-4 månader per år.
Mitt råd till dig är att gilla läget. Du är utlänningen som kommer och säger konstiga saker. Jag har flyttat runt mycket, även med häst, och tycker att jag blivit ganska bra på att anpassa mig. Allt funkar inte som i Sverige. Det är bara i Sverige det gör det. Du har fått en massa tips och argument, men till syvende och sist är du inackorderad och i det här fallet handlar det om en kulturkrock, snarare än en fix ide som just denna stallägare har. Ingen brittisk hästägare jag känner har samma inställning till snö som mig. Lär dig att leva med det. Mina brittiska FB-vänner gör
smiley när jag laddar upp snöiga ridbilder. De tycker jag är helt knäpp i skallen som rider i det. Men det blir ju fina bilder iaf tycker de!
Jag är för tillfället i Sverige med hästen och spyr på leran och knögglet som finns här. Hagvården är i min uppfattning grymt mycket sämre i det här landet. Även om hästen inte direkt njöt av att stå inne någon vecka under vintern, så var hagarna grymt mycket finare där. Mockade, släta och frodiga. Hade vi bott kvar där hade hon gått och betat grönt gräs på dagarna nu.
Det finns för- och nackdelar...
Slutligen lägger jag till; när min häst stod inne pga snö eller regn, såg jag till att ägna mig extra mycket åt henne. Ridning (gärna ute hehe) + skritt för hand eller longering + ordentlig rykt varje dag + kanske någon leksak i boxen och extra mycket grovfoder så är de sysselsatta och rastade under några dagar.