Undvik detta vid artros???

aramis

Trådstartare
Jag har just kommit hem med min kille från strömsholm. Hältan visade sig vara artros, inte så oväntat vid hans relativt höga ålder.
Försökte söka lite men hittar mest en massa om div glucosamin.

Det jag undrar är, förutom div. ledpreparat som man kan ge som tillskott för lindring av artrosen, vilket "vanligt" foder ska man passa sig för att ge? Eller finns det bland de "vanliga" fodret även de som är bättre just för artrosproblem??

Någonstans långt bak i huvudet så dyker det nämligen upp att man bör undvika betfor, men hurvida det stämmer eller ej det vet jag inte!

("Vanligt" foder= tex betfor, kli, soja, luzern, linfrö mm)

Är det någon av er som har bättre koll än mig här?

Sv: Undvik detta vid artros???

det spelar ingen större roll... men det är viktigt att foderstaten är balanserad.

det viktigaste du kan göra är att undvika hårt underlag, skritta fram dubbelt så mkt som vanligt, använd stallbandage för att undvika stelhet och se till att hästen rör på sig varje dag men ej överansträngs.

Okey, ja foderstaten är balanserad och räknad på. Men jag har lite funderingar kring den ändå eftersom han inte tar sig. Men det tar jag i en annan tråd....

Nu ska han stå i liten sjukhage och röra sig så lite som möjligt i 3-4 veckor till återbesöket. Men innan och om det blir ett efter det så var jag extremt noga med långa uppvärmningar och lugna turer på blandat bra underlag.

Tack för svaret!

om han inte håler hull så är det för lite mat helt enkelt. höj båda protein och energi så ska du se det hjälper, gammla hästar kräver massor av mat!!! lucern och olja är trygga fodermedel som ger fint hull.

Ja, det är väll bara att mata på ;)
Han ligger runt en kvot på 9 och får då ändå i sig Massor med energi. Har inga siffror i huvudet men det är typ dubbelt upp mot vad foderstat program säger att hans behov borde vara.

Man skulle ju misstänka någonting annat, men jag kan inte komma på vad i så fall.
Det är inte:
*Mask, han är träckprovskollad och avmaskad.
*Dåliga tänder, han är kollad i mun för några månader sedan och han spottar inga halvtuggade bollar (som han gjorde före kollen.)
*Att han är dålig på att äta, äter upp all mat med god aptit, både hö, hösilage och kraft.
*Hagkompis äter upp hans mat, dom har fri tillgång och min kille är den som jagar bort kompisen om någon skulle bli utan så är det inte han.
*Fryser och gör av med energi, går med täcke både inne och ute.

Nä, det är nog "bara" att han kräver MASSOR för att hålla formen.
Han blir ju glad i alla fall nu när jag har blivit rådd av vet att försöka få i han mera mat. :d

Min gammling får massa kraftfoder och olja, han går bara i hagen men behöver mkt mat för att hålla sig fin i kroppen. Dom tar inte upp näring lika bra när dom blir gammla, därför krävs det lite extra mat.:)

Får jag vara nyfiken och fråga hur prognosen ser ut för din häst? Har en tjej i stallet med en häst som precis fått en liknande diagson ställd. Men vet kunde inte säga så mycket alls tyvärr...

Jag vet faktiskt inte hur prognosen ser ut.

Men mitt mål är att få han smärtfri så han kan gå i hagen som hagkompis och att jag ska kunna ta någon liten mindre tur i skogen på han då och då.

Han vart sprutad med cortison i sitt framknä och nu går han på butta till återbesöket.
Nu ser han mycket fin ut när han går i sin sjukhage, men då går han ju på butta så det är ju omöjligt att säga hur det ser ut när han inte gör det!
Man får hålla tummarna för att det är bättre i alla fall!

Just nu är jag bara SÅ glad över att han äter upp sin butta med god aptit och att allt bara flyter på utan problem. Läste här att det kunde vara omöjligt att få i dom butta i kraftfodret, men min kille bryr sig inte om att man blandar i det nu. han äter lika glatt som alltid :love:. Han är bara för GO!!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 048
Senast: fleur
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 580
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Mitt fullblod kommer hem ifrån fodervärden på lördag. Hon är riktigt, riktigt mager. Jag har sett bilder på henne och hon har inte en...
2
Svar
26
· Visningar
4 772
Senast: derficutly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka