Undringar till mer insatta i kattvärlden

MissFideli

Trådstartare
Men alla får ju svara såklart.

1. Från årsskiftet gäller ju att alla som har mer än 10 katter över 12 månader måste ha tillstånd av sjv. Bra eller dåligt?

2. Är det okej att ha hanar instängda i rum pga att dom strilar?

3. Vad skulle ni tycka om dom började kastrera hanar vid 12 v som i USA?

4. Tar ni olika pris efter färg, och hur mycket tänker ni sänka priset vid defekter som knick och färgfel?

5. Tänker ni chipmärka era kattungar innan försäljning eller inte?

Mina svar kanske ni vill ha :idea: :angel:

1. Från årsskiftet gäller ju att alla som har mer än 10 katter över 12 månader måste ha tillstånd av sjv. Bra eller dåligt?
Kanonbra, på så vis kanske vi slipper dessa självutnämnda kattvänner som har 20 katter i en etta, för det va så synd om dom ute.

Jag är väldigt kluven i denna fråga. Men egentligen tycker jag nog det är fel.

Anledningen till att jag tog upp detta, var väl att kolla lite eftersom jag själv är väldigt intresserad av att testa om det är möjligt.

4. Tar ni olika pris efter färg, och hur mycket tänker ni sänka priset vid defekter som knick och färgfel?
Även här är anledningen till min undran att vilja veta var gränsen går för att ta betalt för katt för att man avlar eller för att höja kattens status. En katt med färgfel (som min ena hane) borde ju logiskt nog inte ha lägre status än nån av de andra.

Först tänkte jag göra det på köparens egen begäran och för självkostnadspris om nån ville det, men nu funderar jag mer och mer på att göra det ändå. Just för att visa att jag stöder all form av identitetsmärkning på katter, bra som dåliga.

SVAR: Tycker det är bra för då kanske man lyckas få tag i de som har massa katter som de vanvårdar.

SVAR: Nej!

SVAR: Det tror jag inte alls är så bra!!

SVAR: Ingen erfarenhet av än.

SVAR: Nej, det är så svårt att få det rätt vid första försöket/sticket när de är så små. Synd om katten när man måste sticka den flera gånger!

Varför tror du inte på tidig kastrering? Nyfiken såklart :p

Är det svårare att chipmärka en liten? Hade jag ingen aning om :o. Det är ju en anledning till att inte göra nått i så fall.

Har hört att det var om man har fler än tre katter i avel så krävs det tillstånd....nu är jag förvirrad... :confused:

Ja ,om man inte stänger in dem o låter de vara själva så....
Jag är kluven i den frågan..Sverige är ett av få länder där vi överhuvudtaget har avelshanar innomhus..... :crazy:
Jag måste stänga in Marre för han sätter på alla katter,kastraterna oxå när han är på det humöret.
Det är ca: 1-2 dagar i månaden som han får kåtknäpp. :smirk:

på fråga tre, så tycker jag nej,men om det skulle vara ett val mellan att kastrera en huskatt för att köparna inte ska kunna avla på den så känns det helt plötsligt ok.....hellre det än att det födds massa ungar som ingen vill ha... :cry:

nej,det är mkt ovanligt hos abyssar med knick o färgfel,de kan säljas som sällskap men då kostar de iaf 5500:-
hos de flesta uppfödare,en del tar en tusig mer för blå.
Jag gör det inte ...6000:- för vilken som. :smirk:

Jag har chippat alla mina själv o vet ingen som har det som standrardgrejj i priset,fast iden är bra....tål att tänkas på... :D

Det var just det jag tänkte på med tidig kastrering. I USA har man ju problem med att uppfödare kastrerar sina ungar för att inte nån ska kunna föra linjen vidare, beror väl antagligen på att man själv vill ha pengarna för parning med hanen.
Men i Sverige har vi ju en så pass öppen avel, och eftersom hanar ofta går i öppen avel, så blir det ju avkommor man inte kan styra över.
Fast å andra sidan var det väl just därför man tog bort reservregistret och avelsförbudet nyss.

1-2 dagar i månaden är ju en piss i havet jämfört med de hanar som får gå i sina rum ständigt själv. Även om man har nått sällskap till dom, så är jag av åsikten att jag har katt för att se och gosa med dom hela tiden och stänger man in en hane mest hela tiden så har man missat nått. Tycker jag :o

Jag har ju mina utav den anledningen oxå,sällskap framför allt.
Men jag förstår de som har fyra-fem hanar....massa bråk o så pissar de över varandra....*spysmiley*
Det underlättar ju att ha dem i olika rum.....hur ska man annars göra om man absolut måste ha alla hanar .
Jag väljer ju attha en fertil hane i taget.....det är enklare då :smirk:

jag har fått för mej att det inte är bra för katten att kastreras så tidigt.
de behöver ju en tid för att kunna utvecklas både fysiskt och psykiskt. tror att dom missar en del då.
sen är ju inte immunförsavret så starkt då heller.
är ju därför man helst ska vaccinera kattungar lite senare...

Jag tycker att de skärpta kraven på tillstånd för djur (gäller ju t ex hästar med) är bra.

Nu föder jag inte upp missar, men jag skulle hellre vilja ha örontatuering än chipmärkning, eller allra helst båda två i kombination om det går. Anledningen är för att många inte vet om att chipmärkning finns. Och om då Greta Svensson hittar en katt (eller kör på en katt) så kanske hon inte tänker på att den kan vara chippad, men är den tatuerad i örat syns ju det tydligare. Men chip och tatuering garderar ju mot helt eller delvis oläsliga tatueringar.

Just för att andra ska se att katten hör hemma någonstans och det går att hitta ägaren så valde jag nu när jag ID-märkte honkatten tatuering före chip. Förhoppningsvis ringer folk polisen om upphittad katt likväl som upphittad hund (och polisen vet ju att chipmärkning finns), men jag är inte så säker på det.

Så hund & katt är örontatuerade, hästarna chippade.

1. Jag tycker att det är bra. På det sättet kan man hålla koll på som som har mer än 10 katter dvs. ÄVEN bönder som har stallkatter.

2. Svår fråga. Kanske är det ok om man har en speciell rastgård till honom också, så att det inte blir samma lika hela tiden. Men jag vet inte. När jag väljer hane till min hona så ska jag åka och kolla så att han har det bra före, och det inkluderar att han inte är instängd i ett rum. Men sen hör man hankattägarens syn på det hela (tex Rallebralles) och då blir man kluven. Svår fråga.

3. Huskatter JA! Då blir det inga fler oönskade katter. Och det lär knappast bli "slut" på katter som vissa tror. En undran, måste inte båda kulorna ramlat ner för att man ska kunna kastrera dom på ett bra och säkert sätt? Det har dom väl sällan när hankatten är 12 veckor bara?

4. Nej, inga olika priser för färg. Men då handlar det om skogisar också och där spelar det ju ingen roll i utställningssyfte. Om man märker att kattungen har svansknick redan innan man säljer så skulle jag sänka priset med 500:- Jag har själv en hankatt med svansknick och honom var det ju bara att kastrera. Men jag är tveksam till om jag skulle betala tillbaka några pengar om det kommer fram senare i livet. Då kan ju katten lika gärna klämt sig i en dörr eller något.

5. Ja det tänker jag göra. Jag vill ställa ut hela kullen (efter 12 veckors ålder då) och då måste dom ju vara märkta. Sen tycker jag att det ska ingå, det är kanske inte det första man gör som nybliven kattägare (jag vet inte) men risken finns ju ändå att kattungen smiter.

1. Bra! Det lär nog inte vara några problem att få tillstån som seriös upfödare, och så sliper man alla "kattkolonier".

2. Ja, under vissa villkor. De flesta hankattsägare har ju egna rum till sina hanar. Givetvis måste hanen få umgås med familjet, men jag tror inte han tar skada av att vara inlåst i sitt rum, tex när man är på jobbet...

3. Ja. På katter som inte ska användas i avel, tex husisar, eller med defekter. Men det måste ju användas med omdöme... I vår ras har vi ju problem med för få hanar, så där skulle ingen kastrera för att få ensamrätt till linjerna, men jag antar att det skulle bli så hos andra...

4. Ja, av förklarliga skäl... är katten blå säljs den som korat. Är den inte bli kan man inte ens registrera den som korat, och då är den givetvis billigare.
Knickar och färgfel är väldigt ovanligt... en katt med vitfläck kan öht inte ställas ut, och då skulle väl priset sänkas lite...

-Bra, men jag tror inte att det kommer vara så svårt att komma undan, för de som vill det. Vem ska kolla?

-Hmm, det beror på hur stort rummet är, hur ofta man är där och hur lång tid det handlar om.

-Jag vet inte tillräckligt om det för att ha en åsikt. Man bör göra grundläggande forskning på området innan det tillåts. En nackdel kan ju vara att man kastrerar för många katter, så att värdefulla anlag går förlorade. Man kan ju omöjligt förutsäga hur en kattunge kommer utvecklas.

-Ja, jag kommer ta lägre pris för en feltacknad bicolor, tex, eftersom de inte går att ställa ut. Jag tar då 4500:- istället för 6000:-

-Jag har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt det.

Men alla får ju svara såklart.

1. Från årsskiftet gäller ju att alla som har mer än 10 katter över 12 månader måste ha tillstånd av sjv. Bra eller dåligt? Bra att någon form av kontroll kommer att finnas, men jag tänker inte hurra förrän jag ser att det efterlevs. Det skall gälla ALLA och inte bara registrerade uppfödare.

2. Är det okej att ha hanar instängda i rum pga att dom strilar? I perioder ja om rummet är tillräckligt rymligt och "kattvänligt". Sedan skall katten givetvis inte isoleras utan få sällskap av människor varje dag. Men om det är så illa att hanen måste ha ett eget rum under hela sin fertila livsperiod tycker jag att det är fel. Så under kortare perioder tycker jag att det är OK.

3. Vad skulle ni tycka om dom började kastrera hanar vid 12 v som i USA? Tycker absolut inte om idén. Jag är rädd att uppfödare skulle välja att kastrera så tidigt av enligt mig fel skäl dvs för att "spara" sina linjer.

4. Tar ni olika pris efter färg, och hur mycket tänker ni sänka priset vid defekter som knick och färgfel? En devon rex kan inte ha färgfel då alla därger och mönster är tillåtna, men skulle någon av kattungarna ha en defekt som tex knick eller polydaktyli skulle den säljas lite, lite billigare.

Valde att inte göra det då jag nyligen uppmärksammats om ett fall då en liten kattunge fått kanylen in i ryggmärgen och avlidit. Jag tycker illa om kombinationen stor kanyl, liten katt.

Liknande trådar

Äldre För att hålla mig till ämnet i min andra tråd kommer jag hålla mig här när det gäller gården, djuren och flytten. Funderade först på att...
2
Svar
22
· Visningar
5 205
Senast: krambanan
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 965
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
4 033
Senast: bengeten
·
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 870
Senast: Gold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka