Undringar om pålagringar!

Mysaan

Trådstartare
Jag undrar lite om detta med pålagringar. HUr uppstår pålagringar? Hur kommer det sig att endel hästar som är unga och inte inridna ännu får pålagringar? Finns det möjlighet att dessa hästar kan bli ridhästar (aktivt) eller är det löjligt att tro det?

Jag är väldigt nyfiken på detta med pålagringar eftersom det ändå verkar vara ganska vanligt.

Sv: Undringar om pålagringar!

Lite förenklat kan man säga att en pålagring är kroppens försök att laga en trasig eller inflammerad led genom att "steloperera" den. Det funkar bra i vissa leder, t ex hasens glidleder (spatt) eller mellan kotkroppar (spondylos). Men i en gångjärnsled som t ex kotleden funkar det inte alls så bra...

Artros kan innebära skador i själva ledbrosket eller benpålagringar i ledytans utkant. Orsaken är alltid en inflammatorisk process i leden, men denna kan i sin tur ha många olika orsaker. Autiimmuna sjukdomar (reumatism t ex), artrit (ledinflammation (förslitning, vrickning, annat trauma), skador i stödjeapparaturen (t ex korsbandskador), medfödda defekter (OCD, HD, ED) mm.

Artroser hos en ung häst är inte bra. I denna kategori är förstås utvecklingsrubbningarna en vanligare orsak, framförallt OCD (osteokondros), men även en ung häst kan förstås få en ledinflammation av annan genes.
Artrosen försvinner aldrig. I vissa fall kan man skrapa bort förändringar i brosket genom artroskopi med varierande resultat. Artrosen i sig stör ledens funktion och underhåller inflammationen. Alltså blir det en ond cirkel. Smärtstillande, fettsyror, glukosamin, hyaluronsyra mm kan bidra till att hålla inflammationen i schack, men man ska inte räkna med att hästen går att använda till "riktigt" arbete. Naturligtvis finns det undantag och solskenshistorier.

Ridning har eg inget med pålagringar att göra.

Har en fundering, har själv en häst med lindriga pålagringar. Kan ha kommit efter en senskada eller tidigare dålig skoning eventuellt.

Ger honom nu Formtillskott med MSN och Glukosamin, Magnesium, BE flytande vitaminer samt blå racing grus, röd havre, vetekli, betfor, vinäger samt hösilage. Vad är bäst att ge egentligen???

Vet ej vad denna häst har fått för mat innan. Har hört talas om Djävulsklo i ört. Kan man ge ngt sådant och vad kan man annars ge för att lindra och dämpa tillväxten så det inte blir värre... Min häst knakar även så det kan vara brist på ledvätska. Ngn har rek linfröolja. Kokar nu linfrön varje natt...

Vill ge hästen varje chans till ett hyfsat smärtfritt liv om än bara som promenadhäst och lättare träning. Har ju hört om att många som har pålagringar trots allt till och med klarar tävling på hyfsat hög nivå!

:bow::bow:

Vare sig dålig skoning eller senskada ger upphov till pålagringar i sig. Riktigt usel skoning kan förstås ge felbelastningar med påföljande ledinflammationer, men det torde vara en ovanlig orsak. Var sitter pålagringarna?

Håll inte på och mixtra med en massa olika preparat. Jag kan inte säga om effekten av något du ger påverkar övriga preparat och kanske potentierar eller stjälper deras verkan.

En vanlig balanserad foderstat, smärtstillande vid behov (välj då hellre de testade preparaten istället för djävulsklo) och tillsätt t ex Cortaflex som innehåller hyaluronsyra. Formtillskott har jag aldrig hört talas om, men kolla upp om det är "rätt" sorts glukosamin - HCl ska den heta annars är det tveksamt om den alls tas upp. Extra magnesium - varför? Är det brist i foderstaten? B och E-vitamin skadar aldrig. Varför vinäger? Rödhavre?

Ibland är det bättre att ta det lilla lugna med alla tillskottsburkar och tänka efter vilken effekt de olika medlen har och vad som egentligen bäst hjälper hästen. Personligen tror jag på rätt verkning, mkt utevistelse, back on track, glukosamin och hyaluron. Och - NSAID som långtidsbehandling vid behov, det är viktigt att bryta inflammationen och den onda cirkeln.

Jag hoppar in i tråden för jag har en fundering på det här med pålagringar.

Anta att pålagringen kommer av en akut händelse - t ex en vrickning eller ett slag mot skelettet, dvs anledningen till pålagringen finns inte kvar efter "starttillfället". Skelettet i hästen pånyttbildas väl hela tiden med ett visst intervall? Innebär det då att röntgenförändringen så småningom kommer att försvinna på dessa hästar (nytt skelett bildas och kroppen ser ingen anledning att göra den extra förstärkningen längre)? Hur lång tid tar i så fall det?

//M

Kopierade detta....
Ibland är det bättre att ta det lilla lugna med alla tillskottsburkar och tänka efter vilken effekt de olika medlen har och vad som egentligen bäst hjälper hästen. Personligen tror jag på rätt verkning, mkt utevistelse, back on track, glukosamin och hyaluron. Och - NSAID som långtidsbehandling vid behov, det är viktigt att bryta inflammationen och den onda cirkeln.

Försöker att inte ge så mkt tillskott, dels för att jag aldrig gillat detta - men nu känns jag desperat snart...
Havren får han bara ngn näve nu när han står - lika vetekli. Mest för att blanda med...
Nu har jag toppen hovslagare, de går ute fr morgon till kväll. Bra silage värden, möjligtvis för lågt selen när jag kör foderprogram.
Vet att jag måste bryta ekorrhjulet med inflammation för att stoppa fortsatta benpålagringar oxå... Vad är NSAID ????
Djävulsklo har jag hittat i Hästägarens Örtabok, skall ha kortisonegenskaper och det är väl en risk med injektion i leden oxå....
Djävulsklo finns även som salva såg jag ....(ges inte tillsammans med Butta och medicin...) Hur kan jag få bort knaket i honom, är det ledvätske brist och därför pålagringar tro???

Att det knäpper i lederna är inget att bry sig om. För lite ledvätska är nog mest en myt. Min sjukgymnast säger att knäppningarna beror på att vacumet i leden släpper, det låter som en bra förklaring,tycker jag.

NSAID = non steroid antiinflammatory drugs. Hit hör flera välkända smärtlindrare som t ex Fenylbutazon, Finadyne, Metacam, Quadrisol (och förstås Magnecyl och Voltaren). NSAID lindrar smärta genom att hämma ett steg i inflammationsprocessen. Detta bidrar till att bryta den negativa spiralen. Djävulsklo är ett alternativpreparat där inga ordentliga studier har gjorts. Det verkar ha samma effekter som NSAID, men tills dess man har mer kött på benen tycker jag att det är säkrare att använda beprövade preparat.

Sedan ska man ha i åtanke att smärtlindringen i sig medför att hästen vågar ta ut sina rörelser ordentligt - detta medför att brosket nutrifieras bättre och hjälper leden till (viss) självläkning. Detta gäller förstås inte om skadan är av sådan art att den faktiskt förvärras av rörelse, men en häst med sådana besvär bör avlivas.

Var har din häst sina pålgringar och hur gammal är han eller hon? Vilka undersökningar har gjorts och hur lyder prognosen?

Det är lindriga pålagringar i framkant på kotledsbenet tror jag. Man ser pytteliten näbb. Vi har haft en häst tidigare som varit med mkt mer pålagring så man riktigt såg rundningen eller vågen eller vad man skall kalla det för.
Citat fr journal. Röntg av kotl BF (sidobild, plus friprojicering av inre o yttre framkant plus rak frontbild på HF visar lindrig osteoartros (små pålagringar)

När vi fick hem honom så hade han stått länge sedan igångs på 3 mån till hopph 1 m (Stått ca 12 m på senskada)
Hemma har vi bara hunnit skritta och småtrava på åkern i samb med sadelprovn. Tränarn sa att han var halt på fler ben - därför började vi ropa på vet...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka