Undrar över sadlar

B

burton

Hej! Jag brukade rida islandshäst mycket för några år sedan, hade även praktik på en större gård med verksamhet såsom avel, turridning och tävlingshästar.
Ofta hade man då sadlar av den typen med förlängda bossor på, sitsarna var även nästan alltid räfflade. Nuförtiden är det inte ofta man ser dessa sadlar förutom i billighetsexemplar då.(kataloger o.dyl.)
Var denna sadeltyp en total "djupdykning" och dålig konstruktion eftersom man aldrig ser nån använda dem längre?

Sen undrar jag hur många som rider med vojlock?
På den gården där jag var hade man inte det utan bara en padd och sen sadeln direkt mot hästen, jag ifrågasatte aldrig detta men undrade ändå. sadeln blev ju fortare smutsig och tog åt sig av saltet i svetten och blev fort hård och tråkig.isländskt påfund?
/S. ( som hoppas att en islänning när tillfälle ges ska få flytta in hos oss och sälla sig till den lilla trion av nordsvensk, travare o shettis. jag saknar isisarna så)

Sv: Undrar över sadlar

Sättet att rida på har förändrats, detta har givit andra krav på utformning av sadeln. De sadlar du beskriver var mer ämnade för ryttaren vid tex långfärder, numera tar man också hänsyn till hästen och dess förutsättningar. (i de flesta fall :angel: ) Att rida långfärd i en dressyrsadel kommer att ge ryttaren en rätt obehaglig upplevelse, denna typ av sadel är mer lämpad för andra ändamål.

Vojlock är till för att skydda sadeln, alltså för människans bekvämlighet då man slipper rengöra lika ofta och ihärdigt. För hästen fyller den ingen funktion, turridningar brukar som oftast inte använda sig av vojlock pga risken för tryckskador etc som den också kan medföra.

Så ska man ut på en mycket lång ridtur, kanske över flera dagar så är det helt ok att rida med en sån sadel jag beskrev? (under förutsättning att det är en sadel med bra kvalitet och passar hästen förstås!) :)

Ja den är defentivt den bekvämaste att rida långa turer i, sen måste den ju inte vara milslång med kilbossor. Men jag är av åsikten att den även skall passa hästen, tänk dig själv att någon kräver av dig ett maratonlopp men illasittande skor. Vi skulle ju inte ställa upp på det, därför vore det förmätligt att begära det av sin kompis.

Ja, en del turridningsställen man besökt genom åren tycker jag bara har slängt på olika sadlar hejvilt utan att bry sig så mycket. Det känns inte bra.
Dessutom har jag sett att en del ställen låter nybörjare sadla själva utan att kontrollera efteråt. ofta har nån läst att en islands sadel ska minsann ligga längre bak än engelska sadlar och därigenom placerar sadeln på tok för långt bak!
Men jag hoppas att dessa ställen tillhör det förflutna nu och att man är mera seriösa idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka