Undrar en sak...

C

Charlie-Boy

Ni som har många hästar vaccinerar ni era hästar? Varför/ Varför inte..?
För ändel som har många hästar vaccinerar inte sina hästar men jag fattar inte varför... :P

Mvh C-B

Sv: Undrar en sak...

jag pratade med en stor uppfödare om det för något år sedan. han sa att han hade runt 100 hästar(med fölen) - det blir för dyrt. vissa vaccinerades men långt från alla. sedan kom han in på "den hemska" sanningen, det blir billigare att missta en häst någon gång än att vacc. alla och underhålla det (alltså det gällde även stelkrampsvacc. :crazy: )

Jag känner en tjej som inte vaccinerar.
Hon har en sällskapsshettis och ett VBL.
Hon vaccinerar inte därför att hon tävlar inte, bjuder inte in andra hästar i stallet/hagen och tycker inte att hon har behov av vaccinationer...

Ridhästarna som ska tävla måste ju vaccineras men travarna i samma stall görs det inte på.... har köpt hem ganska många hästar som jag ridit igång och inte en ända har haft gällande vaccination?

Ska man se krasst på saken så smittar inte stelkramp, den får hästen utan medverkan från andra polare t ex genom sårskador. Men jag kan förstå resonemanget, man får bara hoppas att hon även håller folk borta också. Den största smittkällan är nämligen vi människor, här är vi väldigt effektiva på att sprida smittan vidare till andra stallar.:angel:

Min är vaccinerad mot både influensa och stelkramp för han tävlar. Skulle vaccinera även om han inte tävlades. Sen kan man resonera kring hur starkt vaccinet är, men jag tar inte risken. har bara en häst så det är inte många hundralappar per år. Kan dok förstå de med större stall som inte vaccinerar, och vad jag förstår så finns inte ens vaccinationsregler inom travet, just för att skyddet inte är SÅ bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
13 396
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka