Undrar ang vägarnas rätta ridande...

Araminta

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag rider på ridskola två dagar i veckan för olika lärare. Den ena hävdar bestämt att A och C volterna ska gå precis innanför spåret medan den andra klagar om jag inte rider in en bra bit på långsidan innan jag kommer (svänger) in på den öppna delen av volten.:confused:

Själv tycker jag det känns bäst att rida innanför spåret då volterna borde bli rundare. Rider man in på långsidan kan ju inte volterna bli helt runda, rent teoretiskt alltså. Sen är det bra mycket lättare att undivka krockar med resterande ryttare om man rider innanför spåret och är noga med att volten börjar och slutar vid A resp C. Rider man in på långsidan vet jag aldrig veta om ryttaren framför rider på en volt eller bara gör en jävligt taskig hörnpassering. :smirk:

Just nu anpassar jag mig efter respektive lärare :cool: men jag undrar hur jag ska göra när jag tävlar? (bara klubbisar på Lb nivå men ändå) Vilket är egentligen korrekt?

Väldigt tacksam om någon kan reda ut det här mindre mysteriet! En annan fråga är om jag lagt diskussionen på rätt forum, men det lär man ju märka förr eller senare :smirk:

Sv: Undrar ang vägarnas rätta ridande...

Hej!
Nu är det så att jag rider på ridskola två dagar i veckan för olika lärare. Den ena hävdar bestämt att A och C volterna ska gå precis innanför spåret medan den andra klagar om jag inte rider in en bra bit på långsidan innan jag kommer (svänger) in på den öppna delen av volten.:confused:

Själv tycker jag det känns bäst att rida innanför spåret då volterna borde bli rundare. Rider man in på långsidan kan ju inte volterna bli helt runda, rent teoretiskt alltså. Sen är det bra mycket lättare att undivka krockar med resterande ryttare om man rider innanför spåret och är noga med att volten börjar och slutar vid A resp C. Rider man in på långsidan vet jag aldrig veta om ryttaren framför rider på en volt eller bara gör en jävligt taskig hörnpassering. :smirk:

Just nu anpassar jag mig efter respektive lärare :cool: men jag undrar hur jag ska göra när jag tävlar? (bara klubbisar på Lb nivå men ändå) Vilket är egentligen korrekt?

Väldigt tacksam om någon kan reda ut det här mindre mysteriet! En annan fråga är om jag lagt diskussionen på rätt forum, men det lär man ju märka förr eller senare :smirk:

Är ridhuset 20m brett skall volterna tangera långsidorna vid voltens vändningspunkter. Alltså skall du vara ända ute på spåret vid långsidorna vid dessa tillfällen. Du skall sedan lämna väggen ganska omedelbart så att du inte rider en raksträcka i din volt. Men ända ut till långsidorna ska du rida om ridhuset/ridbanan är 20m bred.

Senast ändrad:

Fråga din instruktör som säjer att du skall rida längs med långsidan en bra bit, om hon någonsin sett en raksträcka på en cirkel. :D

Volten på långsidan ska ju se exakt lika dan ut som den gör på kortsidan, altså ingen jävla raksträcka! det va det dummaste jag hört faktiskt !!!:banana:

Ett tips är dock (rätt eller fel) att om du gör volterna bara nååågot mindre än vad de ska vara så får man ofta högre poäng eftersom svårighetsgraden ökar, och dommaren ser även att du har kontroll över hästen, eftersom de gärna själva vill ramla ut till väggen.

Lycka till!

Ett tips är dock (rätt eller fel) att om du gör volterna bara nååågot mindre än vad de ska vara så får man ofta högre poäng eftersom svårighetsgraden ökar, och dommaren ser även att du har kontroll över hästen, eftersom de gärna själva vill ramla ut till väggen.

Lycka till!

är det så? för när jag tävlade dressyr i somras fick jag bara 5 på galoppen på volterna för att dom var för små :crazy: och då var dom inte pyttesmå, de var bara något lite mindre än de skulle vara.. jaja, de kanske var någon annan anledning också till att jag fick så låga poäng :p

Volten på långsidan ska ju se exakt lika dan ut som den gör på kortsidan, altså ingen jävla raksträcka! det va det dummaste jag hört faktiskt !!!:banana:

Lycka till!

Detta tips är inte så lyckat enligt mig..inte när man pratar om 20 meters volter vid A och C. Väggarna eller staketet blir ju domarens ögonmått på att volten är korrekt storlek och kommer inte ekipaget ut till väggen så blir konsekvensen den att domaren tror att ryttaren inte kan få ut hästen, att den går emot innerskänkeln. Eller att ryttaren helt enkelt är slarvig med vägarna. Däremot vad gäller fristående volter på tex långsidan så kan detta tips vara till godo då domaren inte har något egentligt ögonmått att ta till. Hellre en något mindre volt än en volt som blir för stor på ställen som dessa.

Lycka till!

och om jag rider i passage istället för arbetstrav ökar ju svårighetsgraden åxå.... :smirk:

_inte_ ett bra tips ang just 20 metersvolter, det ska vara 20 m och det är hela bredden på ridbanan! väldigt lätt för domaren att se om man gör rätt el fel.

Lycka till!

NOOOOOOOOONOOOOOOO

Gör jag galoppombyten i en LB så får jag inga extra poäng trots att det är ensvårighetsgrad långt över LB, utan jag får poängavdrag.

Om du delar volten i 4 delar och rider på spåret 2-3 steg innan du vänder så brukar man få till runda och fina volter .
Kortsida 2-3 steg på spåret markera blicken till långsidan 2-3 steg på spåret på långsidan markera blicken på nästa *tänkta punkt *osv

Rid från punkt till punkt så att säga ;)

Miaa

Men snälla?? Jag pratar inte om passage i Lätt B?? Ni är ju inte tvugna att ta saker på fel sätt bara för att ni kan.... Men eftersom folk vägrar förstå istället för att överdriva får jag förklara lite tyyyydligare. Here you go:

Eftersom härsten gärna drar sej mot väggen (har ni ju säkert märkt) så blir volten ibland av misstag lite större än man tänkt, eller att den följer väggen en bit även att man inte planerat detta.

Om man då siktar på att få den nåååågot mindre (läs för i helvete inte passage, piaff, ökad skritt osv nu). Det ska vara så lite så att domaren knappt ser, inte någon meter, inte två meter utan typ 20cm!!!!

Det är en bedömningsport, allt handlar om intryck man får, och då kan man inte vara helt låst vid teori utan tänka lite längre än så! Första intrycket till exempel kan ju påverka nästkommande betyg om domaren velar mellan tex två stycken. Negativt eller positivt!

Jag skrev detta i syfte att ge tips och något att tänka på, inte för att få några "smarta" komentarer om att rida fel vägar m.m. Det var verkligen inte min mening.

Hoppas världen ser lite klarare ut nu och att ni förstår bättre hur jag tänkte. Sorgligt annars...

Då skriver du väldigt otydligt för du skrev:
Det tolkar jag som att du menar att man ska rida en mindre volt för det är lite svårare och då får man högre betyg. Vilket är fel för då utför man inte det man ska. En korrekt utförd 15 meters volt som ger tex 6 i tex i betyg, så får du inte 7 för att du gör en likaväl utförd 13 m volt där det ska vara 15 m utan snarare en 5 i betyg.

Om du menar 20 cm mindre så ser inte domaren det, den ser inte om den är 20 cm större heller, så det lär kanppast bli varken mer eller mindre poäng för det.

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla?? Jag pratar inte om passage i Lätt B?? Ni är ju inte tvugna att ta saker på fel sätt bara för att ni kan.... Men eftersom folk vägrar förstå istället för att överdriva får jag förklara lite tyyyydligare. Here you go:

Eftersom härsten gärna drar sej mot väggen (har ni ju säkert märkt) så blir volten ibland av misstag lite större än man tänkt, eller att den följer väggen en bit även att man inte planerat detta.

Om man då siktar på att få den nåååågot mindre (läs för i helvete inte passage, piaff, ökad skritt osv nu). Det ska vara så lite så att domaren knappt ser, inte någon meter, inte två meter utan typ 20cm!!!!

Det är en bedömningsport, allt handlar om intryck man får, och då kan man inte vara helt låst vid teori utan tänka lite längre än så! Första intrycket till exempel kan ju påverka nästkommande betyg om domaren velar mellan tex två stycken. Negativt eller positivt!

Jag skrev detta i syfte att ge tips och något att tänka på, inte för att få några "smarta" komentarer om att rida fel vägar m.m. Det var verkligen inte min mening.

Hoppas världen ser lite klarare ut nu och att ni förstår bättre hur jag tänkte. Sorgligt annars...

1. Var försiktig när du skriver tips som dessa då du inte säjer hur mycket mindre de skall vara, "nååågot" kan för andra betyda 2 meter innanför istället för 20 cm.

2. Vad gäller 20 meters volter vid A och C håller jag fast vid att jag vill se ryttaren rida ända ut till vändningspunkterna och komma därifrån pga av aktiva ytterhjälper , jag vill inte att ryttaren skall undvika att rida hela vägen ut, även om det bara är 20 centimeter vi talar om. Det visar att ryttaren undviker att tangera vändningspunkterna pga av svårigheter att sedan komma bort därifrån. Inget plus i min bedömning alltså.

Jag kanske skulle ha beskrivit mer tydligt att jag menade det mer som ett tankesätt, eftersom det inte är storleken jag ville ändra på. Jag brukar tänka på det viset, och det hjälper mej. Men alla är ju olika.

Läste detta från början under någon internetsida där det fanns typ en "tips"-sida. Dom beskrev det säkert på ett mycket bättre sätt än jag eftersom det då lät lika logsikt som vilket "intrycks"-tips som helst!

Men jag får ursäkta att jag förvirrade många, och ska nog aldrig mer skriva något tips om just sånt!

Jag kanske skulle ha beskrivit mer tydligt att jag menade det mer som ett tankesätt, eftersom det inte är storleken jag ville ändra på. Jag brukar tänka på det viset, och det hjälper mej. Men alla är ju olika.

Läste detta från början under någon internetsida där det fanns typ en "tips"-sida. Dom beskrev det säkert på ett mycket bättre sätt än jag eftersom det då lät lika logsikt som vilket "intrycks"-tips som helst!

Men jag får ursäkta att jag förvirrade många, och ska nog aldrig mer skriva något tips om just sånt!

Jag förstår. Och var inte rädd för att komma med fler tips, var bara beredd på att få motstånd om folk inte håller med. :D

Japp, konstruktiv kritik är alltid välkommen!! :)

NOOOOOOOOONOOOOOOO

Gör jag galoppombyten i en LB så får jag inga extra poäng trots att det är ensvårighetsgrad långt över LB, utan jag får poängavdrag.

Ja det fick jag iallfall, min häst gjorde ett jättefint byte i sista diagonal galoppen , jag fick inga extra poäng alls :angel: , men tjejerna som öppnade o stängde grinden tyckte att det var fint iallafall.. :rofl: :rofl:

Jag fattar vad du menar, om man tänker liiiiite mindre så brukar det bli perfekt eftersom hästen gärna ramlar ut lite.

Fråga din instruktör som säjer att du skall rida längs med långsidan en bra bit, om hon någonsin sett en raksträcka på en cirkel. :D
:rofl: det var smart ;)

jag har iaf aldrig sett det :p

Liknande trådar

A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 338
Senast: Karma
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka