undran, utrustning

nilema

Trådstartare
jag vet att detta kanske är en utrustningsfråga, ameo, men som vanligt så får man bäst svar här :) där folk vet vad man "pratar" om

Fia blev lite "bränd" av sidostången på vänster sida igår, B fick lägga på den ordentligt.
Syntes ingenting efter kvalet
Hon är inte speciellt öm där och det är håret som farit

Fundering: kan man "vaddera" sidstången med nåt? eller blir ekipagekontrollanten kinki? och isåfall vad? bröstskinn?

istället för att vaddera sidostången kan du prova att smörja in området med tex vasellin. :Ddet fungerar :D :banana:

Powerflex är ju lite "knöligt" så det borde väl bli lite som sandpapper? Bröstskinn kanske inte heller eg är så smart? men det är ju mjukt.....

Det där med vaselin hade jag inte ens tänkt på

Utrustning som är specifik för travet SKA diskuteras här! :)
Så din fråga är HELT RÄTT placerad! :bow: Det är ju inte många andra grenar som sidostänger används...

Var sitter skavet?Om det sitter på bröstkorgen så kan man hissa upp selningen, sitter det på "arslet"är det ju när man använder den.

Kan du inte hitta någon annan lösning?Utan t.x. sidostänger används ju mindre och mindre nu för tiden.

Hm ,linjegångare med lite aktionsprob.Vad har du för balans på hästan?

Kort tå fram, just nu guldskor bak med lite längre skänklar
Funkar helt ok annars men det är just kurvorna som hon har lite problem i.

Hon har varit värre! men efter behandlingar av både bakknän och haser så är hon ok. Det är inte mkt men banan i Ly utan dosering förvärrade situationen lite. Men som sagt det var helt olika häst i värmningen och i loppet. Samma kusk så gott som hela tiden, så han märker fort skillnaden på henne (haft andra och dom har inte haft några anmärkningar på henne)

powerflex har funkat bra för mig i alla fall, upplever inte att det blivit knöligt. Kan vara lite svårt att få det att fästa bra bara. Instället för vaselin kan du använda vapenfett tex, det har jag provat på skydden på en mycket trång häst med gott resultat. Tror det finns i lite större förpackningar.

Tips :idea:

Gör äggsko svetsa på en halvmåneböjd spång mellan skänklarna,i bakänden.För att bromsa baksteget ytterligare.

Varit inne på det att göra äggsko men vi kör såhär ett tag till nu när det verkar funka. även funderat på att köra med öppen tå sko fram.

Precis vad gubben sa oxå.Öppen tå alltså. :)

Du gör nog rätt i att Köra på det här ett tag,min Gamling fick byta balans alldeles för ofta,det var inte bra alls,har jag förstått nu 22år senare........ :D

Den här diskussionen var intressant för en som precis inlett sitt första "förhållande" med en linjegångare (förra gången vi tränade var hon ju inte min. :))

Sist gick hon med vanliga skor och lätta boots fram, nu har jag inte kommit så hemskt långt med henne men inbillar mig att hon fortfarande behöver lite mer tyngd fram fortfarande?

Än så länge har jag inte kört fortare än 25-26 i korta intervaller utan käk med henne så det är lite för tidigt att sia om balans, men jag återkommer om jag inte får det att funka, för nu är hon åtminstone inte halt längre...

/// ghost

Liknande trådar

D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 781
Hästvård I stallet har vi en inackordering, som vid det här lager har en ganska lång problem historia. Hon har blivit felaktigt verkad, vilket...
2
Svar
22
· Visningar
3 147
Senast: CarolaLind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar