Undran om tänder och betsling...

W

Wannabe_Me

...Som någon som vet lite mer kanske vill förklara?

Så vitt jag vet skall en korrekt betslad häst ha ett lagom långt och tjockt/smalt bett som inte klämmer åt eller kan ge skador i munnen, och det skall inte ligga emot tänderna. Bettet ger under användandet ett tryck på lanerna, olika stort beroende på bettet/tygeltaget. Men hur kommer det säg att de små hakar som ibland bildas på tänderna kan ge såpass stora besvär vid ridning när bettet inte har någon kontakt med tänderna? Fungerar hästens mun såpass mycket annorlunda när den arbetas än när den strosar i hagen och betar?

Jag vet också att hästen kan ha ojämnheter i tänderna som inte behöver betyda besvär, och hur märker man skillnaden mellan bra och dåliga ojämnheter? Sår i munnen? Annat? Hakar på insidan tandraden vs. utsidan? Är risken att hästen har problem större eller mindre om den gärna tar stöd på tygeln?

Många frågor, och skulle vara tacksam för svar!

Sv: Undran om tänder och betsling...

kan inget om de här men jag vet att min häst hade en stor vass hake på vargtanden som gjorde jätte ont så fort jag tog ett tygeltagantagligen för att huden flyttades lite = skav. Tog bort den och när vi hade bett en vecka senare gick hon lugnt och tuggade på bettet. Innan gick hon och tyckte de va jätte obehagligt. tror att hon till å med blödde i munnen ibland pga att haken va så vass. den va sylvass. har tappat bort den nu men jag sparade den när dom hade tagit ut den.

Har inga större vetskaper men har blivit rekomenderad av min hästs tandläkare att de som rider och tränar mycket, är ute och tävlar endel och helt enkelt är igång, kan behöva en tandkoll en gång i halvåret. Tar man det lungare och mer promenadrider kan man däremot kolla en gång om året, om inget annat rekomenderas förståss.

Så summan borde alltså bli att ju mer hästen är igång ju oftare behöver man checka av den i munnen. Varför vet jag inte dock.

Tex ena kompisens häst hade ett tuggfel (tuggade bara "åt ena hållet") och behövde en koll en gång i halvåret, trots att den mest strosade i hagen.(kanske dåligt exempel eftersom den hade problem, men jag försöker bara säga att det är individuellt, som med så mycket annat...)
Andra kompisens häst har en superfin mun och även om den är igång ordentligt och tränas och tävlas behöver den bara kollas en gång om året.

Jag vet inte om du någon gång har tittat på en hästs kranie eller in i e hästs mun, men det hade gjort det lättare för mig att förklara. Hästen laner är hela den bit mellan incisiverna till där käktänderna börjar som inte är täckt med tänder. Hästens bett när det är korrekt tillpassat ligger längst upp på lanerna, mot hästens kindtänder (därav kan hästar med vargtänder uppleva onehag efter som dessa sitter där, samt ger hästen en möjlighet att bita på bettet). Jag brukar rekommendera smala, tredelade bett eftersom de formar sig bäst i munnen och tar inte så mycket plats (det är inte många mm mellan lanerna höjdmässigt).
En häst som inte raspas årligen får vassa kanter även om de i övrigt har ett "bra bett" eller korrekta tandrader om man vill kalla det det. Hästens tänder är självslipande och dessa vassa kanter orsakar sår i slemhinnan (kinden) som ger obehag, då spelar det in om det är en presterande häst eller ej. Jag tycker att en häst som rids och ska prestera inte bör ha vassa kanter och sår i munnen eftersom de då i regel presterar sämre (vem hade inte gjort det) och därför kan de rekommenderas tätare besök än ex en sällskapshäst. Hoppas jag har varit till hjälp!

Tack för ditt svar

en undran bara.

En häst som inte raspas årligen får vassa kanter även om de i övrigt har ett "bra bett"

Det "lilla" jag vet om hästens tänder är att det är väldigt individuellt och att ett flertal inte behöver åtgärdas alls vid årlig tandkontroll, medans ett flertal andra behöver tätare kontroller/ åtgärder.

Hur klarar sig hästarna i det vilda? Hur ser det ut på foskningssidan där? Har alla äldre vildhästar problem med vassa tänder.

Finns det någon märkbar skillnad mellan uppstallade hästar på "uträknad foderstat" och lösdriftsgående hästar med fri tillgång på stråfoder?

Nyfiken och tacksam för svar:bump:

Wannabe_Me skrev:
En häst som inte raspas årligen får vassa kanter även om de i övrigt har ett "bra bett"

Det "lilla" jag vet om hästens tänder är att det är väldigt individuellt och att ett flertal inte behöver åtgärdas alls vid årlig tandkontroll, medans ett flertal andra behöver tätare kontroller/ åtgärder.

Det är så det funkar också!
Alla måste inte raspas, och endel måste raspas oftare än en gång i året= individuellt
Min egen häst har hakar som måste åtgärdas varje halvår. Och det är endast dessa som raspas och filas, alla andra tänder är i fint skick och dessa har vår tandårdare (som han kallar sej) aldrig rört ens.

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 467
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: -Catherine-
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 681
Senast: Seabaz
·
R
Hästvård En sak som jag inte kan förstå meningen med är detta eviga kännande på hästens tänder och dess "vassa kanter".. Våra fingertoppar har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 714
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar