Undran om föl

Y

ylv4

Undran är om hur viktigt det är att ett föl måste gå med minst ett till föl (och mamma) När de är unga?

Råder brist på andra mammor med föl här hemma runt om :/
Räcker det med att fölet och sin mamma går med två andra ston? Eller gäller det för mig att börja leta?

Kom gärna med andra tips och föl också :laugh:

Sv: Undran om föl

Det ultimata är att föl har andra föl att leka med det kan man inte komma ifrån och det är också rekommendationen. Är det hingstföl så kräver de mycket mer i form av lekkamrater än vad stoföl gör.
Men går det inte att lösa så överlever ju fölungen ändå, men det kan krävas betydligt mer av människorna runt om som ska hantera fölet. Man måste vara konsekvent och inte låta fölet "leka" med människor vilket den troligen kommer att vilja göra om den inte har andra lekkamrater. Sedan beror det ju också lite på hur stona är som finns i flocken, om någon av dem kan tänka sig att leka då och då eller inte.

På gården hemma hade vi aldrig mer än ett föl per år av olika anledningar. Däremot hade vi många hästar i samma hage och det var alltid en häst som blev "lekfarbror" som vi kallade det. :D
Det var dagens höjdpunkt att titta på hur det lilla russ fölet lekte med våran stora halvblods häst :p

Skulle dock inte rekomendera att ha sto och föl ensamma. Dels för fölets skull och dels för mammans... :angel:

Man måste vara konsekvent och inte låta fölet "leka" med människor vilket den troligen kommer att vilja göra om den inte har andra lekkamrater.
Och varför inte det om jag får fråga? Jag var lekkamrat-kelkompis-tryggheten när jag hade stoföl och det funkade aldeles utmärkt. Morsan lämnade över fölis till mig när jag kom in i stallet eller hagen så jag gjorde hund av fölis.:p

Gå fot, komma på inkallning och apportera gick hur bra som helst att lära henne, liksom att sparka boll och busa lite allmänt. Dom är inte dumma fast dom är små, dom begriper att det gäller att vara försiktig om lekkamraten.:D

(Ja, hon var en riktigt busig liten odåga och, ja, vi hade skitkul,,,,,,jämt.):love:

Och varför inte det om jag får fråga? Jag var lekkamrat-kelkompis-tryggheten när jag hade stoföl och det funkade aldeles utmärkt. Morsan lämnade över fölis till mig när jag kom in i stallet eller hagen så jag gjorde hund av fölis.:p

Gå fot, komma på inkallning och apportera gick hur bra som helst att lära henne, liksom att sparka boll och busa lite allmänt. Dom är inte dumma fast dom är små, dom begriper att det gäller att vara försiktig om lekkamraten.:D

(Ja, hon var en riktigt busig liten odåga och, ja, vi hade skitkul,,,,,,jämt.):love:

För att om man gör det på fel sätt speciellt med hingstföl så tappar de respekten för människor och väldigt mycket svårare att hantera än föl som leka med andra föl och hästar. Vi människor kan inte heller leka fullt ut på hästens villkor, det håller vi inte för.

Tack för svaren :)

Ett av de ston som de kommer gå med i framtiden tror jag kommer bli en utmärkt *lekfarbror, moster i detta fall*, För hon leker redan för sig själv. Försöker leka med gammelrusset, men det går inte så bra :p

Ska kolla runt lite efter andra föl, får se om jag kan hitta nån :bump:

Mitt föl kommer att gå som ensammt föl i sommar.

Men både mamma och syster tar gärna en galopptur ihagen, går även med 2 valacker så han får nog snart fart på dem också.

Jag hade inte ett annat föl åt min. Han hade mamma och after några veckor så släppt jag in två av de säkraste och väl grundad hästar att bli hans lekkamrater, en 25 årig shettis och en 7 årig quarter båda valack och båda väldigt lugntmed en enkelt temperment. Hade inget problem att leka med de. Även gamlingen lekt som ett föl. Av de 7 hästar han går med nu är han mest lik de två han hade som kamrater. Dvs. Jag tror det har en hel del med vilken hästar du har med fölet också.

Jag tycker det är viktigast att fölet får växa upp i flock, inte att den har jämnåriga lekkamrater.
Jag har två valacker som båda gärna ställer upp som lekfarbror när det behövs.

/M

jag fick ett hingstföl år 2001 och han gick själv med en val på ca 4år som kompis och det blev en perfekt ponny! lättlärd,och fattade att jag bestämde väldigt snabbt . hanterade han från dag 1, lite senare gick jag lite mindre promenader. likadant med hans mamma fick hem henne när hon var ca 6mån gick med en val på 3år,och hon är väldigt lättlärd och hanterad,inga problem med henne. så jag tycker inte av erfarenhet att det är så himla viktigt ,visst är det kul o dom har ng att leka med men som jag ser det så är det inte så himla viktigt, finns ju 1 och 2års bete sen som man kan släppa dom på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar