Undran från en orolig matte!!!

F

fia_mirage

Våran stora katt har nu varit borta i 3 dygn, och hon är kastrerad och brukar inte vara borta mer än över dagen. vi skaffade en liten kattunge för ca 2 mån sedan, storkattan var lite skeptisk först men nu är de kompisar. För 5 dagar sen så tog vi hand om en till kattunge en liten underbar kille som behövde ett nytt hem, men efter 1½ dygn försvann det stora katten. är det ngn som varit med om liknande? tror ni att storkattan har tagit en pause? Vi har försökt lockat på henne flera ggr om dagen, men utab resultat. vi är oroliga för att ngt skall ha hänt henne, tror ni hon kommer tillbaka?
Tack för svar!
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Sätt ut kanske en lapp eller två så att folk vet att hon är saknad, på konsum kanske? Min kompis blev följd av en katt hela vägen hem till sig, sen stannade den där, det var inte någon vildkatt (100% tam) men ingen ville ha henne när hon satte upp lappar om en upphittad katt eller ringde polisen.

Bor ni nära landet så kan hon mycket väl vara instängd någonstans, ja även i byn, min katt var borta i flera dygn, instängd i grannens garage. Jag gick runt och letade efter honom i dagar.

Jag har en kusin som hade två katter, honor båda två. Den ena katten lever fortfarande, den andra dog. Detta pga av hon var deras lilla bebis ända tills de fick en riktig bebis, det blev för stor stress på katten att hon plötsligt kom i "andrahand" så hon vägrade äta, veterinären kunde inte göra något. De försökte sätta henne först och kelade med henne hela dagarna när de märkte att hon inte åt ordentligt längre. Men då var det försent, tyvärr så dog hon. Veterinären sa då att för stora förändringar kan vara en chock för katter och då kan de reagera på olika sätt, tex att sluta äta.

Kan ju tänka mig att rymma också kan vara ett sådant sätt. När våra katter har varit borta så har de oftast varit instängda eller liknande. Vår gamla katt kom hem skitmager en gång efter att han varit borta i 2 veckor. Antagligen instängd någonstans med dålig mattillgång.

Mitt största tips är: sätt upp lappar med bilder på katten, ring polisen och meddela att den är bortsprungen ifall de får in ett samtal om att någon hittat katten, eller om den fångats i en kattfälla, mina grannar satte ut sådana för att katter pinkade i deras sandlåda. Om ni får hem henne igen, tänk på att leka och kela extra mycket med henne. Kanske kommer hon bättre överens med kattungarna när hon inser att ni inte överger henne för dem, utan hon får känna att hon fortfarande är 1st hos er.

3 dagar är inte superlänge, de kan springa bort i några dagar, vara instängda någonstans eller vad som helst. Så än borde du inte oroa dig jättemycke, även om man gör det, jag vet =) Ser jag inte mina katter på 1 dygn blir jag superorolig. Men ibland gör katter så.

Hoppas du hittar henne =)
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Det är vanligt att äldre katter går iväg när det kommer en ny kattunge, därför är det så viktigt att hålla dem inne tills de har vant sig vid varandra.
Sätt upp lappar och ring polisen och djurens vänner. Sätt in annonser i dagstidningarna. Leta överallt om hon har blivit instängd. Sätt också ut mat och vatten om hon är någonstans runt hemmet och kommer fram på nätterna.

Hoppas du får tillbaka din katt, det är fruktansvärt när de försvinner :(
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Har inte så mycket råd att tillägga men håller tummarna att hon kommer tillbaka!
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Tack för alla fina svar! Jag tror att hon blev sur på oss för att vi tog hem jobbiga kattungar, men hon har fortfarande inte kommit hem....:cry: Men har hon inte kommit hem till imorgon då det har gått 4 dygn så ska vi börja sätta upp lappar, och så ska vi ta en runda till med kattmatsburken och skrammla, lite utanför "vårat" område.... vi hoppas så innerligt att hon kommer tillbaka! Så ska vi låte henne få en egen drottningplats i hemmet utan kattungar ;). Hoppas hoppas!
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Det är nog effektivast om ni letar efter henne i skymning eller gryning då hon lär vara som mest aktiv.
 
Sv: Undran från en orolig matte!!!

Hej! Hon har nu kimmit hem helskinad! och jätte glad! =) Hon tog nog en minisemester från sina nya kompisar! nu har hon varit hemma i 2 dagar och är precis som vanligt! =) Hon springer ut och in och får sova i min säng alldeles ensam, hur nöjd som helst! =)
 

Liknande trådar

Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 556
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp