Underviktiga marsvin

P

Phocahontas

Mina två marsvinshannar har gått ner en del i vikt medan jag var utomlands. Nu funderar jag på det bästa sättet att få dom att gå upp i vikt igen. Dom har fri tillgång på hö, frukt/grönsaker två gånger om dagen, och torrfoder (Chudleys Rabbit Royale) får dom varje dag. Min kompis tyckte att jag skulle ge dom fri tillgång på torrfoder, kan det vara en idé? Eller finns det någon annat torrfoder som funkar bättre då dom ska gå upp i vikt?

Sv: Underviktiga marsvin

Tänderna ser jättefina ut, pratade med min vet. som undersökte dom i somras innan jag for utomlands och hon tror att det berodde på att jag var borta. Det var tyligen inte så ovanligt att marsvin åt sämre då deras ägare var borta sa hon. Min ena hane är blind på ena ögat och vi ska till vet. nu till veckan så då får väl hon kolla på de inre tänderna, men jag törs lova att det inte är tänderna det beror på. Finns det något annan mat jag kan ge dom? Som gör att de lättare går upp i vikt? Ska prata med vet. när vi far dit, men tills dess tänkte jag.

Jag skulle ge dom så mycket grönsaker dom bara orkade äta varje dag, och fri tillgång på hö (naturligtvis), och sen även ge dom fri tillgång på kraftfoder, varför inte? Orsaken varför många drar in på kraftfodert är ju just för att dom är överviktiga, men när dom inte är det så är det ju bara att låta dom äta ;) sen om man vill kan man även ge dom lite "gröt", då menar jag inte vanlig gröt utan typ "kligröt", är bara att köpa vetegroddar och vetekli i matbutiken och sen blanda ihop det med vatten så det blir en "gröt", brukar köra med lite mer vetekli än vetegroddar. Dom flesta marsvin äääälskar det och det hjälper dom också att gå upp i hull :D och om dom inte verkar vara så förtjusta i det så går det att prova riva ner groda grönsaker i, tex. gurka, morot osv, brukar bli ännu mera uppskattat då! :)

Lycka till! :D

Tack så mycket Petra_S, jag ska testa gröten!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar