Underviktig Shettis

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 204
L

lyckobubblor

Hej allihopa, jag har precis varit och hämtat hem en shettis som ska vara läromästare till min brorsdotter, han är 24 år, är superfräsch i alla avseenden förutom att han är alltför smal, ägaren till denna herre hade honom utlånad för tre år sen där de lyckades på kort tid svälta honom såpass att hans revben stack ut åt alla håll, ägaren tog ju självklart hem honom så fort hon såg detta och har under dessa tre år försökt få honom i form igen men iochmed att han är såpass gammal har detta tagit lång tid.

Nu ser han okej ut men är för att vara en shettis mycket smal, särskilt när han står bredvid vår shettiskorsning som ser gravid ut bredvid honom.

Frågan är alltså, har ni några tips på hur jag kan få upp honom i vikt, något foder ni har provat som skulle kunna funka?

Just nu står han på fri tillgång på hö och fibergi, iochmed att han är såpass gammal så vill jag helst inte ha honom på något ihoppressat foder typ krafft. Hans aktiveringsgrad är promenadridning med min brorsdotter och att köras någon gång i veckan.

Hoppas på massa tips!

Sv: Underviktig Shettis

Jag skulle fortsätta som du gör med fodret, man vill inte riskera något med en så gammal häst. Däremot skull jag undersöka hästens tänder, och kolla mask och blodvärden. Det är helt omöjligt att få en häst i form om den har problem med något av det. Dessutom är den gammal, så låt det ta tid. De återhämtar sig inte så snäbbt när de är gamla. Jag skulle nog itne anstränga hästen innan den är fit for fight igen.

Tar det tre år att få en shettis hull så kolla upp fyssatut. Främst tänder och avmaslning mm

Han är självklart regelbundet avmaskad och tänderna är kollade, och den lilla tid vi har haft honom så har han ätit bra, långsamt men bra så det jag letar efter är om det finns något speciellt foder som kan hjälpa honom upp de där sista kilorna till en normalvikt och tillgodose hans behov som gammal herre.

Hans ägare, vi lånar honom bara ville absolut att han skulle hållas igång och inte "rosta samman" i hagen.

Tacksam för Era svar!

Har en 35 årig ponny som har lite svårt att hålla hull, fick då tipset att prova Eggersmann´s Vital/Senior-müssli, och det funkade kanon!!! Han gick upp jättefint i vikt, på relativt liten mängd, dessutom älskar han det!!:d

Hej Janna!
Vart kan man få tag i mer information om det fodret, vart finns det återförsäljare?

Tack för tipset!

Har en 35 årig ponny som har lite svårt att hålla hull, fick då tipset att prova Eggersmann´s Vital/Senior-müssli, och det funkade kanon!!! Han gick upp jättefint i vikt, på relativt liten mängd, dessutom älskar han det!!:d

Hej Janna!
Vart kan m få tag i mer information om fodret och om återförsäljare?
Tack för tipset!

vi har en gammal shettis på 36 år :love: min veterinär påtalade för många år sedan (hon har haft lite problem att hålla hullet för över 10 år sedan) att det är svårt med shettisars tänder. att komma åt längst in. många vet. missar dom tänderna därför. så va det även i vår "pålles" fall, hon finns med i mitt galleri som lilla gumman, kortet är taget förra våren (då hon va 35) och numer håller hon hullet fint ;)

hon står på lösdrift med fri tillgång på samma hösilage som klarar halvblodens behov samt får några dl. lusern om dan för att få i sig mineralerna och kiselguren.

lycka till :)

Soja, har högt proteinvärde. Det kan säkert vara värt att prova! Jag har det till mitt svårfödda varmblod, lätt att mala sönder och lättsmält. /Matilda

Han är självklart regelbundet avmaskad

Det är ingen garanti för att hästen inte har mask, så ta ett träckprov för att vara säker. Nu brukar ju äldre hästar klara sig bra generellt mot mask, men vissa kan ha mycket och då måste mna ju göra något åt det.

Ta ett träckprov och gör en höanalys är mitt tips.
Annars kan du ge lusernhack eller pellets (blött), vanlig Krafft går ju också att blöta innan fodring.

va svaret till mig ?

nej tack, använder inte soja av många olika skäl (bla. att blir det ett överskott så binds det i kroppen. kommer inte ut den "naturliga vägen så som tex. lusern gör). tycker att lusern funkar lika fint som proteinhöjare.

Vill lägga in en liten varning vid uppfodring av shettisen så att han inte får fång. Det är tyvärr väldigt vanligt med shettisar att vid kraftig utfodring får de det. Kanske en orsak till att han svältes ut förut. Vad säger hovslagaren? Jag påstår nu inte att man ska svälta fånghästar. Absolut inte. Men en försiktighet med kraftfoder är nödvändig. Äter hästen lucern?

(bla. att blir det ett överskott så binds det i kroppen. kommer inte ut den "naturliga vägen så som tex. lusern gör).

Är det inte snarare så att proteinerna i sojan är alltför lättlösliga för att passa en hästs matsmältning?

Frågar bara, har aldrig hört att det skulle "bindas" i kroppen, så du får gärna utveckla för en nyfiken!:)

Vill lägga in en liten varning vid uppfodring av shettisen så att han inte får fång. Det är tyvärr väldigt vanligt med shettisar att vid kraftig utfodring får de det. Kanske en orsak till att han svältes ut förut. Vad säger hovslagaren? Jag påstår nu inte att man ska svälta fånghästar. Absolut inte. Men en försiktighet med kraftfoder är nödvändig. Äter hästen lucern?

Som tur är har han inte haft fång någon gång och inga tecken i hovarna på att det ens varit pågång, jag vill ju inte att han ska bli shettisfet som min andra utan bara gå upp de där sista kilorna och kunna hålla vikten. Att han ska få må bra i många år frmöver helt enkelt.

Varför de som lånade honom svalt honom har jag inte fått reda på, om det var ren dumhet låter jag vara osagt, är bara bekymrat imponerad över bedriften att lyckas svälta ner en shettis.

Nej, han äter inte lucern, men finns det i annat än pelletsform?

jo, ska försöka förklara vad jag fått för info :angel: att soja kan "lagras" och ge pålagringar i sklettet. tex att det kan bli remonthälta av överutfodring, att om det blir ett överskott som hästen inte kan tillgodogöra sig så blir "överskottet" kvar i hästen, kommer inte ut där bak så som lusern gör. detta är visserligen "gammal" info. så kanske det kommit ny bättre ?

en av hästarna här fick av sin ägare soja för 15 år sedan, redan efter några dagar på väldigt liten invänjningsdos blev benen som "ballonger" samt stenhårda. därefter har vi hållt oss till lusernet som visserligen är dyrare, men inte har gett några biverkningar och är "naturlig" hästmat samt miljövänligare.

jag är inget duktig på foder och analyser själv, utan tar hjälp av en vännina som är väldigt insatt och går på så många föreläsningar/läser på allt hon kan :D

ja, lusern finns även som hack. ser ut som fint hackat hö ;)

en av våra halvblod äter bara lusern från vissa fabrikat. tydligen skiljer sig "smakligheten" samt att hon bara äter om den är lite uppblött, inte "geggig" (vi ger pellets som vi blötlägger) för henne passar bara kvarnbyfoders och (dansk) lusernpiller. andra sorter "ratar" hon bestämt

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 450
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Hej Jag är 14 år gammal (fyller 15) och har sedan ett och ett halvt år tillbaka en medryttarhäst som jag rider ett par gånger i veckan...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: nickan1
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 859
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat