Understimulerad

T

Tiggertjejen

av spån?

Jag har satt min 2åring på spån då han äter en massa halm och har fått en lite rolig kroppsform.

Han är ute på dagarna och har nästan men inte riktigt fri tillgång på hö, han kan stå ett par timmar utan.

Nu börjades det klagas om det ena och det andra.

"Han blir understimulerad" "Han kommer att gå i taket om du inte rastar honom varje dag nu när han står på spån"

Man kan ju undra om halmen gjorde honom trött, jag tycker tvärtom den gjorde bara honom ont då han åt upp den och skitade ner hela boxen så jag tömde i princip hela boxen varje dag.

Vad säger ni?

Sv: Understimulerad

Har aldrig hört talas om att en häst, oavsett ålder, blivit understimulerad för att den står på spån! Kan inte tänka mig att det krävs en massa tankekraft från en häst för att proppa i sig en massa halm... Släng in någon leksak i boxen så får du tyst på dom! :devil:

har haft mina hästar på spån i bland och halm ibland, när mitt halvblod va liten kunde han få för sig att käka spånet , trots att han hadde fri tillgång på hö och va ute 12 tim. om dan, så honom har jag på halm (är orolig för att han ska få kolik om han får i sig för mkt. spån)han äter iochför sig halmen med.....varför skulle han bli understimulerad ? har han hö nästan hela tiden har han ju att göra !

Han har sin boll som han använder flitigt

Han har hö nästan hela tiden men kan inte ge honom det hela tiden då han har det i hela boxen på morgonen då, nerkissat.

Det viktiga är ju hur många timmar han har att äta, inte vad han står på för strö.

Däremot står unghästar ofta på halm för att de hela tiden ska ha något att plocka med och något att äta. Annars blir de små liven lätt uttråkade och börjar lättare med ovanor.

Men att ha en unghäst på spån med fri tillgång på stråfoder gör absolut ingen skillnad jmf med om den står på spån!

Om han drar runt höet så ge det i höboll eller liknande då? Jag har IKEA-kasse till min, haft sen hon var föl och avvandes, just för hon drar runt och grisar ner maten annars. (Vill inte ha höhäck till henne pga skaderisken, den får vänta tills hon blir äldre).

Min har förresten stått på spån sen hon var några månader gammal ;) Men fri tillgång på mat. Tar maten slut och hon står utan längre stund så börjar hon dock gärna hitta på annat och bli rastlös. Å andra sidan är hon ett litet matvrak ;)

Jag skulle inte sätta en 2 åring på spån pga att han åt mycket halm och fick rolig kroppsform. 2 åringen växer, och kroppen ändras mycket, det är naturligt. skulle hellre låta den ha halm och kunna plocka i halmen = sysselsättning. dessutom balanserar de ofta protein behovet, dvs om det är mycket protein i höet, så varvar de av sig själva med halm för att jämna ut - det är vad jag lärt mig iallafall.

spån i sig är som de andra sagt inget problem om fodrings tillfällena är frekventa. får han mycket hö som nattgiva så han har större delen av natten?

Vi kan säga att det finns hö tills kanske 4-5 på morgonen sen kl 7-8 får han nytt. Han får hängbuk av halmen och kan få för sig att inte äta upp allt hö för att halmen faktiskt är ganska god. Så mellan 7 på morgonen tills 4-5 på morgonen finns det hö tillgängligt i spånboxen, hö finns också ute.

Risken är då att han inte får i sig rätt mängd med hö

Att sätta in en höpåse hade inte funkat till min lekfulla pålle. Han ska utforska allt för att senare dra sönder det.
Höboll?

Han står ju bara 2-3 timmar utan hö och blir han "understimulerad" av det så busar han lite med hästarna brevis och leker med sin boll.
Dessutom brukar han ligga och vila när de kommer och ska ge morgonmaten.

Jag själv ser egentligen inga problem i att ha det som han har det nu men jag vill endå höra mig för lite.

Tack för ditt svar!

Jag fodrar med halm på sidan av höet. För din del kanske lämpligen i samband med sista kvällsgivan om det är där det blir störst lucka. Jag gör det för att jämna ut proteinhalten och för att erbjuda sysselsättning. Mina hästar hade också rullat fram om de stod på halm. Om man bortser från det estetiska i att de rör ner sina kanske 3 kg halm i allt spån så får de fin sysselsättning med att rensa ut halmen ur spånet igen om det börjar kurra i magen. Det varar också lite längre än om det bara är att spärra upp gapet och proppa in.

Min unghäst som vi har för tillfället står på en salig blandning av spån och halm. Spån för att det blidar en stadig mjuk matta i botten av boxen och "pudrat" med halm ovanpå för sysselsättningen. Halmen tar ju dock slut förr eller senare, men då är det dax för ny giva, och han har fortfarande spånet att sova på. Han finns på bild på www.halfabee.se/forpassion (fler bilder under den som kommer upp först!) Vad tycker nu om hans form på mage? Jag tycker det verkar funka rätt bra. Då hade han förvisso massa gräs också, man han ser ut ungefär likadant nu fast lite högre. Han växer oerhört jämnt....

fast väljer han att äta halmen om han även har hö så är det nog för att hans kropp vill ha halm. jag skulle inte bry mig om att en 2 åring var lite bukig av halm. men han lider ju garanterat inte av fodergivorna om de är som du säger.

Har lilla Sweety blivit en fetknopp :D.

Men skulle du inte kunna kasta in några kakor halm till honom då så att han har o göra med lite halm också som någon annan skrev?

Hur är det med honom annars då?

Jo han den lille tunna hästen har verkligen växt till sig och blivit grövre.
Sen har han fått sin hemska hängbuk.

Får han halm i boxen finns där risk att han blandar runt det och det blir ett helvete att mocka bort.
Men jag ska börja lägga in lite grann och sedan se efterhand hur han gör.

Annars är det bra med honom.
Etis då?

Oki jag förstår.

Jo med Etis är det bara fint. Det går framåt. Börjar kännas lite roligare nu om du förstår vad jag menar :D!

Vill bara instämma med dig. Jag skulle inte heller byta från halm p g a kroppsformen. Vi har tre stycken tvååringar med stora magar, även min nu snart sexåring hade det i den åldern. Han står fortfarande på halm och nu har han fixat till kroppsformen i och med motion m m och är skitsnygg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30