Undersökning, sommarbete. Hjälp!!

H

hovis

Jag försöker skapa en helt fristående undersökning utifrån dom skador som Era hästar drabbas av på sina sommarbeten. Det kan vara allt från mugg,fång,hovbölder,nedslitna hovar, tappskor,slagskador,övervikt,sår,kolik,slagskador,brutna ben,sprängt staketen, betäckningar (blivit påsatta eller satt på ngn annan)fästingangrepp,flugangripen,rinnande ögon,huggormsbett,getingstick, bromsangrepp eller vad som helst som på ngt sätt skadat Er älskling.

Jag mottager tacksamt alla svar då jag försöker skaffa mig en större erfarehet av tamhästarnas liv på sommarbeten.

Sv: Undersökning, sommarbete. Hjälp!!

Mina hästar har dessa "skador" under betes tiden:
*är bitna och i princip kala under huvudet,mitt på halsen frammefrån sett,i armhålorna,i ljumskarna och kring skapet framför allt när det gäller dessa satans insekter
*Feta
*Rinnande ögon/öga
*solbrända bläsar

Annars inga större problem.Avhjälper åtmisntionde den massiva insektsattacken med hjälp av antiinsektsmedel,flugtäcken och flughuvor och mot solbrännan så använder jag solskydds faktor.
Att de blir feta får man väl räkna med...de rids ju ändå men kanske inte tillräkligt för att hålla vikten i schack.

Mina får inte mer skador på bete än vad dom får i sina vanliga hagar.

Det som kan ge problem är flugor/broms och ibland mugg. Men det "lider" dom lika mycket av hemma. Jag ser till mina på bete, dom släpps ju inte vind för våg precis och kan se om sår lika bra där som vid stallet.

Dom lever isåfall mer farligt hemma vintertid då båda röjer i hagen och ofta kommer in med broddtramp. Men jag ser inte heller det som något stort problem. Det är ju bara att tvätta rent.

Hitills har hästen lyckas få massvis med småsår på benen och en rejäl mage! Insekter får man räkna med men vad jag inte trodde var att fölet skulle äta upp svansen på min häst... :) Hästliv, hmpf!

I år har min häst hållt sig skadefri hitintills (har gått 1 mån. på bete hittills). Tappskor har vi däremot haft gott om på framfötterna. Nu har hovis skott lite annorlunda så vi får hoppas skorna sitter några veckor så dom får växa till sig igen.
Annars har jag väl plockat ca 3 fästingar, men andra insekter har vi faktiskt inte så mkt av.
Det är väl så det ser ut för dom flesta av stallets 26 hästar (alla har dock inte problem med tappskor:crazy: ).
Inga skador, dock lite brända mular på vissa.

Sålänge jag har känt min häst (6 år), så har hon råkat ut för ett sticksår, en ihopsydd höft, och några enklare sår under alla månader hon totalt har gått på bete. Minst 3 mån/år = 18 mån.
Hon går i stor kuperad hage med stor flock.

Hon gör inte illa sig mer på betet än vad hon gör resten av året. Tappskor brukar vi inte heller ha problem med, denna sommar är extrem!

Har aldrig haft en häst som skadat sig på sommarbetet. Vare sig under uppväxten på ett stuteri (där det passerade ca 300 hästar/sommar, och alltid fanns ca 75 hästar samtidigt på bete), eller som hästägare efter flytten hemifrån.
Knott, mygg och bromsbett räknar jag inte in som skador..

Har dessutom alltid hästarna barfota på sommarbetet.

Senast ändrad:

inte värre skador än när han är i vanliga hagar dvs
*päls/hudlösa plättar där en hov eller mun varit för nära
*ngn lätt stukning eller vad man ska kalla det, snedsteg iaf och resultaten av dessa brukar bli minimal värme i hov eller ben.
annars är min så gott som skadefri(än så länge) peppar peppar;)

hovis skrev:
Jag mottager tacksamt alla svar då jag försöker skaffa mig en större erfarehet av tamhästarnas liv på sommarbeten.

Jag har bara tappskor som effekt av sommarbetes liv i en mer kuperad hage med längre utevistelse och mer rörelse hos hästen. Har under 20 års tid aldrig haft andra sommarbetes relaterade skador, knock on wood.

"små defekterna" du nämner - fästingar, flugangrepp, skav osv, tas om hand och motverkas av mycket frekvent tillsyn (flera gånger dagligen) där behandling mot fästing ingår som förebyggande, och flug huvor sätts på, kommer av beroende på väder, samt hästarna tas in tillfälligt i human synpunkt om vädret innebär plåga för dem.

Har inte varit med om speciellt stora skador just på sommarbete. Min gammel pålle fick mugg vid varje bete, sen har man ju de obligatoriska knott/broms bettena, solbrända mular. Annars inga större skador här.

hovis skrev:
Jag försöker skapa en helt fristående undersökning utifrån dom skador som Era hästar drabbas av på sina sommarbeten. Det kan vara allt från mugg,fång,hovbölder,nedslitna hovar, tappskor,slagskador,övervikt,sår,kolik,slagskador,brutna ben,sprängt staketen, betäckningar (blivit påsatta eller satt på ngn annan)fästingangrepp,flugangripen,rinnande ögon,huggormsbett,getingstick, bromsangrepp eller vad som helst som på ngt sätt skadat Er älskling.

Erfarenhet mest av fullblodshästar o ponnyer, även halvblod.

Inte mer skador än i andra hagar.

Det som hänt under bete som jag kan komma ihåg just u:
-hovböld, 1 gång, trampat av sko, fått in söm i sulan:crazy: Blödningen blev böld på ett par dagar i hettan.
- stor sårskada pga båtfolk dumpade skrot i hagen:devil:
- några tappade skor
-allergi mot någon växt i ena hagen, illröd nos, irirterad hud
- infekterat insektsbett
- infekterat minimalt sticksår, som blev kraftig lymfangit (fullblod:angel: )
-överben pga sparkat sig själv på insdan av benet

Vet inte om jag glömt något. Inte så mycket faktiskt på alla år. Med rätt många hästar, förr cirka 7-9 samtidigt, plus ett par inackorderingar. Senaste åren bara två.
En bekants hästar har blivit huggormsbitna vid ett par tillfällen, men de har mycket orm där hon bor.

Senast ändrad av en moderator:

Har haft ganska många hästar,men skriver ner det min nuvarande pålle haft.

*ormbett
*rinnande ögon (varje sommar)
*fetma
*fästing,broms,knott biten.

mvh Arabizar

hovis skrev:

Det som brukar vara på mitt fullblod är "det vanliga" flugfänangreppen (resulterar i "bubblig" hud, sår av bromsar samt ibland rinniga ögon). Detta trots flugsprayer (dock ej switch o sådanna starka pga för kännslig hud) och skydd för ögonen (flyway alt flughuva). Även endel fästingar (beroende på vilken hage de går i). Mkt extra tappskor- 8 st på ena fbl o 10 på andra under 10 veckor förra året (dock rekordår i en g blöt hage). Det resulterar i väldigt trasiga hovar (dålig kvalite fr början) o det är vårt största problem.
I år är det lite annorlunda bete för fullblodet (större flock än vad hon är vad vid). Hittils (1 v) har det genererat i en sparkskada på höften som gjort henne halt.

Ormbett, fästingar, mygg och bromsbett, de senare tre i mängder och har ofta orsakat kliande vätskande sår trots envis behandling.

Soleksem på mule, mer eller mindre (beroende på arealen rosa mule)

Någon gång rinniga ögon (använder flugmössa vid minsta tecken på sånt)

Feta hästar...

Allergisk reaktion mot något på betet (har naturbete) med någon lokal svullnad som följd, inget värre.

Det värsta jag råkat ut för var ormbettet, det tog i näsan och skulle säkerligen lett till döden för hästen om inte vi hittat henne direkt efter. Klockan var elva på kvällen en storhelg - hur lätt var det att få tag i veterinär??? :crazy:

Vill lägga till att sedan vi uppfört "vindskydd" i hagarna så har betten från de flygburna, ögonrinn och soleksemen minskat avsevärt då de kan gå in i "mörkret"

Min häst blir inte särskilt angripen av insekter, förutom de där äckliga "bitflugorna" på försommaren. Får kanske 4-5 fästingar på hela säsongen (får vitlökspulver) och lika många bromsbett. Smörjer henne inte med nåt. Bor i knottrikt område.
Hon är skimmel och 18 år. Mörkare hästar i samma hage har betydligt fler flygfän runt omkring sig (inbillning?)...

Några andra skador har hon inte fått på betet. Går barfota. Får lov att äta så visst blir magen lite rundare då :o .

hovis skrev:

Medryttarhästen (travare) hade en tappsko efter 1-2 dagar på betet. efter det har jag endast sett ett par knottbett och fästingbett i "skadeväg".

hon har inte gått upp nämnvärt i vikt (man får trycka lite lite mer för att känna revbenen bara), inga skador efter "bråk" trots att hon gått med nya hästar. ögonen rann lite i början, men nya flughuvan är suverän och ögonen rinner nu mer än innan betessäsongen.

Egna hästen jag hade förr (halvblod) hade tappsko någon gång (ägde henne under 2 beten), var VÄLDIGT utsatt för fästingar (kunde plocka 10-20 om dagen trots att vi använde bla. Switch), hade inte lika ont av knott. mugg brukade dyka upp när det var som torrast. mycket sällan (aldrig såvitt jagm inns) några sår eller andra skador som kunnat uppkomma i samband med bråk etc.

Senast ändrad:

MIN häst har gått på bete i mina ägor nu 8 sommrar i rad,och det enda som hänt är att hon trampat av sig en sko,ganska illa,halva hoven var borta ungefär...:eek: nej,inte direkt halva,men en bra rejäl bit..

fick vänta i nästan 3 månader innan vi kunde verka/sko igen,för det fanns absolut inget att ta..

nu får hon gå barfota på betet!

min SYSTERS häst träffades av blixten i en hage,så hon dog på fläcken..

en gammal STALLKOMPIS berättade om sin vänninas hästar (ca 6 stycken) som gick på bete,sen träffades elstängslet av bllixten och ledde ner ström i marken och upp i järnskona,så alla dess hästar dog..

men jag vet inte,det lät lite väääl otroligt tyckte jag..

Går i stor hage med kuperad mark. Skog, havsstrand, sumpmark (kan sjunka till knäna ungefär om det är väldigt blött) och vanlig betesmark. Går med ridskolans hästar så totalt ca 30 hästar.

Min egen häst har haft

*lindriga besvär av rinnande ögon, bränna på mulen, insektsbett (främst blinningar och ibland bromsar), fästingar.

* Ett större bett av okänd insekt vid strupranden, stor svullnad men gick över på två dagar, inga svårigheter att andas.

* Har 2 gånger fått tagg/sticka i benet (framsidan av skenan), ena gången svullet i 2 veckor och vet tillkallades.

*Har haft en tappsko

*Övriga hästar i hagen har haft olika sorters sårskador. Några djupare som behövts sy men inget som gett bestående men eller krävts längre behandling.

*Har haft 2 hästar med huggormsbett ett i bringan och ett på ganachen.

*En gång för flera år sedan slog faktiskt blixten ner i en häst, otroligt men sant...

* Har varit nån häst med dålig hovkvalite med problem med hovsprickor den delen av sommaren som de går utan skor.

* En häst hade solexem.

* 2 av ponnierna har haft fång och några har varit i riskzonen, men dessa har endast gått i denna hagen korta perioder och annars i hagar med mindre gräs och stödfodring.

Senast ändrad av en moderator:

Dessa skador:
-Rätt djup sårskada på ena bakbenet pga nersågad sly. Hon tramade alltså rätt nära "grenen" och skar upp sig precis ovanför kotan.

-Slet sig från min Moffa när han skulle ta henne till betet. Stack ut på E10 och hittades ca 4mil längre bort; Halt vä. bak, ytliga sår överallt, extremt nerslitna hovar (barfota häst på asfalt = ajaj), svullen nosrygg, gick synbart ner i vikt, blödning från kronranden båda fram, brännskador i alla 4 karleder (pga grimskaftet som hängde efter henne) och mycket angripen av mygg/knott.
Hon vart iaf inte påkörd och lever forfarande 2 år senare utan några men från händelsen.

-Sommartjocka hästar vissa år.

Ja de var väl allt...

Min häst har fått färre skador nu när han går på bete :) Jag har bara haft honom sen 27/4 visserligen (blev skriven som ägare f rom 1/6 men red honom första gången 29/3, då som medryttare).

Till saken. I vanliga fall så går han med två ston, varav det ena "pucklar på" honom någon gång då och då. Nu går han med en annan valack och de har hittills inte slagits en enda gång (släppte ihop dem i torsdags).

Det enda som har varit är att han slog i höften när han skulle gå in i stallet. Han ömmar inte när man känner igenom den men han har blivit försiktig när han går genom dörren, han håller sig på mitten..

mvh Anna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka