Undersökning, sommarbete. Hjälp!!

Sv: Undersökning, sommarbete. Hjälp!!

De skador min häst haft och fått pga bete och sommar är mygg, knott och bremsbett trots ihärdig smörjning av insektsmedel, dock ej fästing (enda fästingfallet här i området som jag hört talas om är grannens katt). Förra sommaren fick hon också lite rinn i ögonen, men det försvann så fort hon fick på sig sin snygga ufo huva. ;) Hon fick även någon slags inflammation på bogen/bringan förr förra sommaren. Under natten kliade hon upp hela framsidan, det hettade, håret lossnade och även lite hud plus att det vätskade rejält. Detta restulterade i vetbesök, tvättning + steptocellin och en vecka inomhus och 2 veckor i hagen med bogskydd/täcke på.

Har inte haft problem med tappskor då hon är barfota. Hon har haft en del små svullnadet och kala fläckar, mesta dels på baken då hon inte hunnit undan i tid, och sen blir hon lite bukig (läs högdräktig) i och med att hon äter som om hon inte sett mat på flera år.:p

Ja just.... på mitt gamla stall hände det där med, det stod fem-sex hästar under ett träd när det blixtrade, trädet träffades av blixten och alla hästarna under det dog. Samtliga hade järnskor på sig.

uschusch

knott,mygg,broms bitna. Rinnande ögon.
Tappskor (tur man fixar det själv) då betet har sina "sughål"

Genomgående hovspricka (6 veckor på Skara:( ) men helt återställd efter en låååång sommar med byte av gipsbandage varannan dag.

Dom går vid en kraftstation så visar dom åskrisk på smhi i Norrland (bor i västergötland:smirk: )så åker dom snabbt hem. Åsknojja jag? nää inte:banana:
Tur man har lättlastade hästar.

För mej är sommarbetet bara källa till oro hela tiden. -Är dom kvar i hagen, några skador, har dom vatten, regnat i en vecka:( ska jag ta hem dom??
Är så skönt när dom är hemma i sina boxar:)

Har inte haft några större problem på betena genom åren. Småsår och bett i samband med att det kommit nya hästkompisar. En gång fick jag en lindrig senskada på mitt sto när hon gjorde upp rang med en nykomling och själv trampade ned i en grop (klantigt).

Nån tappsko brukar det bli. Lite insektsbett. En gång har det hänt att några kor brakade in i hagen men hästarna stannade kvar otroligt nog.

Ja just det, borrelia fick vi i en sväng efter ett fästingbett men det kan man ju få i vinterhagen också.

Härligt med sommarbete, hästarna mår gott och trivs, men lika härligt att stalla upp när sommaren är slut.

*kl*

kom på nu att min häst som hade väldigt mkt vitt i ansiktet alltid brände mulen rekordsnabbt, efter en dag kom hon in med rosaröd mule istället för vit... :crazy: använde helosan sol, det funkade bra.

kompisens islandshäst fick en senskada på betet, troligtvis i en "rivstart" där han slet sönder en sena i bakbenet (minns ej vilken) som resulterade i runt ett halvårs stillastående konvalescens.

En trist händelse som hände för några år sen var när min häst och två andra gick på sommarbete i en stor hage...I ena hörnan av hagen, längst in i hörnet, stod av ngn anledning en gammal hundkoja m plåttak. Hagen var dock jättestor och det hör till saken att de gått där på sommarbete i många år tidigare.

En natt hade tydlingen hästarna blivit skrämda av ngt och den ena hästen sprang rakt in i hundkojan och plåttaket och skar av sig halsen........vi hittade hästen död dagen efter och det var blod överallt, fruktansvärt!! Förhoppningsvis fick den inte lida länge eftersom halspulsådern var av..Det var en jättefin häst, bara 4 år gammal, väldigt tragisk och onödig olyckshändelse!

Min pålle fick griffelbenet hb avsparkat på sitt sommarbete 2003. Blev 7½ mån i sjukhage med medicin och dubbelt zincabandage (ej hela tiden, bara i början).
Aldrig att han går på stort bete med många hästar igen.
Nu åker han på "sommarkollo" med bara 5 kompisar till, ej 12 som sommaren 2003.
Tappskor 2 dagar INNAN hovisen kommer ut är oxå hans specilalitet!:eek:
Diverse småsår, insektbett och fästingar får han oxå, men inget som kräver veterinärvård.

På 10-11 år har vi drabbats av mycket lite egentligen, tyvärr har ena hästen eksem som dyker upp under sommaren. Dock är han numera symtomfri men han får gå med sin pjyamas och fula luva, det verkar funka fin fint.
I övrigt har vi haft ett erlicheafall på mitt sto, gammelman fick en bogspark en sommar som träffade muskulärt utan större skador som följd.

Det är väl vad vi har i bagaget så här långt, inga större saker med andra ord. Inga tappade skor, om dojjorna har åkt av så har det skett med våld från hästen genom att den tramapat av sig i transport eller under ridning.

Enda skillnaden efter sommarbetet är väl stor mag och insektsbett och sönder biten i juvret. De är de enda som min sköthäst drabbas av.

Lånar knapp

*Fång på sensommaren 2005
*Mugg på bakbenen försommaren 2005

Lider INTE särskilt mycket av insekter.

Min ponny har lyckats med
*Sår i vänster jumsken (såg kanske värre ut än var det var när jag såg såret först pga flugorna men det läkte väldigt fint och har inget synligt ärr, vet inte hur såret uppkom)
*sår i vänsterbak förmodligen för russtoet som följde efter henne hela tiden (väldigt närgången)

Sen har det inte varit mer förutom några taggar i mulen från björnbärsbuskarna o nån fästing då och då som man har ålockat bort

Vi har precis hämtat hem en unghäst från betet, stod med 40 graders feber och tappade allt hull på ca 1 dygn.

Har superduktig vet som satte rätt diagnos direkt, så medicinering startade omgående, och blodprov bekräftade att det var en elak fästing, något på E som jag inte kan stava till.

Nu får hon gå hemma på bete och äta kraftfoder och komma in i box och vila upp sig dagligen, men hon är så mager att det är hemskt. Får se om vi kör tillbaks henne till betet eller hon får bli hemma i sommar.

nhb1 skrev:
Har superduktig vet som satte rätt diagnos direkt, så medicinering startade omgående, och blodprov bekräftade att det var en elak fästing, något på E som jag inte kan stava till.

Erlichias, hua:( . Skönt att din pålle fick/får behandling snabbt!

*småsår, oftast på benen. Han blir väl rätt lat i värmen och bryr sig inte om hur han går eller så lever de lite rövare.
*klåda, inte nån jätteklåda. Men har aldrig sett hästen njuta av en rykt så mycket som på sommaren.
*lindrig eksem i svansen, fjällig och mjällig.
*rinniga ögon från och till (men har flughuva)
*insektsbett, men detta året blev han switchad rätt tidigt så han kom undan. Men han brukar ändå få lite bett på pungen.
*styngflugeägg, lyckligtvis står hästarna rätt nära havet så det blir inte så mkt ägg som jag sett hos dem som bor mer innåt = gula ben.

Har inte varit med om värre än detta (än så länge), men det blir en del smörjande, duschande och sprayande på sommaren.

Senast ändrad av en moderator:

Rinnande ögon hör nog sommaren till så det har vi mer eller mindre varje år.
Vi har flera hagar som ligger intill varann, de flesta används bara till att ta hö på och som betesmark så när det är dags för bete så öppnas det upp "grindhål" mellan hagarna och för två år sen tog ena hästen en tvär sväng i ett sånt "grindhål" och fick en senskada som tog lång tid att läka, och tyvärr ser det ut som om samma skada gått upp i år. :cry:
Hade jag fått bestämma hade hagarna öppnats upp på ett annat sätt så att det inte blev några tvära 90-graders svängar men nu är jag ju inhyrd och får ta det som det är...
Samma häst har även haft lite besvär med solbränna på sin vita mule så det har varit mycket smörjande med solkräm.
Konstigt nog har de en tendens att sparka på varann när de blir släppta på större marker trots att de inte brukar göra det när de bara går i vinterhagen.
De är bara fyra stycken i flocken, en valack och tre ston.

Senast ändrad:

Tycker inte att det är mer skador på sommaren än någon annan årstid. Det som blir värre på sommaren är ju om de får något sår, eftersom flugorna är på det så mycket. Sen är det ju irriterande med bromsar ibland, vi har dock inte så mycket hos oss. En av mina hästar får lätt rinnande ögon av flugorna, men det har bara hänt 1 gång denna sommaren.
På sommaren slipper man ju iaf brodd sår :smirk:
Annars kan de ju få tappskor, spränga staket, skada sig på saker i hagen och under träning, få bitsår och andra skador av hag kompisarna året runt.

Ännu så länge inga allvarligare saker :banana: men lite fula bett har hon allt fått (i synnerhet kring juvret men med idogt smörjande börjar det ordna sig). Bränner sig lite längs bläsen så jag får vara noga med solskydd. Sedan kan hon få exem ibland också så det är mycket förebyggande.

HOVARNA VÄXER HYSTERISKT - räknas väl kanske inte som skada men eftersom det gått så fort och kan vara lite trixigt att få ut hovslagaren i semestertider finns en risk att det kan bli en skada av det. Hästen verkas normalt var 8 vecka men nu har det bara gått 4 veckor och läget är AKUT! Eftersom hästen är en shiretjej så är det ju lite tyngd som skall vila på dessa stackars jättestora hovar också och shiren har ju generellt problem med hovarna så det är inte så jättebra.

Annars håller jag bara tummarna för att de tre hästar som går tillsammans skall busa "lagom" så att man slipper sådana skador som lätt kan uppstå annars...

än så länge har min häst, fullblod, som har vilat i 6 veckor pga hälta lyckats med

* 4 tappskor fram vilket resulterat i inte allt för fina hovar:(
* 1 hovböld
* Rejäl avmagring och försvinnande av muskler

Däremot inga sår och ingen uppäten kropp :rofl:

hur sjutton bär man sig åt för att ha pållen inne om nätterna för att han trajar så mycket då om ingen annan hästägare tycker det är en bra idé? kan inte ha honom inne själv, då trajar han lika mycket....
Något tips?

*fet mage
*alla slags insekter
*rinniga ögon

*Sommaren -04 gjorde hon sig illa i sommarhagen och fick sy 5 stygn, efter det så har hon inte haft större skador tack och lov...

Hmm det var så sant FETMA... kanske inte heller räknas som en skada men jag kan inte längre få igen sadelgjorden - ska åka och köpa en ny :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka