Underskänklar?

B

Beauty_Boss

Hejsan! Har precis fått tips om att man kan färsta stigbyglarna is adelgjorden med hjälp utav gummiband för att få bättra sits med underskänklarna (hehe, mina pekar rak ut :crazy: ) Ska testa det i morgon iaf :D Vi får hoppas att det funkar.. Ska även tejpa tyglarna så att jag inte får så himlans långa.
Hoppas att det var OK att skriva det här, men jag hade lite tråkigt :o
Elin

Sv: Underskänklar?

Jag vet inte riktigt om jag tror på sånt. Jag tror det kan skapa spänningar i sitsen/handen. Och vad händer sedan när man tar bort det som man förut satt fast? Kommer sakerna fara iväg då igen.
Jag tror på att bara nöta in saker och lära sig sitta rätt genom utan att skapa en massa onödiga spänningar.

Har också fått tipset att tejpa tyglarna. Urk säger ja bara.
Ridlärarn ville att jag skulle hålla där hela tiden, för att kingen skulle gå i en "hög form".
Hon sket i att jag hade 15 kg i handen och drev så att jag nästan spydde.
Nej, jag tror inte alls på det där. Man slutar så lätt vara mjuk.
Tänk på hur det känns i hätens mun när man har MYCKET i handen.. Självbärighet ska det va, you know ;)

Har själv aldrig tejpat tyglarna eller knytit fast stigbyglarna, men red med snoddar runt händerna för att dom skulle komma ihop och det funkade jättebra. Sen red jag o höll händerna på sadeln ett tag för att få händerna stilla (annars blir han så orolig) och det funkade, nu har jag höjt handen och den är fortfarande stilla.

Tränarens råd och det funkar : )

Prova att vrida om låren ist, de e ofta där problemet sitter.
Då vrider du om låren och hela benet följer med, både underskänkel och fot :confused:.

Det knasiga ör att jag kan sitta bra på alla hästar utom min egen, haha. Har testat att vrida om låret, men det funkar inte.
Elin

Okej.. lämna gärna en rapport om det funkade med gummisnoddarna :D

jag kan ju bara svara för mig själv.
för ca 2 månader sen levde min underskänkel sitt eget liv, den vajade fram o tillbaka ffa i galoppen.
jag var så less på att inte kunna hålla still kroppen (för i samma veva blev överkroppen ostadig och därmed handen) så jag testade att binda fast stigbygeln i sadelgjords ringen, på varenda ridpass, även i skogen.
redan efter några veckors intensiv träning med fastbundna skänklar ligger den BLICKSTILLA som slickad efter hästens sidor, helt utan spänningar. mmm, I like it a LOT... mitt överliv är stillare och handen är stadigare, och naturligtvis går hästen mkt bättre också...

Hehe, jag kan ju bara säga att snoddarna inte funkar på mig ^^ Det beror nog på vad man har för sorts "problem".. Mina fötter pekar ju typ rakt ut, men är hyffsat stilla (iaf högerskänklen :D haha) och i lättridningen.. ja.. då sprack snodden och som tur var så var inte ponnyn på bushumör utan nöjde sig med att skutta framåt.. Sedan tog vi iaf bort snoddarna och såg ingen skillnad på när jag red med snoddar eller utan... Funkade alltså inte för mig.. :( Men ska ha sitslektion på lördag så :D
Elin

Antagligen passar inte sadeln din rumpa. Om midjan i sadeln är för smal så hamnar sittbenen "på kant", och då är det svårt att få knäna att ligga intill sadeln. Om knäna sticker ut så sticker underskänklarna ut..

Du kommer få spänna dig jättemycket om du ska sitta korrekt med en ickepassande sadel (för dig alltså ;))

Ska du tävla nåt med boss i höst förresten? aja ha det bra elin!

intressant tråd att läsa =)
har själv problem med sitsen, jag kan liksom inte sitta still..
vet inte vad jag ska ta mig till, fast till största del beror det
nog på att jag inte kan slappna av. försöker, men jag spänner
mig av mig själv så fort jag slutar tänka på det. :confused:
tur att jag är hoppryttare då för hon verkar inte störas av det
när vi hoppar :D

Det är rätt svårt att sitta still ordentligt i en hoppsadel, man måste spänna sig mer än i en dressyrsadel där man hamnar i en mer balanserad grundposition.
Hoppsadeln är konstruerad för att man ska stå i den, det är inte meningen egentligen att man ska sitta..

Beauty_Boss skrev:
Hehe, jag kan ju bara säga att snoddarna inte funkar på mig ^^ Det beror nog på vad man har för sorts "problem".. Mina fötter pekar ju typ rakt ut, men är hyffsat stilla (iaf högerskänklen :D haha) och i lättridningen.. ja.. då sprack snodden och som tur var så var inte ponnyn på bushumör utan nöjde sig med att skutta framåt.. Sedan tog vi iaf bort snoddarna och såg ingen skillnad på när jag red med snoddar eller utan... Funkade alltså inte för mig.. :( Men ska ha sitslektion på lördag så :D
Elin
du provade en gång och trodde att det skulle bli en förändring direkt? :smirk:

själv sätter jag på sporr-remmar och rider så.. det gör jag jämt på ponnyn nu.. fast jag har inte ridit så mkt nu senaste tiden då.. men det blir skillnad..

När jag började sitta ner i traven på min ponny (haha gud, 4 år sedan) så levde mina underskänklar sitt egna lilla liv, jag satt bra med hela benet i alla övriga gångarter och när jag red lätt i traven, men att sitta ner i trav var hemskt svårt för mina skänklar, spec. i mellangångarterna.
Jag provade med sporrband i sadelgjorden och det blev lite bättre men det som hjälpte bäst var när ponnyn orkade bära sig i traven, då går det lite mer av sig självt. Han var otroligt seg i början och det kändes som om det skulle gå fortare än vad det gjorde.
Jag red lätt väldigt mycket och försökte att inte sitta ner så mycket och en dag kändes det helt annorlunda i ridningen så jag satte mig ner och sen hade vi inga problem med det :)

Jag tycker det går alldeles utmärkt att rida dressyr i min hoppsadel med extremt stora knästöd :D :p
Fast jag har väl vant mej. Har aldrig haft nått annat än hoppsadel på mina hästar. haha

Tja då har du vä vant dig vid hoppsitsen. Hoppsadlnar kan duga om dom inte har någre knästöd bakom benet, då kan man länga läderna utan att det tar emot.. finns det en kloss dock.. så funkar det inte att sitta korrekt.

Som sagt, det går alldeles utmärkt :smirk:
Jag rider i dressyrsadel på en annan häst fyra dagar i veckan, och det är inte det minsta skillnad på min sits bara för att jag rider i hoppsadel..
Alla kanske inte kan lära sig att sitta rätt i en hoppsadel, men jag har då inga problem med det :p

Hallonsoda skrev:
Antagligen passar inte sadeln din rumpa. Om midjan i sadeln är för smal så hamnar sittbenen "på kant", och då är det svårt att få knäna att ligga intill sadeln. Om knäna sticker ut så sticker underskänklarna ut..

Du kommer få spänna dig jättemycket om du ska sitta korrekt med en ickepassande sadel (för dig alltså ;))

Ska du tävla nåt med boss i höst förresten? aja ha det bra elin!

Haha! Säg det till min mamma ^^ Vi hade Världens problem med att hitta den där sadeln, så hur mycket jag än tjatar får jag ingen ny.. :( Får väl hoppas att tränaren säger till, henne lyssnar hon på, haha ;) Iaf lite grann, men vi köper nog ingen ny sadel förren jag börjar tävla lite mer. Boss var ju haöt hela osmmarn så han är inte riktigt igång = ingen tävling i år :(
Elin

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 569
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 256
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Jag har ett D ponny sto på 9 år som innan gått rätt så höga klasser i dressyr med förra ägaren men inte mycket hoppade då förra ägaren...
Svar
5
· Visningar
2 740
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka