Undernärd-Foder?

Royal_724

Trådstartare
Mamma har precis vart hos veterinären där dem tyckte att vår colliehane är på gränsen till undernärd. Han är väldigt livlig av sig.
Och är även väldigt kräsen av sig, även vid godis.

Vilken är den mest näringsrika maten?
Kan man ge han nåt extra på vanliga maten?

Sv: Undernärd-Foder?

Ren nyfikenhet: gav inte veterinären några nyttiga tips vid besöket?

OT: Ibland tycker jag att uppföljningen och/eller engagemanget på kliniker kan vara lite svagt.
Idag fick vi träffa en Underbar (till skillnad från de andra som bara varit 'bra' ) veterinär när jag var inne för rabiessprutan och det fick mig att inse hur lite man kommunicerar med sina kunder under normala besök.

Vad äter hunden för mat just nu? Och hur mycket får den? Man kan s lägga till saker, kanske toppa med lite färskfoder, men till att börja med kanske ni ska hitta ett foder med högre energi än det ni har nu :)

Högenergifoder om hunden inte redan äter det. I så fall går det att ge animaliskt fett, vilket funkat bättre än olja i maten om man vill ha upp hull på en tunn hund.

Har en tunnis här hemma som jag (förutom högenergifoder) ger fettputs från nöt och hullet går sakta men säkert upp.

Jag ger Hallas medium till min som är jätte svårfödd!

Bra värden, hög smaklighet, bra pris och inget vete.

Samma problem här vi har testat mänger av foder hårda som mjuka, hemmlagat ja det mesta men hon är såå kräsen och äter så lite åt gången, när hon löper så ökar aptiten så det är ju en bra sak med löpet, annars så kan du prova att koka kött och blanda i maten det gillar våran sen gillar hon iof smörgåspålägg också, äter bättre när hon får det ur händerna men så kan man ju inte sitta och mata henne hela dagarna.

Har inte hunnit prata med mamma direkt, utan endast genom sms.
Jag har inte direkt nån koll på vad han får för foder. Vet att dem köper det på granngården.
Han får nog 4-5 dl tror jag på en dag...är inte alls säker.
Men han äter endast när han vill.

Jodå, dem sa till henne att köpa en påse som dem hade på 7 kg för 500 kr som skulle vara jättebra! :S

Kände att det finns nog många människor här som har bra erfarenhet och är duktiga som kankse kan hjälpa oss.

Ett valpfoder kan vara bra att ge för att få upp hunden i hull och sedan underhålla vikten med ett foder för aktiva hundar. Men framförallt undar jag om det kollades det upp att hunden är frisk så det låga hullet inte beror på tex njurproblem, sköldkörtelrubbning, tumör etc? Hur gammal är hunden?

*KL*

Ister (brukar finnas brevid cocos fett i kyldisken) är superbra att ge hundar som behöver gå upp i vikt. Sen gillar jag starkt Royal Canins 4800 som jag även ger min hund som är känslig i magen o han fixar det.

Senast ändrad av en moderator:

Nä precis, jag är inte helelr förtjust i RC, men 4800 ÅT han och var fin i hull på! ananr frå jag rekommendera färskfoder till TS :)

Han är 1 år och 8 månader.
Hon var hos vet för undersökning för att han ska kastreras då hans ena testikel inte trillat ner.
Tror inte nån mer undersökning gjorts.

Har pratat lite med mamma här nu.
Fodret han får nu är Carrier regular ca 6-7 dl

Veteinären rekommenderade henne RC Veterinärs diet foder.
Som hon köpte hem.

Kan man fortsätta köra på Carriers, men kanske byta till high energy eller nån sån. Hur funkar dem?

Knapplån

Ett tillägg angående RC 4800 är att det fodret (liksom många andra högenergifoder, något man bör kolla) innehåller ett ämne som heter L-karnitin som förbränner fett. Inte något man vill ge till en hund som behöver lägga på sig hull.

Vi växlar mellan lite olika högenergifoder till våran kräsna herre, det jag däremot ville komma till var att vi ger våran bravo bitar i kombination till detta och då går fodret ner utan problem även under sommaren som är våran största problem period.

Om jag vore din mamma skulle jag byta bort carrier och ex.vis köpa doggys högenergifoder. Jag kan nästan garantera att hunden då kommer att öka i vikt.

Carriers basfoder innehåller inte tillräckligt mycket fett/protein för en unghund.

De som tillverkar Carrier har ju också ett foder som heter High-Energy med betydligt högre näringsvärde. Priset är fortfarande lågt, 463 kr för 15 kg hos foderbilen.se. Ni kan ju prova med det och se om det räcker. Annars får du försöka hitta ett foder med mer fett. Har ni en frysbox så kan jag rekommendera att ni använder färskfoder. Mina hundar blev feta som julegrisar när de åt Nordic (Special +), trots att jag gav ganska mycket mindre än rekommenderad giva.

Ett tillägg angående RC 4800 är att det fodret (liksom många andra högenergifoder, något man bör kolla) innehåller ett ämne som heter L-karnitin som förbränner fett. Inte något man vill ge till en hund som behöver lägga på sig hull.

Aha, intressant. Jag undrar hur mycket det påverkar fettförbränningen egentligen, dom tunnisar jag gett RC 4800 har gått upp i vikt på nolltid så man kanske borde ta det där med L-karnitin i fodret med en nypa salt :). Däremot är det viktigt att kolla varifrån all fett och protein i högenergifoder kommer ifrån, för kommer det nästan enbart från vegetabilier är det inte mycket värt som högenergifoder..

Jag tycker att ni ska prova färskfoder, vi har också en collie som slutade äta sen han fick halsinfektion. Bytte mat, åt men slutade äta efter ett tag. Nu har han ätit Vom og Hundemat sen i augusti och han är jättefin, vi ger nån näve torrfoder också bara för magens skull då han annars blir hård. Varvar mellan valpfoder och den med lax, hans päls är jättefin (långhårig) och han är i fint hull, matglad i den maten också.

Knapplån

Min går upp superbra i vikt av RC 4800 så den informationen tar jag med en nypa salt.

TS

Vet att några med kräsna hundar som har svårt att gå upp i vikt äter färskfoder. Nordic plus ska vara jättebra säger endel.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka