Underligt förändrat beteende

Nethril

Trådstartare
*lite småorolig*
Hoppas att någon orkar läsa allt:)

Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det är väldigt skönt (sover mestadels). Men nu verkar hon irriterad över någonting. Det första som jag reagerade över inträffade igår. När jag kom till stallet för att släppa ut henne på kvällen så ställde jag henne som vanligt på gången medan jag mockade. Hon skrapade väldigt mycket med frambenen och kunde verkligen inte stå still över huvud taget. Hon verkade minst sagt upprörd och irriterad!
Hörde plötsligt som små grymtande ljud ifrån henne, ungefär som en liten liten harkling eller ett litet kort stönande eller vad man ska säga. Ungefär en gång var 10-20 sekund gjorde hon ett sådant ljud.

Tänkte först att hon kanske har lärt sig att snappa luft utan något att ta stöd emot, men märkte sekunden efter att hon inte sög in luft utan isådana fall mer tryckte ut luften.

Tyckte det verkade så konstigt och började känna över hela halsen och tänkte att någonting kanske hade fastnat där. Men efter mycket kläm och massage så märktes ingen skillnad. Hon kunde både äta och dricka utan minsta problem (och med god aptit) och när jag gick ut på stallplanen och gick litegrann så gjorde hon inga ljud. Hon var pigg som en mört och inte det minsta irriterad.
Så jag släppte ut henne i hagen och på hela vägen till hagen (ca 5 minuters gångväg) gjorde hon bara ett ljud. Sprang sedan iväg till polarna utan att verka det minsta bekymrad.

Stallägaren berättade att hon hade stått och tryckt/pressat halsen mot kanten på boxdörren (öppen front upptill) under dagen när han hade varit inne och tittat till hästarna. Då hon inte är så stor så blir det ungefär strax ovanför mitten på halsen som hon pressat emot i sådana fall.

I morse när jag åkte ut så verkade hon helt som vanligt, pigg och glad. Ställde henne på gången medan jag la in fodret och hon gjorde inga konstiga ljud varken där eller sedan när jag släppte in henne i boxen.

Nu ikväll när jag var ute för att släppa ut henne så berättade stallägaren att hon stått och pressat med halsen sådär igen mot boxdörren och att hon då även hostat till och då hade det kommit ut lite typ saliv (genomskinligt helt flytande och inte något slem)

Kan det ändå vara så att hon har något som fastnat?
På dagen äter hon lucern och på kvällen/natten är hon på bete.
Detta började efter att vi bytte hage (tillbaka till en hage de gått i tidigare dock) men det känns långsökt att det skulle ha någonting med det att göra. Hon brukar också få små gallor som försvinner på något dygn vid betesbyte men några sådana har hon inte haft nu.

Hon har varit lite lös i magen de sista 2 dagarna också men det kan ju också bero på hagbytet i sådana fall? Eller att hon är irriterad över något och därför blir stressad och lös i magen kanske?

Hon har just haft sin kraftigaste brunst hittills och verkligen "pissat" floder. Det har haft samma "färg och konsistens" som vanligt men har varit i betydligt större mängd. Ingen annorlunda lukt eller så.
Har fått tvätta henne dagligen eftersom det runnit så mycket på benen rumpan och svansen. Dock har hon inte varit förändrad i humöret vad jag har kunnat märka. Möjligtvis då att hon inte kan stå still på gången utan vill skrapa med frambenen. Men det känns också långsökt att det skulle ha något med det att göra :confused: Hon står ju inte själv i stallet heller och hon ser de andra hästarna utan att stå och pressa sig ut över dörren.

Ska ringa vet. imorgon men det känns som om jag bara är nojjig och hypokondrisk. Jag tänkte att jag kan iallafall lägga ut en tråd och se om någon kanske vet exakt vad det kan vara, eller bara har någon liten tanke att dela med sig av :)

Sv: Underligt förändrat beteende

låter skumt.... inget som kliar?

Tack för svaret :laugh:
jag kan inte se någon som helst förändring i huden eller pälsen på utsidan halsen så det är om det är på insidan då.
kan hästar få sånt kill i halsen som man själv kan få när man är lite småförkyld? Som gör att de behöver harkla sig?

Min häst har gjort precis det samma som du beskriver, det var för någon månad sedan när vi var på ett övernattnings ställe inför en tävling. Det var träboxar och hon gnagde en del, dessutom var det halm som hon inte är van vid och även annat hö. Helt plötsligt började hon göra sådana ljud som du beskriver, först trodde jag att hon fått hicka eller något, men när jag studerade henne så tyckte jag att hon snarare tryckte ut luft än drog in den och hon såg inte särskilt pigg ut och hängde aningens med huvudet, jag blev ju naturligtvis orolig och började precis som du känna på strupen för att se om det var stopp någonstans, eller om det kanske kunde ha fastnat en träflis, men det kändes helt ok och hon ville fortfarande både äta och dricka. Så jag gick runt med henne lite för att se om det kanske var luft i magen eller något. Hon har aldrig krubbitit och det var ju också en sak som jag var nervös över, tänk om hon börjat med det! Men efter att vi gått runt en stund så gick det över och hon betedde sig som vanligt igen. Efter detta har det inte kommit tillbaks igen, men jag undrar ju fortfarande avd orsaken var, så om det är någon mer som har ideer om vad det kan vara så är jag också intresserad av att få veta!

kanske kan vara en bettendestörning ?? finns ju mkt som kan räknas dit även om man inte tänker på det... Tänkte om hon slutade när hon fick komma ut... hur länge har hon stått inne på dagarna? och hur länge står hon inne ? du skrev att det var fler hästar i stallet, men de kan inte bli så att de blir utagna för att ridas elelr nått så hon kan bli själv iaf ??

ja men det låter ju precis som det Chili gjorde!
Det med det nya höet/halmen är ju intressant. Hon kan ha fått ett annat hö än det hon brukar få medan hon stod inne (stallägaren slängde säkert till henne lite extra av sitt eget fjolårshö)
Det är dock fint och av bra hygienisk kvalitet så det borde inte ha påverkat på det viset. Men det kanske är bara just det att det är annorlunda som hon kan ha reagerat på? Ska fråga stallägaren imorgon om hon fått något utav deras hö :)

jo det kan ju vara det :( hoppas verkligen inte det!
Hon står inne ca 6 h/dag och kanske 4 dagar i veckan. Dock mindre nu när det är svalare.
Hon har inte ont av att bli lämnad i stallet själv annars, inte nämnvärt i hage heller så jag tycker att det verkar så konstigt om hon skulle få för sig att hon hade det nu helt plötsligt?
Sedan blir hon aldrig helt ensam heller kom jag på, det är 5 andra hästar som står inne samtidigt med henne isf och de har nog aldrig tagits ut samtidigt.
Tack för ditt svar och att du är med och spånar :)

Ska också tillägga att jag inte har hört det någonting mer nu.
Har varit bortrest i några dagar och stallägaren har haft hand om fröken så jag ska kolla med henne imorgon om hon pressat sig sådär mot boxdörren igen.

Om hon har gjort det kanske man borde sätta upp någon form av galler eller liknande så att hon inte kan stå där och trycka? Det känns ju inte som att det är så nyttigt för henne precis :(

hmm på 6h föutsatt att hon har nånting att äta ibland så tkr jag inte de borde vara en betendestörning, finns ju hästar som står inne betydligt längre!

nä precis. det är ju inte så lång tid. hon blir fodrad 3 gånger under den tiden. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 848
Senast: fixi
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17