Underligt beteende

P

PrinsArvid

Lite bakggrundsfakta...
Har en tio årig varmblodsvalack som jag har haft i snart i två månader.
allting har fungerat bra, han står i ett stall med ett haflingersto som han kommer jättebra överens med.

Iförgår när min syster kom ut till stallet och skulle rida och så så var han ute i hagen.
man sprang fram och tillbaka och var alldeles uppstressad.
han rullade sig även tre gånger.
efter ca en halvtimme så fick hon äntligen in honom och då var han helt sjöblöt av svett.
detta har aldrig hänt tidigare,han har alltid varit jättesnäll och lugn i hagen.
han blir lite orolig när stoet är ute men inte alls såhär.

vad kan det ha varit?

min syster bestämde sig för att inte rida utna gick en lång promenad med honom och han blev sitt lugna ja igen...
nästa morgon när jag kom till stallet och skulle morogonfodra så hadne han haft sönder sin vattenhink...kan det ha något med dagens händelse att göra...??:(

Sv: Underligt beteende

Vi funderarde på om det kunde ha varit ett lodjur som smugit omkring...de har setts till några gånger i närheten...stallkompisen stötte på ett förra veckan när hon var ute och red.

vi tänkte att han kanske hade ont i magen..
men vi har inte bytt foder eller nått och nu är allt som vanligt igen..

Usch jag vet inte vad det är som händer!? :cry:
idag ringde ägaren till den andra hästen i stallet och berättade om vad som hade hänt på morgonfodringen..
hon hade gett hästarna maten i krubban inne som alltid, medans dom åta så hade hon som alltid gått ut med höt i hagen
sen tog hon ut hästarna.
millan går direkt till höhögen men min häst Arvid går direkt upp till staketet och börjar gå oroligt fram och tillbaka och titta upp mot slänten som är där.
Camilla går fram och försker prata och lugna honom men han bara tittar upp mot slänten hela tiden..
till sist är hon tvungen att åka..
när hon kommer på andra sidan sjön så tittar hon över till stallet och ser att Arvid fortfarande inte har gått fram till höt utan står vid staketet.

Nu har jag ringt till stallet intill och frågat om jag kan få låna deras toma hage ett tag,så imorgon ska jag flytta över dem till en annan hage..jag hoppas det blir bättre..att han inte behöver vara so orolig :(

Så reagerade min förra häst när björn fanns i markerna...och det kan ju vara så eftersom det varit rätt varmt hittills, att någon nalle vaknat upp för tidigt och rör sig i trakterna. Ingen av mina hästar har brytt sig om lon som ändå gått på gården och lämnat sina runda tassmärken lite här och var...ska kanske tillägga att detta skedde när jag bodde i Hälsingland;)...nu reagerar hästarna endast på vildsvinen:smirk:

jag håller med dom andra.. det kan ju vara ett lodjur som han är orolig för.. jag har sett hästar med samma "symptom" och då har det varit djur i hagen...

Piraja:
Nja en björ tror jag inte att det är, sånna har iv inet så gott om här i sotckholnmstrakten :smirk: men det är kanske ett besök av ett lodjur som har gjort honom oroligt..han är ju lite skrajsen av sig ändå, det känns så tråkigt bara att han inte kan känna sig lugn hemma..inte ens i stallet nu efter dagen då min syster kom ut i stallet(första inlägget)
han är välift vaksam,och står och lyssnar, och stannar upp när han äter.

hoppas lodj*veln inte dyker upp mer.

Jag tvivlar faktiskt fortfarande på lon...hellre då vildsvin som bökar runt...har mött lo och som jag sa, haft dom på gården och hästarna har inte brytt sig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama