Underliga sår!

F

Fager

Har hittat lite underliga sår på medryttarhästen som jag inte riktigt vet vart hon har fått dem ifrån. Så nu tänkte jag att ja skulle skriva och fråga er här på forumet.
Har märkt att hon har fått som torkat "vaar" i pälsen vid manken. Jag trodde först att det var koda som hon fått, så jag pillade bort och det lossnade ganska lätt. Det var ganska hårt och knöligt i pälsen av "var". Och när jag lyckats få bort allt så var det ett sår under, tvättade rent såret. Sen läkte det jätte fint och försvann jättefort.
Nu har jag märkt flera sånna sår mellan frambenen, mellan ganascherna, på bakbenet och vid manken igen. Inga sår har varit större än en 1-krona.
Svårt att förklara hur såren ser ut, men när man känner på dem är det hårt och skrövligt och står ut någon millimeter. Och när man tagit bort det skrövliga har det kommit lite lite blod som sedan bildat en fin skorpa.

Någon annan som sett dessa sår eller vet vad der är för något? och vad man kan göra så att hästen inte får sådana sår.

Mvh Ida

Sv: Underliga sår!

Nej, det tror jag inte hon fått. Har märkt dem ganska nyligen. Men vad är det för insekter som gör så? Tycker inte det varit så mycke insekter alls här på ett bra tag.:confused:

Jag vet faktiskt inte vilka insekter som biter så illa men våra hästar får insektsbett som ser ut precis som du beskirver:
"Svårt att förklara hur såren ser ut, men när man känner på dem är det hårt och skrövligt och står ut någon millimeter. Och när man tagit bort det skrövliga har det kommit lite lite blod som sedan bildat en fin skorpa."

Det kan ju vara något annat också men det var insektsbett jag tänkte på.

Det är mest troligen av insektsbett.
Det är kroppsvätska som bildar den gula skorpan.
Om hästen gillar att bli kliad där- vet du.

Min pålla hade små gula skorvsår på hela kroppen och vetten sa att det var regnskållor.

Har den en hel massa på ovansidan av kroppen är det troligen så.

Inskterna biter mest undertill o på hals/ bog.

Låter precis som det som min hade i våras och det var insektsbett. Kliar sig din också? Min hade bett lite överallt, halsen, benen, rumpan, ansiket... En dag när jag kom dit och skulle borsta upptäckte jag en STOR svullnad under magen preis vid sadelgjordsläget. När jag böjde mig ner och tittade var det fullt med bett på samma ställe. Svullnaden var kanske 5 cm utåt och ca 10x20cm. Men dom som var enskilllda var som du skrev inte större än en enkrona. Först var det en bula som sedan vätskade/varade sig och när man pillade bort det lossnade det även päls och det blev ett sår under. Köpte ett lugtäcke och så fort jag la på det försvann det. Men jag har ingen aning om vad det är för insekter. Någon annan som kanske vet?

Låter precis som det som min hade i våras och det var insektsbett. Kliar sig din också? Min hade bett lite överallt, halsen, benen, rumpan, ansiket... En dag när jag kom dit och skulle borsta upptäckte jag en STOR svullnad under magen preis vid sadelgjordsläget. När jag böjde mig ner och tittade var det fullt med bett på samma ställe. Svullnaden var kanske 5 cm utåt och ca 10x20cm. Men dom som var enskilllda var som du skrev inte större än en enkrona. Först var det en bula som sedan vätskade/varade sig och när man pillade bort det lossnade det även päls och det blev ett sår under. Köpte ett lugtäcke och så fort jag la på det försvann det. Men jag har ingen aning om vad det är för insekter. Någon annan som kanske vet?

Jag har inte sett hon att hon kliar sig på den ställena. Och när jag pillar på dem har hon inte brytt sig speciellt. hmm konstigt, hon har inte dessa sårr hela tiden utan dem kommer och går lite och kommer på olika ställen.

Vår ponny har såna under magen, tre stycken större partier. Hon älskar när jag kliar henne med en grov frottéhanduk under hela magen, ljumskarna och ljuvret:) Trycker sig emot mig och sträcker upp halsen så hon ser ut som en giraff!!

Antar att det är insektsbett som fler redan skrivit. Jag smörjer med helosan för att mjuka upp.

Knottbett brukar kunna ge den reaktionen, det är sådana skorpor som exemhästarna få. Varet i skorpan kommer från hästens reaktion på bettet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka