Underlig hälta på hästen.

S

soffii

Min kompis har en häst hos mig som har varit halt nu ca 2 veckor, på etta frambenet. Han har även haft lite feber och varit allmänt hängig. I början var även bakbenen svullna, haltade lite lätt på dem, men nu endast frambenet. Trots hältan på frambenet har det inte varit svullet eller varmt, men nu har det blivit det under de senaste dagarna. Han äter normalt.
Veterinären har gett råd om boxvila, kylliniment, endast några timmar i hagen.

Vi har hört om hästar som har haft något sorts "virus" och då har hästarna varit halta och haft lite feber. Men febern på den här hästen går liksom i "bus", han har inte hela tiden. Hältan har också kommit och gått lite under senaste dagarna.

Tror ni han kan ha haft viruset och det håller på att gå över eller bara vanlig hälta? Kan tillägga att skulle han ha haft viruset tycker man ju att även min häst skulle ha blivit smittad, men hon har inte feber och är pigg som vanligt.

Sv: Underlig hälta på hästen.

Be veterinären ta prover så får ni veta. Verkar ju lite skumt med både feber och hälta som kommer och går. När ni sedan fått provsvaren är det säkert lättare att ge rätt behandling.

Okej, veterinären tyckte att vi skulle kontakta honom igen nästa vecka så skulle han komma ut och undersöka benet. Han sade även att om benet inte blir bättre måste vi ta hästen till en klinik så de får röntga benet och hoven. Vet menade att finnhästar kan få något ben eller nånting som kan börja växa i hoven eller benet eller vad det nu var.. fattade inte riktigt det där.. :S men han menade att det var ganska vanligt för just den rasen.

Kanske menade han hovbroskförbening? Är vanligare på kallblodsraser.

Okej, veterinären tyckte att vi skulle kontakta honom igen nästa vecka så skulle han komma ut och undersöka benet. Han sade även att om benet inte blir bättre måste vi ta hästen till en klinik så de får röntga benet och hoven. Vet menade att finnhästar kan få något ben eller nånting som kan börja växa i hoven eller benet eller vad det nu var.. fattade inte riktigt det där.. :S men han menade att det var ganska vanligt för just den rasen.

OK. Berätta om febern och fortsätt hålla koll. Det är ju förstås bra om ni kan åka till en klinik eftersom de har tillgång till röntgen. Jag fattar inte heller riktigt vad veterinären menade. Ser hoven normal ut? Det finns något som heter hovkräfta som växer. Eller om han menar pålagringar (skelett som "förkalkas").

Känner inte till något om just Finnhästar men det är väl en kallblodsras som jag trodde var ganska sund.

Jo det var hovbroskförbening som veterinären menade! Ursäkta för lite konstigt inlägg, var trött då jag skrev det senaste. :smirk:
Idag hade han 37,3 igen (verkar hållas mellan 37,1-37,4 på honom) Igår hade han 37,8.

Jag hade ut en massör till min häst idag, så hon passade på att kolla honom med detsamma. Hon kände ovanför hovarna och där var han "hårdare" än vanligt på båda frambenen, så han kunde ha början till hovbroskförbening menade hon. Men blir hästarna halt av det? Massören kom inte ihåg om hästarna blev det när dom fick hovbråskförbening, det var länge sen hon var i kontakt med någon sådan häst. Hästen markerade iaf idag på frambenet efter böjprov, inte svullen men något varm i kotan och lite ovanför. Vi tänkte prova dra bort skon ifall han har en hovböld som inte märks (reagerar inte för tryck i hoven)

Annars någon som har erfarenhet av hovbråskförbening? Inget som går att göra åt det eller? Hur blir hästarna som ridhästar sen?

Okej.. :S
Är det inte orsakat av fästingar och sånt? Kan de få det den här årstiden?

Min kompis häst fick hovbroskförbening på ena frambenet. Syntes tydligt på röntgenplåtarna. Skoddes med ringsko, vila, lugn igångsättning men det fungerade tyvärr inte ändå. Märktes på böjt spår och när vägen lutade så att hoven kom ner snett i backen. Hon fick ta bort hästen när den var 17 år, ett halvår efter konstaterad hbf.
Det finns hästar som har lindrig hbf som fungerar bra och inte visar hälta. Har vetrinären konstaterat hbf och man ska försäkra den så får man troligtvis reservation på det i försäkringen. En tjej i min ridgrupp har en häst med hbf och har därför reservation på försäkringen men hon har haft hästen i 4 år (tror den är 12 nu) och märker inget av det.

Borrelia kan dyka upp långt efter smittotillfället.

Okej.. Min kompis får allt ta och ringa veterinären och ha honom att komma ut, han tycker bara att vi ska avvakta och se om det blir bättre men vi skulle gärna vilja ta blodprov på honom ifall det inte bara är någon vanlig hälta, och det tycker man ju inte det är om hästen har feber.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka