Underlätta foderbyte

stjarnfrugt

Trådstartare
Är i hästköpartagen och väntar hem min nya stjärna i slutet av månaden förutsatt att han går igenom besiktningen. Nu har jag lite funderingar kring hur man kan underlätta foderbytet på bästa sätt. Han kommer att transporteras långt med transportör så möjlighet att få med hans nuvarande grovfoder finns inte. Därför kommer det att ske ett hastigt foderbyte, samt att de på transporten fodras med transportörens grovfoder.

Jag hade en ide att ge honom bakjäst i förebyggande syfte. Är det en bra lösning? Hur mkt ska man isf ge per dag och hur länge innan flytten samt hur länge efter?

Hur har ni andra gjort i samma läge?

Sv: Underlätta foderbyte

Till alla nya hästar har jag bara givit vanligt hö, inget kraftfoder men de har fått mald linfrökaka. Har aldrig haft problem med någon av de ca 50 nya hästarna.

Hästen äter idag en foderstat bestående av hösilage, havre och betfor. I nya stallet finns hösilage och på transporten hö.

Jag ser inte bytet av havre och betfor som det stora problemet utan snarare grovfodret. Havre och betfor byter man ju praktiskt taget varje gång man byter säck så där lär han nog inte reagera desto mer. Men du börjar alltså bara rakt av att fodra fullt ut med det nya grovfodret och har aldrig haft problem?

Med tidigare hästar har jag vid möjlighet blandat ut gamla grovfodret med nytt i en övergångsperiod av minst 2 veckor. Det var vad jag lärde mig när jag utbildade mig inom häst på gymnasiet. Hade även tidigare en kolikhäst och därför är man väl kanske extra nojjig nu... Jag får även för mig att vissa hästtyper är känsligare än andra. Min nya häst är ett halvblod av sportmodell.

Jag har aldrig upplevt ett abrupt byte från hösilage till hö som något problem. Däremot skulle jag blanda om det handlade om byte från hö till hösilage. Hösilage till hösilage sker ju så fort man öppnar ny bal.
Det som kanske stökar till det för dej lite är transporten. Hur lång är resan i timmar räknat. Jag tror inte det skall innebära några problem, men det är klart att det kanske kan vara smart att vänja in hästen med små givor i början. Jag tänker närmast på skillnaden i värden. Torrt/blött hösilage. Men jag rekommenderar iaf mald linfrökaka för att "smörja" tarmarna.

Det finns en probiotisk pasta att köpa på apotek som heter Pro-Paste. Den skulle jag köpt och gett om jag var du.

Ett tillägg: Det jag skrivit är helt och hållet baserat på mina egna erfarenheter med hästar som bytt stall och därmed också grovfoder. Det som har fungerat hos mej kanske inte fungerar hos någon annan.

Hästar är ju individer. En del är känsligare än andra. Dessutom spelar ju stallmiljö in också. Även hur dom klarar av resan har betydelse.

Som sagt, det är min personliga erfarenhet av detta.

Hur långt innan ska man ge detta? Vad skiljer sig i effekt jämfört med jäst? Enligt vad jag läst här på buke verkar det som att bakjäst funkar bra och kostar en spottstyver...

Hur lång resan är i timmar vet jag inte exakt, men det är över 100 mil. Tanken är att han först åker vanligt släp till transportören 10-15 mil, sedan buss 90 mil och sedan vet jag inte hur dom gör om dom levererar till stall med buss eller vanligt släp men där är det 10-15 mil till. Övernattningar ingår givetvis och det är en välkänd och bra firma.

Hur långt innan ska man ge detta? Vad skiljer sig i effekt jämfört med jäst? Enligt vad jag läst här på buke verkar det som att bakjäst funkar bra och kostar en spottstyver...

Pro-Paste INNEHÅLLER:

Probiotikum: Koncentrerad och EU godkänd bakteriestam som etablerar sig i tarmen.

Prebiotikum: Näring och energi åt bakteriestammen för maximal överlevnad i tarmen

Bakjast kanske funkar ypperligt men det vet man ju inte förrns efteråt. Pastatuben innehåller 6 doser så man kanske kan börja 2-3 dagar innan resan och sen ge varje dag. Ev kanske 2 tuber behövs. Det finns så många olika sorters kurer och att välja den som passar ens häst bäst är inte lätt.

Dessvärre blir det väl ett glapp på två dagar under resans gång eftersom transportören nog inte ger sådana extragrejjer... vet iofs inte men jag gissar. Men det kanske inte gör så mkt om man ger 3 dagar innan och 3 dagar när han kommit fram?

Dessvärre blir det väl ett glapp på två dagar under resans gång eftersom transportören nog inte ger sådana extragrejjer... vet iofs inte men jag gissar. Men det kanske inte gör så mkt om man ger 3 dagar innan och 3 dagar när han kommit fram?

Det kanske funkar bra. Eller så bara ge efter han kommit fram, det kanske är ännu bättre?

Aha, kanske är det i efterhand de större reaktionerna kommer? Jag har alltid tänkt att man bör behandla i förebyggande syfte...

Bakjäst är ju bra för tarmfloran så att ge det i samband med flytt är nog en bra idé. Att fortsätta med betfor likaså eftersom det är positivt för tarmar/mage.

Hur mkt ger man då och hur långt i förväg? Det är en halvblodsvalack som uppskattningvis väger runt 550-600 kg.

Jag fick hem ny häst förra tisdagen. Gav henne ett halvt pkt bakjäst första 5 dagarna, och nu 1 pkt . Kommer fortsätta nån vecka till. Hon har hittills haft stabil mage.
Brukar ge mina andra 1 pkt bakjäst nån månad på vår och höst inför pälsfällning och foderbyte/ bete. De har aldrig haft dåliga magar.

Ge ett paket om dagen i nån vecka (2-3 veckor). Min får jäst varje dag året runt. Ett halvt paket som underhåll och vid foderbyte, lång resa och pälssättning/fällning ett helt paket i några veckor. :)

Angående bakjäst, jag har aldrig testat och är lite nyfiken på hur det fungerar. Kan man ge bakjäst till alla hästar oavsett ålder, både föl och gamla? Varierar ni mängden 1/2 eller 1 paket beroende på hästens ålder / storlek?
Vilken sorts bakjäst ger ni dem? Röd eller blå? Eller spelar det någon roll? Måste det vara den färska sorten eller funkar även den som har lång hållbarhet som inte behöver vara i kylskåp? // Vicky :)

Jag ger 1 paket vid behov och ½ paket som under håll alltid och oavsett ålder, ras eller storlek. :)

Det är den blå man skall ge.

De veterinärer jag har pratat med har sagt att det är den levande jästkulturen som finns i färsk jäst som är bra för dem. Alltså enligt dem ska man inte ge torr jäst, utan den färska. Så jag har aldrig ens provat ge den torra. Vet att några här inne gör det, men med mina veterinärers utlåtande så undviker jag det. :)

Man ger den blå färska jästen och den håller sig faktiskt ganska bra även utan kylskåp några dagar. På sommarhalvåret tar jag ut jäst för några dagar i taget till stallet och på vinterhalvåret tar jag ut för minst en vecka i taget. Jag har som kallast 8 grader där jag förvarar jästen men oftast varmare. På sommaren är det normal rumstemperatur där jag förvarar jästen. Det man ska vara noga med är att se till så att jästen inte blir för kall. Fryst jäst är inte bra.

Till Ts
Förebyggande hade jag gett några veckor innan och några veckor efter. Börja med ett halvt paket för att vänja in och ge sedan ett helt paket efter någon vecka. Fortsätt sedan att ge i minst tre-fyra veckor. Jag ger mina jäst året runt för att förebygga problem men då har jag en häst med känslig mage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka