K

knasan

Vilket underlag ska jag ha i en longervolt? Måste det vara djup sand? Hur uppför det sej på vintern (stående vatten, isbildning, ojämt stelfruset mm)? Finns det något underlag som är tacksamt året runt men okej att longera på? T ex det gråa stenflis man har på rundbanor till islandshäst, det är utmärkt att rida på året runt, eftersom det alltid är jämt och inget vatten ligger kvar. Eller vore det underlaget mördande för hästens ben vid löslongering? Tänkte kunna både longera men även arbeta vid hand samt kunna sitta upp en liten stund. Endast korta pass.

Sv: underlag

grå stenflis? Kan man ha det som underlag?

Jag hägnade "bara" in ett område och till slut efter att ha lagt ut mängder med sand grävdes dräneringsrör ner längst ena sidan där det var som värst, sen makadam sen sand.
Efter det har det varit rätt okej året runt.
Har också funderat om det är ok med sandbotten eller om man ska göra det mjukare på något sätt.

Går det lika bra att longera hästen på grå stenflis (liknande fast underlag) som i djup sand???

Varför skulle man ha djup sand? Blir det inte jättejobbigt och slirigt för hästen?

Djup sand tycker jag är ett gräsligt underlag, oavsett vad det skall användas till....

Ovalbanor för islandshäst är för det mesta som grusvägar, eller aningen mjukare, och det underlaget funkar ju som sagt även när det är frost. Vi har liknande underlag i vår rundpaddock, och det är alldeles utmärkt - på vintern är det ofta bättre där än i den vanliga paddocken (som blir hård och knölig när det fryser).

Av någon anledning brukar man ha djup sand i roundpens och paddockar. Varför vet jag inte. Hoppas på att hitta något som inte fryser till lava mark om vintern, men ändå är skonsamt mor benen. Är det så att hästar måste ha mjukt när de longeras i galopp på liten volt? Att ett hårt underlag sliter på benen?

Är det någon som vet vart jag kan vända mej för att få svar? Finns någon oberoende expert att fråga?
:confused:

jag har aldrig stött på djupsand i en bra longervolt/ridbana, djupt underlag är en mardröm för benen

det blir ju jobbigare för hästen i djup sand så det avgör du ju själv hur mkt du vill ha. Man kan ju blanda olika sorters underlag också. det ska ju inte vara för hårt elr för mjukt (:

Fast det har jag för mej är förbjudet numera pga miljön?

inte en aning, ett grannstall la det för inte så länge sedan men de la alldeles för mkt så det liknar snarare en injö när det regnat på en del... men rätt mängd är super... om det är förbjudet pga miljöskäl numera vet jag dessvärre inte...

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia