Underlag till lösdrift?

A

ardennern

Vi är precis i slutet av arbetet med vårt lösdrift stall och ska bara sätta upp staket nu osv.
Men vi har ingen aning om vad vi ska satsa på för underlag ? :confused:
spån, halm, torv ?
någon som har/haft lösdrift och kan berätta vad som funkar bäst?

Sv: Underlag till lösdrift?

Hej!

Jag står på lösdrift, vi har halmpellets.

Jag tycker det funkar bra, är drygt och mycket lättmockat. Nackdelar är att det kan bli ganska hårt (men vi har nog haft för lite) och att när det är torrt ute är det fruktansvärt dammigt att mocka i.

Vi har lagt in spån också, i vintras. Spånet fryste när det var riktigt kallt och har gjort mockningen klart svårare.

Helst hade jag haft halm, så hade hästarna alltid haft nåt att göra och haft det mjukt och varmt hela tiden. Jag gillar förstås halm bäst, men det har jag bara haft på box och här bestämmer jag tyvärr inte vilket strö vi använder.

/Lavinia

Jag har inte betonggolv utan singel med sand ovanpå sen har jag lagt in halm på det. Tycker halmen är jättebra, mjuk att ligga i och lite att tugga på, mockningen är helt ok med. Bara sand fungerade också, hade det hela förra sommaren men det är ju inte jättebra om man har betonggolv.

Ordentlig dränering i och utanför ligghallen om det är vanlig gräshage.
Sand och ett tjockt lager halm funkar bra.

Vi har gjutet golv med permanentbädd; torv underst och halm utanpå. Mockar bort bajset dagligen och fyller på med halm om det kommer upp blöta fläckar. Funkar jättebra, varmt och torrt och fryser aldrig!

Dränerat och grusyta utanför ligghallen och höhöcken.

Jag har halmbädd ovanpå sand eller stenkross. Mockar bajs ett par gånger i veckan och strör olika beroende på vad som behövs. Fryser inte, är varmt och torrt om man sköter det väl.

låter toppen allt ni skriver!
vi har grusliknande nu, funderar på torv och ett lager halm ovanpå, tror ni det kan funka?

Det mesta kan ju funka, allt beror ju lite på hur man vill städa ur. Endel mockar dagligen o andra strör bara på halm för att sen på våren köra ut allt m traktor.

Vi hade bara grus/ sand och sen massa halm direkt på och vi tog bort bajs dagligen. Blev aldrig fryset eller svårt att sköta om det. :)

Vi har haft olika i ligghallarna.

Vi har haft dessa varianter:

Torv + halm tycker jag är värdelöst, torven dammar som tusan och fryser.

Halmpellets + halm är okej.

Halm fungerar mkt bra fryser inte men är sådär att mocka.

Halmpellets älskar jag, fryser inte, lättmockat och jag har aldrig haft problem med att det skulle damma men jag har vattnat den när den lades in enligt instruktion från tillverkare och sen kanske det är skillnad på olika fabrikat?

ska kolla upp halmpellets också då! :)
dom kommer ev stå inne på natten under vintern.. inte riktigt bestämmt än.

tycker med halm är väldigt svårmockat..

har jordgolv och tjockt tjockt(ca 3 dm packat) lager spån, fryser inte och släpper igenom vätskan till det nedersta lagret och håller allt torrt och varmt, bytas 1 g om året resten bara fylls på om det behövs. Efter grundfyllning används ca 10 balar under vintern. storlek är ca 8*3 m

Senast ändrad:

ja spån är ju också ett alternativ!
lätt att mocka är det ju också :)
och så lite halm på det så dom har lite att knapra på och böka runt med

Jag har grusbädd i botten sen har jag varvat med torv och spån i understa lagret, sen fyller jag med spån eller spånpellets - alltid torr, fryser inte och när det blev aningen fuktigt i en del under den värsta snösmältningen (det rann baklänges tyvärr) så strödde jag med spånpellets som tog åt sig fukten och fluffade till sej :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10