Underlag i skrittmaskin?

kisse

Trådstartare
Vad har ni för underlag? I första hand ni med maskiner utan tak, har nog idag inte råd med att bygga in en ev maskin, utan det får bli lite senare...

Hur mycket tid lägger ni på underhåll av underlaget? mockning såklart, men i övrigt?

Sv: Underlag i skrittmaskin?

I stallet jag står i så har vi sand i skritten. Den är bäst när den är blöt, så när det är för torrt
ute så är det något medel som stallägaren har i för att det inte ska bli halt. Har tidigare stått i
stall med gummimattor i skritten, bra fäste, men stoppar upp rörelser i hästen väldigt mycket.
Min går mycket hellre på sanden än på gummimattor.

Gummimatta med sand över vore nog optimalt dock!

Inte så mycket skötsel, stallägaren kör in med maskin och drar ut kanterna vid behov.
Mocka gör man efter att hästen gått klart därinne.

Hmm om jag kommer ihåg rätt så shaktade vi först ur och la ner dräneringsslangar runt spåret kopplat till brunn precis utanför, sen makadam, sen stenmjöl och sen ovanpå det hade vi ett tunnare lager av en speciell sorts sand som bara finns en bit härifrån (ungefär som sjösand) denna var lättare att tina med salt när det var fruset för att slippa att det var stenhårt, nu syns det dock inte ett spår av denna längre utan nu har vi stenmjölet som topplager, sliter väldigt mkt om man sätter oskodda hästar i den så skall man använda den regelbundet till sådana är det inte att rekommendera. Använder inte skrittmaskinen så frekvent för tillfället men när den används så brukar jag ta ett par varv med vanlig släpharv runt spåret när det behövs, vintertid krattas det jämnt när den är färdiganvänd för dagen (om det finns risk för att det skall frysa på under natten så att den alltid ligger plan)

i stallet där jag jobbade så var det en inbyggd skrittmaskin, men det regnade och snöade in ändå :(. där hade dom tjocka gummimattor som underlag, med hårdgjort makadam under

det var ca 10 hästar som gick i en 40min varje dag, så vi fick mocka + sopa varje dag också för att det inte skulle bli halt. tycker att det hade varit mer praktiskt med sand som underlag att rengöra då man bara hade kunnat fästa en harv i den och köra runt några varv för att få det jämt efter att man mockat:p och slippa skrapa loss nedtrampad skit som torkat in :(.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2