Underlag i lösdrift

J

Jade

Är betongplatta ett måste i lösdrift? Sett en del tala om grus som underlag- och ute på "planen" runt ligghallen. När jag hör grus så tänker jag på stenar, när jag hör sten så tänker jag på stenar som fastnar i hovarna.

Nu undrar jag hur:
1. det fungerar på just din lösdrift: Betong/Grus?
2. Vad är det för grus?
3. Är kostnaden lägre med grus? Måste det bytas/tillföras nytt grus? med vilken intervall?
4. Hur löser ni med dräneringen runt ligghallen? Kanske något du som varit med vid bygget vet svaret på.
5. När skulle betongplatta- eller grus- vara valet att föredra?

Mvh // Jade:bow:

Sv: Underlag i lösdrift

Vi har grus av riktigt stor storlek, typ makadam. Vi behöver nog fylla på vart femte år ungefär, eftersom gruset försvinner ned i marken successivt. Vi strör med halm på gruset, så det är absolut inga problem med grus i hovarna. Fördelen med grus är ju att kisset rinner undan, och att det är billigt att lägga in.

Grus eller betong, ja det är bäst att kolla med både kommun och Länsstryrelse om det. För just det Amk anger som för del att kisset rinner undan är just det som det inte får av miljöskäl på många ställen i Sverige. Eftersom det blir en typ av stall så blir det mer hästar oftare som kissar på samma ställe ett grundkrav är att "kisset" eller gödselvattnet inte får tränga ner i grundvattnet eller förororena vattendrag. Så om det är tillåtet eller ej beror på hur marken ser ut i området, antalet djur och typ av bädd. Kan bli väldigt dyrt om man chansar och det sedan visar sig att det kommit ut i vatten runt om.

Så om man har anläggningen nära egen brunn eller vattendrag bör man ha betongplatta som dessutom är lite uppmurad? Detta bör länsstyrelsen kunna svara för om man hör med dem? Om de ger klartecken men det visar sig påverka närliggande brunnar eller vattendrag negativt- vems är då ansvaret?

Länsstyrelsen svarar på frågor om själva "stallet" och utformningen av det. Kommunen om det som gäller miljön då bl a vattendrag och egen brunn. Som exempel i min kommun så får jag inte ens ha en gjuten gödeselplatta närmare vår brunn än 50 meter. Så en lösdrift utan platta hade fått minst samma krav på sig. Då har vi väldigt "bra" mark när det gäller filtrering och genom släpp så det ställs t ex inte så höga krav på rening av vårt avlopp.
När det t ex gäller tillstånd för att gräva ner en död häst är avståndet 300 meter till närmaste brunn.

Tack för ditt utförliga svar ^_^
Nu kommer en till följdfråga- om jag placerar stallet /Gödselstack på rätt avstånd- gäller samma sak då även för hagen? Eller får hagen delvis vara i närheten av min brunn? Hästar kissar och skiter ju även i hagen men det blir ju långt ifrån lika fokuserat på samma område men ja, är det tillåtet med hage nära brun?

Jag tror inte de säger något om hagen men det är kanske inte helt lämpligt att ha djuren runt brunnen. För som du själv skrivet det blir inte lika konsentrerat om det är en hage som en ligghall. Men det beror ju även här på hur stor hagen är, hur många hästar och hur mycket de är i den. Hade själv inte velat har en vinterhage vid min färskvatten brunn.

2 hektar- 4 mindre hästar/eller ponnier. Det hadnlar inte om enorma kiss/bajsängder alltså, men det är nog som du säger- inte det bästa runt brunnen- men om det är mer att de bara passerar brunnen.

Mina passerar brunnen och på våren får våra får vara gräsklippare runt den några dagar. Men vi har ingen permanent hage vid brunnen

Länsstyrelsen svarar på frågor om själva "stallet" och utformningen av det. Kommunen om det som gäller miljön då bl a vattendrag och egen brunn. Som exempel i min kommun så får jag inte ens ha en gjuten gödeselplatta närmare vår brunn än 50 meter. Så en lösdrift utan platta hade fått minst samma krav på sig. Då har vi väldigt "bra" mark när det gäller filtrering och genom släpp så det ställs t ex inte så höga krav på rening av vårt avlopp.
När det t ex gäller tillstånd för att gräva ner en död häst är avståndet 300 meter till närmaste brunn.

Finns ju inte en chans att de måttangivelserna stämmer då hade inte många gårdar kunnat ha gödselstack du får nog förr leta länge om du skall hitta gårdar som har 50 meter mellan brunn och gödselstack de flesta gårdar ligger nog förr på max 20 meter från brunnen, nästan alla de gamla kringbygda gårdarna tex har brunnen på gårdsplanen och gödselstacken direkt utanför stallet som kanske är 7-8 meter brett i byggnaden vilket gör att mer än 20 meter emellan blir det knappast och jag vet ingen som fått något påpekande om det. Vitsen med gjuten platta är ju att den skall hålla kvar urinen så att den inte rinner ner i marken.

Inte heller kan det stämma med 300 meter för nergrävning då hade aldrig någon på smågårdarna kunnat gräva ner för det krävs rätt stor areal för att du skall komma 300 meter ifrån gårdens brunn utan att komma inom 300 meter från grannens brunn. Vet flera som fått tillstånd att gräva ner i närheten av stallet = väldigt mkt närmre brunn än 300 meter.

Sen brukar de ju faktiskt inte bry sig om var du har din egen brunn det står dig fritt att förorena den om du känner för det, däremot får du inte förorena vattendrag eller andras brunnar.

Ja du det är helt kommunen som bestämmer.
Här har vi själv fått flytta vår brunn efter att miljöinspektören varit här på en ispektion av avlopp för några år sedan. Trots att vi hade färska vattenanalyser som visade att vi hade bra vatten.
Här gäller 300 meter för nedgrävning av häst vilket innebär att trots att vi har stora marker har vi bara en enda hörna som uppfyller kraven.

Det är därför man måste kontakta miljökontoret på sin kommun för att få reda på vad som gäller. Det kan också skilja på olika ställen inom kommunen beroende på att det kan finns olika markförhållanden.

Nu är jag inte helt 100 eftersom jag inte äger det själv,utan hyr bara in mig ,men jag tror att det bara är grus i våran ligghall,sen tjockt tjockt med spån,sen halm på toppen. Dom kissar oftast inne i ligghallen,så det blir jättevarmt att ligga på,då det hela tiden "brinner". Tror inte det blir samma effekt med platta under,då blir väll kisset att ligga kvar tillslut,och det blir bara blött och kallt. Våran ligghall är helt godkänd för 11 unghästar (0-12 månader) nu går det dock några lite äldre hästar där,så då blir den godkänd för mindre antal hästar bara.

I ett (ute) stall så är det även bara grus i botten,bäddarna blir jättefina! Även detta är såklart godkännt.

Sen har vi även grus (singel?) runt ingången till hallen,ingången i hagen,och vid matplatsen.

I övriga hagar så har det grävts bort all matjord,sen på med markduk,sen massa grus i alla ingångar,detta underarbete har ej hunnits med i själva lösdriften,utan där har det bara lagts på grus,har varit så himla lerigt nu på slutet så det gick inte att komma in med grävmaskin. gruset som lagts på kommer säkert att bli nertrampat till våren igen,men det fick som sagt lov att bli en liten nödlösning här på hösten,för det vart så jäkla lerigt.

Tack för din ingående beskrivning, svar som detta som jag eftersöker- även om den andra diskussionen om brunnens placering också var både viktig och tänkvärd.

Hur ofta rengör ni ert stall? (läste att en rejäl rengöring måste ske minst en gång om året) Kör ni bara in en traktor då och "skiktar" översta lagret med spån och halm? Måste det in mer nytt grus då?

Mvh

Menar du stallet eller lösdriften nu?

Stallet tömms samma vecka hästarna går på grönbete,i år fylldes det inte på något grus inne i boxarna vad jag vet,men sen får det stå "öppet" fram tills hästarna ska in på sensommaren igen,görs ingen tvättning eller liknande. Är kanske 40 cm ner till grusbotten. Blir en jättevarm och skön bädd.

Ligghallen vet jag inte då det är första året den används av mig,och när den började användas förra året var jag hästlös,så jag vet inte hur dom gjorde på vårkanten! :D Men skiten mockas då ut med jämna mellanrum,samt att nytt topplager läggs på,det sjunker ner ganska snabbt,i början på hösten hade vi ingen halm,svårt att få tag på,och hade bara spån,gick jättemycket spån,man kunde nästan tro att dom käkade upp det! :D

Vi har grus i ligghallen och runt om. Rejält tjockt med bärlagergrus. Sen är ligghallen halmad. Gruset dränerar bra.

Jag tänkte "stall" = ligghall,förstår förvirringen! :) Men jag fick svar på min fråga iallafall. Mycket intressant. Verkar som att grus är det bästa så länge man får tillstånd.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: tara
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 854
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka