Underkylt regn...?

bettysmatte

Trådstartare
Det är ca 3 grader kallt här, blåser och har nu börjat REGNA. Kollade på SMHI och de varnar för just underkylt regn. Mina hästar, shettis och haflinger med bra med päls, går ute utan täcken. De står precis utanför mitt vardagsrumsfönster (nja, nästan i allafall) vid ett trä och "hänger". Tror ni att de fryser? Bör jag ta in dem? Om det hade snöat hade jag inte brytt mig särskilt mycket, men underkylt regn kan man ju undra hur bra det är...

Sv: Underkylt regn...?

Här är det likadant. Mina har varit ute sedan i morse och jag kommer att ta in dem om en timme. De tycks inte gilla situationen. De har inte heller täcke på sig bara vinterpäls och hö att äta (det som inte blåser bort). Vet inte egentligen om de fryser.

Så länge de har något att äta är det nog ingen fara. Det har varit sånt väder här också, inga av våra Haflinger har behövt täcken.. Bara de har något att tugga på så klarar de sig nog :)

Jag har precis varit ute och slängt på regntäcken. Hoppas kunna ha dem ute till ca kl 18 idag också, som jag har haft de senaste ovädersdagarna. De är nu inne mellan ca kl 18 och 8 i det här vädret vi haft. I vanliga fall är de inne mellan 21-23 och 07 ungefär.

Jag tror inte att du hade behövt lägga på täckena.
Förra vintern var det en dag som det blev underkylt regn i kombination med kraftig blåst. Mina tre gick ute, unghästen naken eftersom hon aldrig hade haft täcke. När jag tog in dem sent på eftermiddagen hade de varit ute i ovädret i sex timmar.
Täckena, som låg på de två andra, var så stelfrusna att jag knappt kunde hantera dem (hästarna var dock varma inunder).
Unghästen hade ett fem centimeter tjockt ispansar på ryggen och rumpan - men hon var alldeles varm inunder. Isen hade alltså isolerat ordentligt.

Immer

Samma väder här. Mina ston, föl och unghästar som är fullblod eller har mycket fullblod i sig går ute, utan täcken.
De står glatt ute på ett öppet fält av egen fri vilja och "betar" istället för att stå skyddat och äta sitt grovfoder. Så jag tror inte det går någon nöd på dem. De kommer inte att komma in tidigare idag än annars p g a vädret.

Du har säkert rätt! Så fort jag hade lagt täcket på haflingern, som väl haft täcke ca 5 ggr i sitt 4,5-åriga liv, drog hon i det med tänderna som för att säga: "Vad är det här för skit?":D

Ja ispansar är icke att förringa! Har samma upplevelser som du, under ett antal års lösdriftserfarenhet med olika hästindivider och -raser.

Mina lösdriftare står högst upp på backen och går inte in trots att där finns Grovfoder! ;)

hästar brukar börja skaka om de fryser för att få igång värmen igen... har aldrig täcke på min föutom när det regnar mycket o är kallt ute för då börjar han skaka.... hästar klarar kyla väldigt bra förutsatt att de har bra med mat...

Jag tog in mina flera timmar tidigare idag, men inte så mycket pga vädret som så utan för att det var så fruktansvärt halt på vägen och skulle bli värre. Vi har 1 dm snö här och den har förvandlats till blankis idag. Fölungen går utan täcke och hade is på hela ryggen och baken. De andra har täcke, men ingen av dem frös, varken de stora eller den lilla. I normala fall hade jag haft dem ute som vanligt till 21.00. De har tillgång till hö hela tiden och vädret har aldrig bekymrat dem. Bara mig ibland ;)

Min fick gå in lite tidigare idag pga det underkylda regnet. Min häst är en äldre arabvalack som lätt fryser. På täcket var det som ett lager "galserad" is. Det "sprakade" om honom när han rörde sej ; ]
Men frös tror jag ändå inte han gjorde.

Mina hästar var också vackert "glaserade" idag och de ville in redan vid 15-tiden . De hade dock täcke på sig men hade fått nog av blåsten och det regnade mycket då också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare