Underhudsblister?

Sv: Underhudsblister?

Är underhudsblistring ens tillåtet på hästar nuförtiden? :confused:
Jag har hört att det är "olagligt", men så läser man i tråden att det används/använts.

Äsch det är bara jag som läst lite här och var, bland annat här;
http://hem.passagen.se/idecide/new/leder.html
I artikeln står (längst ner);
Samma sak gäller underhudsblistring; "Dessa metoder användes när andra inte fanns att tillgå. Nu har vi kommit längre i utvecklingen helt enkelt och bör tänka på hästens lidande".
(citat vet Björn Sandgren)

Vore intressant att prata med veterinärer som använder sej av underhudsblistring - kanske tycker man sej komma förbi smärtan och lidandet på något vis? (beroende på preparat som används?)

Till trådskaparen, ta hellre kontakt med veterinär eller ännu hellre både någon sorts fysioterapeut och veterinär och diskutera problematiken. Är hästen enbart svag torde vettig träning och uppbyggnad vara det bästa - Vissa hästar har "svaga" knän, beroende på benställning och en massa annat, och då måste träningen anpassas till det faktumet. Min erfarenhet är att stretching är A och O på hästar med "besvärliga" bakknän, samt ordentlig vila efter hårdare arbete (musklerna måste ha chans att hänga med i träningen, muskler byggs i vila).

Jag sitter har och undrar om det ar samma DMSO vi anvander i Sverige och pa Irland. Det maste det ju vara??
Men vi anvander DMSO till att "smalta" ner ben - tex fula overben pa hastar som ska stallas ut, curbs (vad det nu heter pa svenska) osv.

Anvander ni verkligen DMSO till muskler och leder???

Som sagt, jag är verkligen HELT okunnig vad det gäller blister, så
jag har själv inte koll på om det är tillåtet eller ej.

Ditt svar var väldigt vettigt. Har du några speciella "stretchövningar"
du använder dej av när du tar dig an svaga bakknän?

Jag är inte heller särskilt kunnig, har bara läst lite varstans om det.
Det används ju än, så man måste ju se fördelar med det.

Det är ju lite olika hur hästarna är byggda och när man stretchar brukar man märka vilken stretch som är svårast - det är den som kräver mest tid och omsorg. "Knä"-hästar kan vara väldigt olika, de flesta mår dock väl av noggrann stretching av baksida och insida lår. Vissa har svårt att stretcha "framsida lår" (knästräckare), jag har en sån, och jag tror det är mer vanligt bland såna som gör som du skriver ("Paddlar")? Det finns stretching-scheman lite varstans på nätet, det är bara att prova sej fram och vara lyhörd.

evis skrev:
Vore intressant att prata med veterinärer som använder sej av underhudsblistring - kanske tycker man sej komma förbi smärtan och lidandet på något vis? (beroende på preparat som används?)
Hej!
Jag har ingen egen erfarenhet av uh-blistring. Vi har bara diskuterat det... Vill bara påpeka att behandling av en led med cortison inte är smärtfri... Jag talar av egen erfarenhet och det gör ont i flera dagar:cry:

Det har jag också hört men förvånar mej, nu är jag inte så insatt men cortisonet ska ju vara extremt inflammationshämmande - och försvinner inflammationen borde det ju göra mindre ont? Det är intressant att filura på detta med vad man sprutar sina hästar med. För och nackdelar finns ju med allt förstås.

Visst på längre sikt gör det förstås mindre ont, men första tiden :cry:

Jag ville bara påtala att många av de behandlingsmetoder vi tycker är helt ok att använda idag också orsakar hästarna smärta... inte bara "gamla" metoder, typ blistring.

Ang underhusblister och smärta så min blistrades ju med DMSO, så kan bara uttala mig om det. Och enligt veterinären så svider det direkt efter det är injicerat, men minskas (svidandet) om man massera området. Och nog sved det alltid, valacken stampade irriterat med bakbenen i kanske fem minuter efter.

Men förutom det märkte jag inte att han skulle ha minsta obehag av det alls, och det var ingen konvalescens på det, tvärtom var det order på ordentlig rörelse i form av träning direkt efter. Och märkte inte av att han skulle vara besvärad alls som sagt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 259
Senast: regina11
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 727
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka