Underhals?

Sv: Underhals?

Är inte de när hästen har huvudet högt och i princip aldrig jobbar rätt?
Jag tkr iaf att de e mest hopphästar som har underhals..

Behöver väl inte vara totalt felriden, kan vara en sån där häst som jämt står och ska titta med giraffhals på precis ALLT i hagen... -_-'

Den jobbar antagligen inte i en bra form när den rids utan springer och leker "stjärnkikare"...

kan någon slänga in en bild på en häst med underhals??
hoppas jag inte "stör" tråden, men skulle gärna vilja se..

Står hästen ständigt och glor på saker i hagen så att den får underhals så tror jag nog man få ta ändra på någonting så hästen lär sig slappna av;)

Hästen får underhals när den spänner sig i halsen, inte är tillfreds och spänner emot tygeln/bettet - går med huvudet högt.

Står hästen ständigt och glor på saker i hagen så att den får underhals så tror jag nog man få ta ändra på någonting så hästen lär sig slappna av;)

Det är inte alls ovanligt att hästar får underhals pga att dom har huvet högt i hagen. Det behöver inte heller vara så att hästen är nervös eller rädd och spänner sej hela tiden pga det. Min häst är väldigt lungn och trygg i stallet och i hagen men höjer gärna huvet/halsen när han lyssnar och kollar runt.

Man kan ju kompensera med att då rida hästen i rätt form och då jämnar det ju ut sej, min häst har såpass bra överlinje att underhalsen inte syns särskillt mycket längre, försvinner överlinjen däremot så framträder ju underhalsen väldigt.

Jag tycker jag ser många unghästar som knappt ens är ridna och har endå en ganska rejäl underhals som sen försvunnit och jämnat ut sej i takt med att hästen börjar ridas.

Min ponny har en vacker... underhals.

Hon tycker om att stirra på saker i hagen och ibland så spänner hon sig när man rider.

Stella5-13.jpg

Min kille har oxå underhals, han tycker mkt om att spana på saker i hagen och har tidiigare vart ganska spänd i ridningen, men har blivit mkt bättre där även om han fortfarande kan bli spänd.

23490102.jpg

syns inte vid ridning
23490134.jpg

Ja, jag kan tänka mig att de kan få underhals i hagen om de står i en mindre rasthage utan någonting att tugga på och då står och håller koll på allting. .
får hästen underhals för att den står och tittar på allting i hagen så kallar jag den inte avslappnad.

Det är bara min åsikt :)

håller med fjordtokan, i regel så tar ryttaren för mkt stöd så att hästen går emot/tar för mkt stöd i handen, o då kortar den av överlinjen och länger underlinjen istället, låt hästen ta kontakt med bettet i stället för att du gör det, blir stor skillnad på om ryttaren tar åt sig handen för att ta kontakt m bettet än om hästen sträcker fram sin nos/söker mot bettet

Ja, jag kan tänka mig att de kan få underhals i hagen om de står i en mindre rasthage utan någonting att tugga på och då står och håller koll på allting. .
får hästen underhals för att den står och tittar på allting i hagen så kallar jag den inte avslappnad.

Det är bara min åsikt :)

Min häst står för det mesta i en stor gräshage..men men..dom jag pratat med har väl fel då. Med tanke på hur noga jag är med min häst och hur han rids men då gör jag väl något fel. Får jag väl fråga ännu mera massörer och vet. och byta stall tills han slutar titta sej omkring, slutar leka och sluta röra sej så mycket och bara står och hänger och inte spänner underhalsen någonting överhuvudtaget.

Senast ändrad av en moderator:

Kan hästen få underhals även om den kröker på nacken?

Ja, det kan den. går hästen emot tygeln då spänner den underhalsen, såfort egentligen överlinjen inte arbetar som den ska så är det underlinjen så får ta det mer eller mindre.

KL
Min unghäst har lite underhals och det beror mkt på att han ännu inte kan spänna av tillräckligt för att "alltid" gå i form; dvs när vi rider ute i skog och mark så går han som en stjärnkikare och eftersom att han är just unghäst så blir det mkt skogsridning. Kommer ge med sig med mer rutin och bättre form. Har ändå bra rygg å rumpmuskler så jobbar genom kroppen gör han även om eftergiften inte är den bästa :D

Kan hästen få underhals även om den kröker på nacken?

Ja tyvärr! En del hästar som rids i en högre och kortare form än de är redo för, använder underhalsmuskulaturen och "spjärnar" emot (även med bakbenen), vilket inte alltid ryttaren känner..
Jag brukar rekommendera att lägga hästen i en något lägre form, så att man verkligen ser att de undre halsmusklerna "försvinner" och de övre framträder ordentligt. På en del hästar kan det bli en extremt djup form som inte alls överensstämmer med idealet. Det är då viktigt att veta varför man under en period gör medvetet "fel", så att man sedan kan öka samlingsgraden, genom detta få en högre form men ändå bibehålla den riktiga överlinjen.

Ja tyvärr! En del hästar som rids i en högre och kortare form än de är redo för, använder underhalsmuskulaturen och "spjärnar" emot (även med bakbenen), vilket inte alltid ryttaren känner..
Jag brukar rekommendera att lägga hästen i en något lägre form, så att man verkligen ser att de undre halsmusklerna "försvinner" och de övre framträder ordentligt. På en del hästar kan det bli en extremt djup form som inte alls överensstämmer med idealet. Det är då viktigt att veta varför man under en period gör medvetet "fel", så att man sedan kan öka samlingsgraden, genom detta få en högre form men ändå bibehålla den riktiga överlinjen.

Det var som fan! Då vet jag varför underhalsen på min häst envisar sig med att inte försvinna :( Tack för svaret! Du med knasigare! tack!

Jag frågade min ridlärare detta.. och hon svarade NEJ! Och trodde det hade att göra med att hon var arab och "tittig" :O

Tror på er i det här fallet, för jag ser verkligen ingen anledning till att hon skulle ha underhals annars.. ingen stjärnkikare i hagen direkt.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama