F
Fortuna
På vilket sätt är hästen felriden om den har underhals?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Står hästen ständigt och glor på saker i hagen så att den får underhals så tror jag nog man få ta ändra på någonting så hästen lär sig slappna av
Ja, jag kan tänka mig att de kan få underhals i hagen om de står i en mindre rasthage utan någonting att tugga på och då står och håller koll på allting. .
får hästen underhals för att den står och tittar på allting i hagen så kallar jag den inte avslappnad.
Det är bara min åsikt
Kan hästen få underhals även om den kröker på nacken?
Kan hästen få underhals även om den kröker på nacken?
Ja tyvärr! En del hästar som rids i en högre och kortare form än de är redo för, använder underhalsmuskulaturen och "spjärnar" emot (även med bakbenen), vilket inte alltid ryttaren känner..
Jag brukar rekommendera att lägga hästen i en något lägre form, så att man verkligen ser att de undre halsmusklerna "försvinner" och de övre framträder ordentligt. På en del hästar kan det bli en extremt djup form som inte alls överensstämmer med idealet. Det är då viktigt att veta varför man under en period gör medvetet "fel", så att man sedan kan öka samlingsgraden, genom detta få en högre form men ändå bibehålla den riktiga överlinjen.