Underhals?

Sv: Underhals?

Har själv en ponny med underhals. Hon drar gärna upp huvudet och skyddar sig i ridningen. Har verkligen försökt att rida henne i låg form, mycket skritt på lång tygel, men får ingen effekt. Förra året föll hon ur och hade knapp några muskler. Men vid igångsättning kommer underhalsen tillbaka. Trots att vi bara skrittade. I hagen står hon med huvudet högt och spanar.Hon är en spänd häst från början. Underhalsen gör henne väldigt stark och svårriden, speciellt vid uteritter. Vi kämpar på.

pic_show_id26888453.html

skäms lite och lägger upp en bild på min ponny (FAKTISKT INNAN JAG FICK HENNE:D)
haha underhals jaaa :D

http://www.pixbox.se/pic_show_id26888453.html

Min foderhäst har mycket underhals. Men jag tror att det beror väldigt mycket på att han står och "slänger" med huvudet när han är raslös (vilket han är på morgonen i boxen framförallt).
Vid ridning är det inga som helst problem att jobba honom i form, och han går väldigt fint, men i galoppen vill han gärna dra upp huvudet lite, men det är inte så att han springer med huvudet rätt upp i luften... :)

Har bara haft honom några veckor, så vi får väl se ifall jag gör några framsteg och lyckas muskla om honom :)

Ja, det kan den få. Halsen formas efter vilken form man rider i, rätt eller fel form. En häst med underhals är ofta "hård" i munnen som många uttrycker det och ligger mot bettet. Den är spänd i sin muskulatur och behöver hjälp att hitta rätt. Många hästar med underhals har även "delad hals", dvs en insjunkning i mitten av halsen.
Jag har en valack som hade en enorm underhals när han kom och jag började med att hitta en låg form att arbeta honom i, därefter har vi nu sakta arbetat oss ngt mer uppåt i formen. Förra veckan tittade min tränare på honom och blev makalöst förvånad över att nästa allt var borta :)
När man arbetar med muskulaturen på någon som satt "fel" muskler eller där man går vidare ska man också minnas att det tar ca 8-10 månader att lägga om den.

Att det är en arab får mig att fundera på om de kanske krullar ihop sig vid ridning? Mnga araber går ju i lite felaktig form då de antingen är höga eller ihopkrullade, mer sällan går de emot bettet då de oftast är känsliga. I båda "former" så spänns underhalsen. De måste räta ut halsens S-kurva och spänna av i underhalsen så den sugs upp då överlinjen arbetar korrekt.

En ridlärare borde veta bättre kan iaf jag tycka.:crazy:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama