Underhals, spänd häst. TIPS?!

S

Sarrrah

Jag rider en häst som som är väldig känslig och speciell.
En pigg, bestämd fyrgångs valack, 18år, har inte ridit honom så jätte länge.
Han gillar att köra upphuvudet och bara springa, springa eller bara styva halsen, han har riktigt fina gångarter bara dom kommer fram igen.
Så det har vi som mål till våren 2013.

Vi har ingen ridplan, utan bara ändlöst långa grusvägar (som just nu är betäckt med massa snö) att rida på.

Behöver tips på övningar att få hästen att gå i lång och låg form, ev. släppa lite i bettet, som man kan rida på långa grusvägar?

Skulle vara kul att höra många olika sätt att träna på! :)

/Sarah

Sv: Underhals, spänd häst. TIPS?!

Hej! Har du provat att göra små volter på vägen åt olika håll? Elller att ställa hästen relativt mkt åt ett håll och låta han gå så ett tag och sen byta håll och göra samma sak. Kan du rida i skog? Det kan va bra för att få hästen att tänka på att ta sig fram i stället för att bara tänka springa. Rida runt träden och vända mkt. Min förra pålle var väldigt lik din och dessa saker ändrade hans beteende efter några månader. Hoppas du fått ngt tips.

mvh J

Hej! Har du provat att göra små volter på vägen åt olika håll? Elller att ställa hästen relativt mkt åt ett håll och låta han gå så ett tag och sen byta håll och göra samma sak. Kan du rida i skog? Det kan va bra för att få hästen att tänka på att ta sig fram i stället för att bara tänka springa. Rida runt träden och vända mkt. Min förra pålle var väldigt lik din och dessa saker ändrade hans beteende efter några månader. Hoppas du fått ngt tips.

mvh J
Vad roligt att du heter Ofeigur, för hästen heter det! :) När man gör volter testar han en gärna med att springa hem och blir nästan mer styv åt det hållet då, men jag kanske ska tänka serpentiner då istället, fast även bra att träna bort hans hemvändar vilja! I skogen ligger det nog 2 meter snö just nu, så att det blir svårt! Alltså, i skritt är han nästan lite seg och han är lätt o stanna om vi tex tar trav, men med huvudet uppe då som en hjort! USCH!
Haha, känner mig lite bortskämd som alltid haft ridbana och ridhus.

Haha jag orkade inte komma på ngt annat. Enkelt med hästens namn. Synd att det är så mkt snö. Vi har ingen här i Västmanland.=(
Har inte heller ngt ridhus eller ridbana på gården tyvärr. Använder hagen nu till unghästräningen. Har ingen ridhäst än tyvärr . Hoppas det löser sig. =)

Ja, man får ta det man har och göra det bästa av det! Hur många unghästar har du? Jag skulle behövt några unghästar att rida in, eftersom jag funderar på att söka strömsholm och måste öva såmycket jag kan. Har dock inte plats med mer än en, så det är dumt.

Jag har två st. Det finns bilder i tråden som jag har angående hingstarna Rekkur och Feykir. Den gråa är Teitur som är e Feykir och den bruna är Ofeigur. Figge blir fyra i sommar och Teitur blir tre. Synd att du bodde så långt bort och bara kunde ta en . Annars hade det varit en bra lösning eftersom jag har en lite bebis hemma och har dåligt med tid för mina goa pållar. Och den ena blir ju ensam om en åker bara. Men det kan ju inte vara ngt problem att hitta ngn unghäst att få låna. Kul att du vill satsa! =)

Har du någon möjlighet att rida på någon åker eller liknande?
Mitt tips är volter, stora problem=små volter :)
Mitt sto var väldigt spänd ett tag efter att jag åkt av henne (jag var också spänd) Och vi var på en kurs strax efter avåkningen.
Fick mest rida volter i trav, efterhand kunde vi rida större volter. Det var viktigt att hon var avslappnad så red med ganska lösa tyglar, blev hon spänd så fick jag böja henne. Till slut kunde vi trava lugnt längs 4-kantsspåret i lång & låg form på lösa tyglar :)

Det är bara skog där, nånåker som man inte får rida på!
Han är fullt frisk och pigg! :)

Börja om från början?

Rid i skritt-halt-skritt
trav-halt-trav

halten och gångarten måste sitta till 110%, inte under!

Galoppera av den värsta energin av honom

Träna halter om och om igen

Först när jag känner att det sitter skulle jag i nästa steg ta till hjälp med små volter. Och då pratar jag om volter så att hästen nästan biter sig själv i rumpan.

Men lyssnar han verkligen på dig? Känns som hn inte gör det?

Jag skulle hoppa av och börja jobba honom från marken istället. Det kan man göra var som helst, går väldigt bra på långa skogsvägar. om du har möjlighet till en longervolt är det också bra. Jobba i skritt på kort töm (dvs, tygel) gå vid sidan av honom och få honom att ställa sig åt båda hållen, flytta sig i sidled och göra halt och backa. Dvs, väldigt back to basics. Jobba lugnt och metodiskt och se till att hela tidne hålla honom avslappnad och lyhörd.

En häst som tvångsmässigt kör pp huvudet för att han lärt sig det utav sina ryttare och inte för att dne har ont, kan det vara värt att prova att longera kortare stunder med en löst sittande halsförlängare för att se om hästen kopplar av bättre då. (Men inspänningstyglars vara eller inte vara är en lång diskussion i sig. )

Från ryggen skulle jag satsa på att jobba bara i skritt tills dess att hästen lärt sig att länga sig och slappna av och lyssnar korrekt på dina hjälper. Det kan vara en lång väg att gå... Lycka till!

Sv: Underhals, spänd häst. TIPS?

Hej låter lite som min medishäst Brimi. Jag har tänkt att underhalsen kommer som en effekt av att han är för svag i sin underlinje dvs magmusklerna och då blir han en hängbro i överlinjen och tappar ryggen. Det värsta man kan göra då är att ta mer i tygeln:mer spänning.

Så håller nu på att stärka buken och rumpan med tömkörning off road upp och ned för backar och över stock och sten och över bommar som är upphöjda.

Vad gäller ridningen försöker vi koncentrera oss på övergångarna han ska vara avspänd under övergången. Vi jobbar på stora volter och flyttar rumpan utåt och när han mjuknar gör jag övergång till trav arbetar på samma sätt i trav till galopp och sedan tillbaka igen.

Ute rider jag tusentals övergångar på olika sätt (bryr mej inte om vart huvet är och slappnar av i min kropp då slappnar han av efter ett tag) samt halvhalter och ser till att han verkligen lyssnar på dem. Lyssnar han inte får han backa något steg.

I övrigt tror jag att det är bra att byta gångart och tempo ofta då brukar det lösa sig.

rekomenderar tömkörning, med kort töm som en annan tipsade om och då böja och ställa få honom att jobba med bakbenen i skänkelvikning och öppna samt när du rider tänk övergångar, tempoväxlingar samt halvhalter

oj blev långt och luddigt:angel: men löcka té!

Sv: Underhals, spänd häst. TIPS?

Tack för alla tips, har nu tänk mig att börja jobba från marken och sedan tänka lösgörande, öppna och övergångar :)
Har som mål att det ska sitta till Gneisti-light på Wången! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka