underhals-form- böjning?

K

KRUMELUR

rider en häst som i övrigt är exteriört korrekt men utvecklat underhals
vet ej säkert orsaken ,men sadeln är bytt så den passar.
mitt sätt att lösa ridningen för att få loss henne är att försöka böja henne för innerskänkel, sänka ytterhanden något och höja innerhand och direkt ge eftergift när hon svarar. tycker det funkar även om det inte är "korrekt" ridning

svårt att förklara såhär..

:confused:vill gärna höra hur ni skulle gjort och få tips på bra övningar och kanske vad man ska undvika.

Sv: underhals-form- böjning?

Jag skulle arbeta hästen i låg form. Ut och skritta mycket i ökad skritt där hästen får söka sig fram och ner.

Antagligen inte korrekt tillvägagångssätt ;)men jag fick hem en quartervallack som var 14 år från Tyskand. Jag såg att han reds fel när jag provred honom. Sänkt rygg, knäckt i nacken och bakdelen bakom. Han gick gärna med huvudet högt och med underhals.

Jag löste det genom att skritta mycket i skogen men även galoppera i början av ridpasset eftersom han slappnade av då. Första gången jag red honom ute körde han upp huvudet och skenade med mig i tre kilometer.

Jag tillverkade en hemmagjord hjälptygel som hindrade honom att köra upp huvudet. Den fungerade ungefär som en fast martingal men gick med ett delta genom bettringarna och ned under bringan, fast i sadelgjorden. När han gick avslappnad i låg-till normal form så var det slack i tygeln men han kunde inte köra upp huvudet.

Det tog ca tre månader sedan var han OK. Därefter var jag noga med att rida honom på tygeln med påskjut bakifrån så han fick bakbenen under sig och naturlig eftergift i nacken.

Vet inte om det är till någon hjälp men det fungerade för mig.

Det blev en riktigt fin häst med tiden och han har bra exteriör.

Sen finns det hästar som är felbyggda och de är det ojuste att tvinga in i en form som inte passar dem, som jag ser det.

:smirk: det låter ju som ett bra tips. att få henne att riktigt slappna av och länga skritten. kanske riktigt långa sådana turer.

tack för tipset:idea:

synd bara att det är så mörkt på kvällarna nu

Jag gillar inte hjälptyglar överhuvud taget, har rätt dålig erfarenhet av hur illa de kan användas...

Men vill ändå rekomendera en hjälptygel som jag accepterar (och även de flesta hästar) för den är snäll och bra! Halsförlängare, säljs ju i alla ridsportsbutiker allmänt kända som "gummisnodd" :)

Du lägger den över nacken för in den i genom bettringarna och sen ner mellan benen. Höjer hästen huvudet får den ett lätt tryck på nacken som inte är stumt... OBS! Se till att du inte drar den för hårt den ska ju bara hänga löst när hästen går avslappnat... och ha den så lång den går att ha från början och korta försiktigt...

Vill inte hästen sänka sig om du arbetar den i corall eller longerar? Det har alltid funkat som ett första steg mot rätt riktning med mina (men så har jag väl haft snälla, kloka kusar också)... :D Annars kan ju gummisnodden funka med snäll inverkan även här!!!

Prova från marken först... Jag tycker om filosofin, funkar det inte gå ett steg tillbaka i utbildningen och gör om... börja om från marken... Detta är ju bra även när man provar nya saker, som en hjälptygel oavsett vilken du själv väljer att använda!

Jag skulle tippa på att din häst inte är avslappnad korrekt.
Jag är eller har varit i liknande situation...

Den nya hästen gick som en giraff med huvudet när jag fick honom. Inga muskler vare sig på hals, rygg eller bakdel.
Jag har i 2 månader skrittat på lång tygel. Oavsett vad jag gjort med honom så har jag haft en väldigt mjuk hand och återigen lång tygel.
För 1 månad sedan började vi leta efter formen. Fortfarande på lång och lös tygel och väldigt mjuk hand. Halvhalter (väl genomridna och med eftergift), ställd åt båda hållen, öppna och vändningar har gjort att jag idag har en avslappnad häst, mjuk i munnen och som har hittat sin balans.

Nu behöver din häst kanske inte så lång tid på sig som min men hästen måste lära sig att slappna av och få bakdelen under sig bakifrån.
Formen kommer allteftersom den får styrkan och balansen.

Idag går han så här under ryttare och vid longering. Inga inspänningstyglar har användts överhuvudtaget.

IM000894.jpg

Senast ändrad:

med mina hästar "böjjer jag upp" dem ibland, dvs tar i ena tygeln(släpper i princip den andta), och när hästen sänkerhuvudet och slappnar av så får de lång tygel. farten ska inte sitta i tygeln, utan jag anser att det enda bettet ska göra är att ställa/höjja eller sänka form. dock har jag inte kommit riktigt dit än med mina hästar, då de i grunden är dressyrridna (dvs, stöd i bettet i flera r). men sakta men säkert tycker jag att de blir bättre.

Med en hetsig häst på ridskolan provade jag den "metoden" på, ridlärana stirrade lite men sa inget. fick rida hästen pga att den "skenat" och sprungit in i väggen.. dessutom "småtokig" i galoppen.. efter en stund galloperade hon mjukt, rytmiskt och avslappnat på halvlånga tyglar.

Jag skulle tippa på att din häst inte är avslappnad korrekt.
Jag är eller har varit i liknande situation...

Den nya hästen gick som en giraff med huvudet när jag fick honom. Inga muskler vare sig på hals, rygg eller bakdel.
Jag har i 2 månader skrittat på lång tygel. Oavsett vad jag gjort med honom så har jag haft en väldigt mjuk hand och återigen lång tygel.
För 1 månad sedan började vi leta efter formen. Fortfarande på lång och lös tygel och väldigt mjuk hand. Halvhalter (väl genomridna och med eftergift), ställd åt båda hållen, öppna och vändningar har gjort att jag idag har en avslappnad häst, mjuk i munnen och som har hittat sin balans.

Nu behöver din häst kanske inte så lång tid på sig som min men hästen måste lära sig att slappna av och få bakdelen under sig bakifrån.
Formen kommer allteftersom den får styrkan och balansen.

Idag går han så här under ryttare och vid longering. Inga inspänningstyglar har användts överhuvudtaget.

IM000894.jpg

Kanonfint! Så har jag också gjort med mina hästar från grunden som unghästar... Aldrig behövt en inspänningstygel! ;)

Blir så ledsen när man ser hur ofta och många gånger felaktigt de används (pratar om ridskolor, reagerat mest på Strömsholm, när jag gick där)... Huuaaa... skulle bli tvingad att ha en inspänningstygel på en av hästarna där som jag skulle rida, jag sa till instruktören att jag vägra sätta på den tingesten... (Min tanke är att fixade jag inte att rida hästen utan, den var rätt känslig, då borde jag inte rida den eller för den delen ingen annan heller som hästen händelsevis skulle protestera mot att ha på ryggen. Tack och lov överbevisade jag den mycket nervärderande och kaxiga ridläraren och hästen gick kanon tyckte även den dressyr snobben till ridinstruktör!)

Men standard var alltså att slänga upp vilken okänslig klumpeduns som helst på en jättekänslig och nervös häst och för att inte hästen skulle kunna protestera mot behandlingen den fick, spände man helt enkelt in den! URRRSSCCCHHH... FEL FEL FEL!!! :eek:

Du kan skritta i ridhuset eller på ridbanan, eller på gårdsplanen om det krisar.:)
:smirk: det låter ju som ett bra tips. att få henne att riktigt slappna av och länga skritten. kanske riktigt långa sådana turer.

tack för tipset:idea:

synd bara att det är så mörkt på kvällarna nu

vill helst klara detta utan hjälptyglar då jag inte tror att hon sticker iväg. känns mer som att hon undviker något.

Kan vara värt att även kolla munnen. Har haft tendenser till samma problem hos min häst och det är oftast att de är rädda för att ta kontakt med handen. Med mkt tömkörning har man nu börjat se en STOR skillnad hos hästen, så det är mitt tips. Lätt lätt kontakt eller lös töm med lätta hjälper och beröm när hästen söker sig framåt nedåt. Den kommer tids nog tycka ocm att röra sig dråt när den slappnar av i rätt muskler. Även ridningen måste anpassas förstås. Mjuk hand och en sits som uppmuntrar till att söka sig framåt. :)

vad fin han är:love: ser väldigt harmonisk ut.

låter trevligt. kan vara nyttigt att våga rida med "glapp" i tygeln för att se vad som händer. såklart mer accepterat att eprementera med häst som inte funkar med annat.

vill berätta vad som hände igår. red loss henne med mukt säte/ mjuk hand i ridhuset ca en halvtimme. sedan lång fin skritt med bra ryggverksamhet ca 25min. samlade sedan upp henne försiktigt och började trava.:eek: efter ett par steg så " försvann" bakbenen :eek:
saktade ner genast och gav långa tyglar. detta har hänt tidigare men trott att det berodde på spänd häst/obalans eller liknande vilket absolut inte var fallet nu.
vad säger ni om det?

Tack...! Ja, han är väldigt lugn och harmonisk i ridningen nu. Idag släppte han allt och gick makalöst bra. Nu kom bakbenen under honom och ryggen for upp, han hittade sin arbetsform. 3 månaders träning och idag kom belöningen.

Det här med bakbenen, kan du beskriva lite mer om hur dom försvann?

min ena häst kan "tappa" bakdelen ibland, men jag tror det är för att han tänker på annat.. en gång la han krokben med frambenen när vi galloperade lungt på rakspår på plan mark.. blev en rejäl vurpa :crazy:

men det kan ju vara något ryggen.. :/

Distans hästar kan "tappa bakbenen" (liksom snubbla till) ibland har jag märkt, men det är när de gått VÄLDIGT långt och börjar bli trötta eller okoncentrerade...

Men så var väl inte fallet med din direkt? Så jag vet inte? :crazy: Vad har du för ras?

med mina hästar "böjjer jag upp" dem ibland, dvs tar i ena tygeln(släpper i princip den andta), och när hästen sänkerhuvudet och slappnar av så får de lång tygel. farten ska inte sitta i tygeln, utan jag anser att det enda bettet ska göra är att ställa/höjja eller sänka form. dock har jag inte kommit riktigt dit än med mina hästar, då de i grunden är dressyrridna (dvs, stöd i bettet i flera r). men sakta men säkert tycker jag att de blir bättre.

Med en hetsig häst på ridskolan provade jag den "metoden" på, ridlärana stirrade lite men sa inget. fick rida hästen pga att den "skenat" och sprungit in i väggen.. dessutom "småtokig" i galoppen.. efter en stund galloperade hon mjukt, rytmiskt och avslappnat på halvlånga tyglar.

Du är inne på helt rätt spår, kontrollen sitter inte i tyglarna, tygelstyrda hästar blir ofta spända och osäkra, vilket tyvärr ofta leder till problem som trådskaparen beskriver.

Har själv tränat i en fyra-fem år på att "släppa kontrollen" men det är först nu, det senaste året, som jag börjat uppnå resultat. Kan idag styra, stoppa, backa, vända, spinna (sakta) min 5-åriga quartervallack helt utan tyglar, än så länge endast i skritt och trav, men målet är förstås att även klara detta i galopp.

Så mitt råd är, försök släppa kontrollen i tyglarna, då kommer din häst med tiden att slappna av och därmed också bli mer mottaglig för dina signaler (hjälper).

Det är förstås ingen enkel väg att gå, man måste ha verktygen och man måste ha en plan och vara målmedveten och aldrig fuska med detaljerna.

Det första men behöver lära sig (och hästen) är att "böja-hals", att på signal få hästen att ge sitt huvud i sidled och därefter slappna av.
Det är ingen idé att gå vidare i träningen om inte detta sitter till 100%, att få hästen att slappna av och följa tygeltagen är den absoluta grunden i all ridning, först stillastående sedan i skritt, trav, och slutligen i galopp. Ju högre hastighet desto mindre böjning.

När detta fungerar kan man gå vidare och börja träna på aktiva (indirekta) och ledande (direkta) tygeltag. Detta lär jag in genom att lära hästen flytta bakdel (aktivt tygeltag) och flytta framdel (ledande tygeltag), först stillanstående, sedan i skritt. Det är noga att man använder säte och ben korrekt här, eftersom det är dessa "signaler" man vill att hästen ska följa.

Det är oerhört viktigt att man är noga med detaljerna, det finns inga genvägar, jag "håller" t ex aldrig i hästen när jag använder tyglarna utan "ber" hästen följa tygeltagen, lägger till säte och ben och ger efter så fort jag får svar. Jag frågar alltid först med en "liten" signal som jag sedan gradvis "ökar". Det är viktigt att låta hästen "tänka" själv, att inte ha för bråttom med att uppnå resultat och att tillåta hästen att göra "fel" samtidigt som man fortsätter "fråga" tills man får "rätt" svar. Det är också viktigt att göra det enkelt för hästen att göra rätt, att be om "lite" och få "mycket" är mycket roligare än att be om "mycket" och få "lite".

Målet är att tyglarna aldrig ska behöva "sträckas ut" utan att hästen följer tygeltagen på så "fina tygeltag" så att tyglarna fortfarande hänger löst. Så småningom kan man släppa dem helt:rofl:.

Man kan säga att principen för tyglarna är följande: Ska jag svänga till höger så ber jag hästen "titta" till höger och sedan driver jag den till höger med säte och ben. Det är egentligen mycket enkelt:confused:, men det har tagit mig många år att komma dit. Min senaste häst, Quartervallacken som jag tränat i c:a ett år, är den första häst som jag äntligen "börjar" uppnå resultat med.

Så mitt råd är att ha inte för bråttom med form-ridning och annat och ha inte för bråttom med att få igenom övningar i snabbt tempo, lägg istället ner mycket tid på grunderna i lugnt och avslappnat tempo, så "tjänar" ni tid i slutändan. Hur det än är så föds ju alla hästar med förmågan att utföra alla gångarter i perfekt harmoni och balans så det är ju egentligen ingenting vi behöver lära dom.

Har för övrigt själv sett bevis på hur mina "klumpiga" varmblod i hagen klarar av slidestops, roll-backs, galoppombyten i varjer steg, piruetter, mm allt i perfekta harmoni och balans, så vad kan jag egentligen "lära dom".

//Carina

:bow:

man förundras över hur mkt man egentligen stör dem.. unghästen och jag har svårt att hoppa 20cm tilsammans i trav, vinglar och har sig, löshoppar så bjuder han på breda 1.20cm stora hinder :crazy:

jag har inte hållt på med western så länge, men ju mer man lär sig, desto mer vettigt och roligare blir det!

Liknande trådar

Dressyr Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I...
2
Svar
30
· Visningar
8 245
Senast: bigganl
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 814
Senast: mumin
·
C
Dressyr Hallå. Klurade idag på en sak. Min häst vill gärna ha mig på höger rygghalva när jag rider i vänster varv, vilket resulterar i att...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 723
Senast: Curtis
·
Western Jag antar att ni är grymt trötta på mig och mina frågor om handställningar, sits, form och allt vad jag frågat om..men det kan inte...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: real_cowgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur