Sv: underhals-form- böjning?
med mina hästar "böjjer jag upp" dem ibland, dvs tar i ena tygeln(släpper i princip den andta), och när hästen sänkerhuvudet och slappnar av så får de lång tygel. farten ska inte sitta i tygeln, utan jag anser att det enda bettet ska göra är att ställa/höjja eller sänka form. dock har jag inte kommit riktigt dit än med mina hästar, då de i grunden är dressyrridna (dvs, stöd i bettet i flera r). men sakta men säkert tycker jag att de blir bättre.
Med en hetsig häst på ridskolan provade jag den "metoden" på, ridlärana stirrade lite men sa inget. fick rida hästen pga att den "skenat" och sprungit in i väggen.. dessutom "småtokig" i galoppen.. efter en stund galloperade hon mjukt, rytmiskt och avslappnat på halvlånga tyglar.
Du är inne på helt rätt spår, kontrollen sitter inte i tyglarna, tygelstyrda hästar blir ofta spända och osäkra, vilket tyvärr ofta leder till problem som trådskaparen beskriver.
Har själv tränat i en fyra-fem år på att "släppa kontrollen" men det är först nu, det senaste året, som jag börjat uppnå resultat. Kan idag styra, stoppa, backa, vända, spinna (sakta) min 5-åriga quartervallack helt utan tyglar, än så länge endast i skritt och trav, men målet är förstås att även klara detta i galopp.
Så mitt råd är, försök släppa kontrollen i tyglarna, då kommer din häst med tiden att slappna av och därmed också bli mer mottaglig för dina signaler (hjälper).
Det är förstås ingen enkel väg att gå, man måste ha verktygen och man måste ha en plan och vara målmedveten och aldrig fuska med detaljerna.
Det första men behöver lära sig (och hästen) är att "böja-hals", att på signal få hästen att ge sitt huvud i sidled och därefter slappna av.
Det är ingen idé att gå vidare i träningen om inte detta sitter till 100%, att få hästen att slappna av och följa tygeltagen är den absoluta grunden i all ridning, först stillastående sedan i skritt, trav, och slutligen i galopp. Ju högre hastighet desto mindre böjning.
När detta fungerar kan man gå vidare och börja träna på aktiva (indirekta) och ledande (direkta) tygeltag. Detta lär jag in genom att lära hästen flytta bakdel (aktivt tygeltag) och flytta framdel (ledande tygeltag), först stillanstående, sedan i skritt. Det är noga att man använder säte och ben korrekt här, eftersom det är dessa "signaler" man vill att hästen ska följa.
Det är oerhört viktigt att man är noga med detaljerna, det finns inga genvägar, jag "håller" t ex aldrig i hästen när jag använder tyglarna utan "ber" hästen följa tygeltagen, lägger till säte och ben och ger efter så fort jag får svar. Jag frågar alltid först med en "liten" signal som jag sedan gradvis "ökar". Det är viktigt att låta hästen "tänka" själv, att inte ha för bråttom med att uppnå resultat och att tillåta hästen att göra "fel" samtidigt som man fortsätter "fråga" tills man får "rätt" svar. Det är också viktigt att göra det enkelt för hästen att göra rätt, att be om "lite" och få "mycket" är mycket roligare än att be om "mycket" och få "lite".
Målet är att tyglarna aldrig ska behöva "sträckas ut" utan att hästen följer tygeltagen på så "fina tygeltag" så att tyglarna fortfarande hänger löst. Så småningom kan man släppa dem helt
.
Man kan säga att principen för tyglarna är följande: Ska jag svänga till höger så ber jag hästen "titta" till höger och sedan driver jag den till höger med säte och ben. Det är egentligen mycket enkelt
, men det har tagit mig många år att komma dit. Min senaste häst, Quartervallacken som jag tränat i c:a ett år, är den första häst som jag äntligen "börjar" uppnå resultat med.
Så mitt råd är att ha inte för bråttom med form-ridning och annat och ha inte för bråttom med att få igenom övningar i snabbt tempo, lägg istället ner mycket tid på grunderna i lugnt och avslappnat tempo, så "tjänar" ni tid i slutändan. Hur det än är så föds ju alla hästar med förmågan att utföra alla gångarter i perfekt harmoni och balans så det är ju egentligen ingenting vi behöver lära dom.
Har för övrigt själv sett bevis på hur mina "klumpiga" varmblod i hagen klarar av slidestops, roll-backs, galoppombyten i varjer steg, piruetter, mm allt i perfekta harmoni och balans, så vad kan jag egentligen "lära dom".
//Carina