Anatomi-böjning i bålen-tornutskott

Sv: Anatomi-böjning i bålen-tornutskott

Hur gör du för att få kontakt med vä sittben i höger varv?

Om du får in v. bog till att börja med- kanske lite mer än du tänkt dig, så får du förutsättningar att sen böja hela bålen o då tvinga hästen att sätta in bakbenet inunder- låter som AR-folket:angel:
Växla mella sk. vikn. o öppna o även sluta ibland.
Det var även i det här momentet som min tränare böjde mkt i sidled- hela kroppen- kyratips.

att det egentligen inte är så mkt svaghet, utan bara stelhet.
Sen gäller det i hö. varv att den inte får sladda med rumpan, bogen inne o höj innerhanden lite.

Dressyrmupp var ju hos min tränare med liknande fel.
fråga henne. :idea:

när du säger att "få in vä bogen"

Menar du då åt vä in mot ridbanans mitt? eller åt höger in mot mitten av hästens kropp?

Senast ändrad av en moderator:

En annan sak som komplicerar det hela är att sadeln är en "rak", stum grej som också rör till det hela. Om du böjer din häst åt vänster är det relativt lätt att förutse att sadelns bakvalv kommer att dra åt höger.

Ännu en parameter att ta hänsyn till, förutom tornutskott, böjningar, rotationer och "normalt beteende". :)

Precis det funderade jag ju också på tidigare i tråden.:D Kul att fler tänker på samma sätt!

"Detta med att en viss föskjutning utåt av både ryttare och sadel sker är jag själv inne på. Har tidigare alltid sett det som ett resultat av att sadeln inte kan "böja sig i bålen"

Kul att du gör bilder. Det blir så tydligt då! Nu har jag ju inte problem med denna snedhet på rakt spår -inte nu längre! Det kräver en enorm medvetenhet och självdisciplin, men det fungerar, på rakt spår. Problemet är just på böjda spår. Det är då jag upplever denna förflyttning av sadeln och mig. Det är där mina tankar kring tornutskottens tippning hit eller dit kommer in.
namnls.jpg

Sedan i hörnpasseringar och på volter skal du vara banan för att tillåta hästen att böja sig.

men den bananböjen i länden skapas av att det inre sittbenet går fram och den yttre axeln går fram så att dina skuldror är parallella med hästens bogar, och ditt bäcken med hästens bäcken

Liknelsen med skuldror=bogar och bäcken=bäcken är jag helt införstådd med. Det jag försöker få svar på, återigen, är följande: Om vi utgår från din teori om tornutskotten, så bör alltså dessa luta till höger i din bild här ovanför, när hästen går på en volt till vänster. Om det då är önskvärt att jag följer tornutskotten med mitte säte, hur sjutton skall jag då hitta mitt vänstra sittben, få lika långa skänklar och inte vika mig i midjan eller luta mig utåt :confused:

Det var en bra fråga. Svaret blir nog att det bara är där! Irriterande enkelt, åt höger alltså!

Jaa, det är ju duktig ryttare man vill bli. Men då krävs enorm självdisciplin och/eller en bra instruktör.

hur sjutton skall jag då hitta mitt vänstra sittben, få lika långa skänklar och inte vika mig i midjan eller luta mig utåt :confused:

Du skall luta dig innåt - men utan att vika dig innåt. Du måste våga sitta med i hästen lutning ( se tidigare teckningar)
....................

Du kan ju tänka att jag står i mitten och så skall du försöka ge mig din inre tutte:rofl:
:o Funkar alltid :D

Det som gäller är att flytta din tyngdpunkt innåt - så att vikhjälpen kommer inåt. Får du till allt annat så kan du faktiskt reglera voltens storlek med din inre tutte:o

"Tutten" är en bra men skämmig beskrivning för att få ryttaren att bättre placera sin tyngdpunkt utan att rubba bäckenets position. eller vika sig i midjan

( det du skall göra är altså att förskjuta hela bröstkorgen innåt mer mot det inte sitbenet så att det också belastas. Då kommer du känna det
- detta med "tutten" är bara en bra mental bild att göra det utan att kollapsa någostans)

Men om man tänker att man har två vajrar, en från vä höftled till vä axel och vise versa - ska dessa då fortfarande vara lika långa på böjda spår?
(Förutom att de kommer att bli olika långa pga att man vrider bålen som hästbogen etc)
Jag har ju fan inga tuttar...

haha jag tänkte på dig, när jag skrev.

har du sett spanjoren i världscirkusen - jag tror han heter Rafael Soto (vit häst). Han bröstar upp sig som en mataddor han.

Men han gör det för mycket - men du får väl tänka liiite Matador, eller snarare muskelknutte - för de har ju muskeltuttar - som jag ;)

Vajern skall bli längre på utsidan - helt korrekt

Vi pratar bara om varandra hela tiden.... Om sadeln följer tornutskotten utåt, vilket väl borde vara det naturliga, så måste jag ju flytta mig från sadelns mittpunkt för att kunna luta mig inåt utan att böja mig i sidan. Jag menar inte att man ska det, utan att jag inte får ihop teorierna till en realisktisk helhet. Börjar tro att tornutskotten borde luta inåt för att alla gammal ridteori skall fungera!! Eller så är helt enkelt lutningen så minimal att den inte gör någon egentlig skillnad för ryttaren.

Så tänker jag också, fast utan vajrar. Och att vridningen i mittdelen skall vara som en på en platt polkagrisstång.

Bananböjning gör man vid MC körning i kurvor inte till häst.
Om man resonerar så ska man sitta ner på inre sittbenet vid lättridning på böjt spår.

Man kan förflytta sig inåt i sadel ngn cm, men fortfarande sitta rakt.

Vi pratar bara om varandra hela tiden.... Om sadeln följer tornutskotten utåt, vilket väl borde vara det naturliga, så måste jag ju flytta mig från sadelns mittpunkt för att kunna luta mig inåt utan att böja mig i sidan. Jag menar inte att man ska det, utan att jag inte får ihop teorierna till en realisktisk helhet. Börjar tro att tornutskotten borde luta inåt för att alla gammal ridteori skall fungera!! Eller så är helt enkelt lutningen så minimal att den inte gör någon egentlig skillnad för ryttaren.

Ja jag är inte riktigt säker på vad du menar, vad du är ute efter.
jag får ju inte ihop det rent språkligt heller.

jag förstår inte tex vad du menar med att flytta dig från sadelns mittpunkt - nej du kan ju inte sitta i rät vinkel från sadeln då den flyttas utåt - då börjar du ju luta som lutande tornet i pisa :D och hästen kommer gå rakt fram - eller åt höger

Så ja din rumpa följer med sadeln utån men din sammanlagda vikt skall vara inåt - hästen följer vikten - alltså skall vikten vara inåt.
Lite blri det så av sig jälvom du flytatr fram inenr sittben och går fram med ytteraxeln.

För att sitta med vikten mitt på elel rinnåt så måste du böja dig på mitten - men böja sig och vika sig i midjan är två helt skilda saker.

Sedan är det som du säger väldigt små rörelser det kan handla om centimetrar.

Jag tror inte att det är fel på gammal ridteori, men den är ganska förenklad och kan ofta tolkas på flera olika sätt. Den har en väldigt gammal tradition och då visste man inte så mycket om biomekanik - så en del förklaringar haltar lite idag. Rätt tänkt men lite fel....

När ridlärorna säger trampa i mer vikt i inre stigbygel så är det lättare att få till det rätt - stående i fältsits, eller varför inte stå på golvet i ridställning.

Om du lutar dig åt ena hållet så måste du göra en kompensatorisk rörelse åt andra.

Fältsitsen är lättast att förstå; du tippar överlivet framåt - men för att inte stå på näsan så måste du skjuta ut rumpan motsvarande bakåt.

Och i sideled då; flyttar du bröstkorgen åt vä så måste du flytta höften motsarande åt höger - annars faller du....och vice verca

Om du skulle göra som du föreslår och som instruktionen trampa mer i inre stigbygeln kan missförstår så hindrar du hästen eftersom du tar med tornutskotten åt fel håll

I den citerade texten tidigare i tråden så framgår det att för att kunna böja åt vänster så måste däggdjuret rotera ryggraden motsols. dvs tornutskotten åt höger.

men allt sånt här är finlir, och de allra flesta ryttare har problem att de lutar tornutskotten för mycket åt höger i båda varven.
Det blir nästan omöjligt att lösa problem över internet, för grudnproblemet kan vara helt annorlunda än vad det verkar.

Så tänker jag också, fast utan vajrar. Och att vridningen i mittdelen skall vara som en på en platt polkagrisstång.

Jag hoppas du menar rund polkagrisstång :D

Visst är det är en bra beskrvivning eftersom de flesta har problem med att de viker sig i midjan när de försöker flytta axlarna

Men likväl att sitta i en rörelse ;i det här fallet böjning så kommer den inre höften vara rakt nedanför den inre axeln, och den vajern kommer vara kortare än...
den som går i en längre båge från den yttre framförda axeln och den yttre bakåtförda höften = en längre väg att gå.

utifrån skall rytatren verka sitta rakt = axlarna på samma höjd - det här är ju bara beskriviningar vad somhänder inne i kroppen. Som kan vara bra att veta om man har svårigheter i ena varvet.

Jag hoppas du menar rund polkagrisstång :D

Eh...Nej, jag menar platt, precis som jag skrev. Eller rätblocksformad om vi nu ska vara petiga, som människans torso! Brukar finnas att köpa vid polkasgrisfabriken i Gränna.

jag förstår inte tex vad du menar med att flytta dig från sadelns mittpunkt - nej du kan ju inte sitta i rät vinkel från sadeln då den flyttas utåt - då börjar du ju luta som lutande tornet i pisa :D och hästen kommer gå rakt fram - eller åt höger

Så ja din rumpa följer med sadeln utån men din sammanlagda vikt skall vara inåt - hästen följer vikten - alltså skall vikten vara inåt.
Lite blri det så av sig jälvom du flytatr fram inenr sittben och går fram med ytteraxeln.

För att sitta med vikten mitt på elel rinnåt så måste du böja dig på mitten - men böja sig och vika sig i midjan är två helt skilda saker.

Att flytta sig från sadelns mittpunkt bör tolkas som att ryttaren glider med sittbenenåt ena sidan.

Det är just det du kallar "böja sig" som är nytt för mig. Jag förstår principen utifrån bilderna. Antar att du menar att vår kropp skall spegla den rörelse som hästens kropp skall göra. Om hästen går korrekt böjd så för den fram inner "höft" och ytter bog. Det är det jag på annan plats kallar polkagrisrörelse. Sedan menar du att ett ryggradsdjur för att få plats med en sådan vridning av ryggraden måste luta tornutskotten utåt. Alltså är det så också för människan=ryttaren. Dessa vridningar och lutningar är ju mycket små, men mycket viktiga för att kunna forma hästen rätt. Tror dock att det är väldigt få av oss som har en så otroligt utvecklad kroppsuppfattning att vi faktiskt kan känns dessa lutningar av våra egna "tornutskott". Jag gör det då inte, däremot har jag koll på vridningen, polkagrisen. Därmed inte sagt att jag alltid lyckas, vilket väl framgår av denna tråd. :smirk:

Tillbaka till problemet. Är fortfarande tveksam till att denna böjning av ryttarens ryggrad skulle vara tillräcklig för att kompensera den förskjutning av sadeln som sker (tack vare sadelns oförmåga att böja sig i "bålen"). Men om hästen även vinklar extra i sina leder på inner bak så tror jag att lösningen kommer närmare. Då kanske hästens insida komprimeras tillräckligt för att ryttaren, voila, återigen ska kunna hamna mitt över hästen, med lika långa stigläder sett bakifrån. För du menar väl inte att en ryttare som rider och sitter korrekt i böjning skall ha ett visuellt kortare inre stigläder.:confused:

Tillbaka till problemet. Är fortfarande tveksam till att denna böjning av ryttarens ryggrad skulle vara tillräcklig för att kompensera den förskjutning av sadeln som sker (tack vare sadelns oförmåga att böja sig i "bålen"). Men om hästen även vinklar extra i sina leder på inner bak så tror jag att lösningen kommer närmare. Då kanske hästens insida komprimeras tillräckligt för att ryttaren, voila, återigen ska kunna hamna mitt över hästen, med lika långa stigläder sett bakifrån. För du menar väl inte att en ryttare som rider och sitter korrekt i böjning skall ha ett visuellt kortare inre stigläder.:confused:

Jag anser att en sadel för att fungera bra - skall ge plats för hästen att böja sig inne i den, så jag vet inte om jag tycker den behöver böja sig själv. Ryttaren är ju det som det skall böjas kring - och det funkar på en sadel som ligger bra och inte har kilar som trycker in i hästens rygg

Den lär ju följa med i rotationen, men jag blir brydd av att du bara pratar om det i höger varv, den skal ju i så fall följa rotationen utåt även i vä varv.

(Appropå det så såg jag en AR kurs gör länge sedan där de förböjde :o och där flyttade sig sadeln mer än en dm...)

Angående sitta på mitten - Ryttarens tyngdpunkt skall vara något innåt - eftersom hästen följer vikten - men utan att glida ned inåt med inner sittben. Det jag beskriver syns nog inte med blotta ögat - särskilt inte i stigbygelnivå - däremot brukar folk sitta så pass snett att det syns tydligt i stigbygelnivå.

Den finmotorik i balansen jag pratar om har de flesta ryttare som blivit undervisade på lina.

Alla som kan cykla har ju den finmotoriken på en cykel.

Skillnaden som jag ser den är att på cykeln ( vilken vi dessutom lär oss hantera som mycket små) tar vi cykelns feedback som ett resultat av naturlagarna

Till häst - så tar vi ofta hästens feedback som ett resultat av dess kynne....

Så de flesta har finmotoriken på cykel, de bra ridutbildade har den på häst, men för dem är det lika svårt att beskriva vad de gör; som om du teoretiskt skall beskriva hur du cyklar.

Den enda som mig veterligen skriver om "böjningen" av länden är de Kunffy.

Vet inte om jag pratat mer om höger varv? Tycker att jag mest tjatar om vänster varv eftersom det är där jag upplevt ett problem...:smirk: Jag förstår förstås att sadeln följer med i båda varven.

Måste tillägga att jag läst på lite i min litteratur och jobbat med min egen symmetri när det gäller sitsen extra noga enligt principen: sittbenen styr hästens bäcken, axlarna styr hästens bogar. (M Wanless) Det har fått mig att inse att jag hela tiden har haft vänster sittben för långt bak, vilket visat sig genom att hästen inte velat komma runt vänster skänkel. Har nu hittat lösningen för mig just nu och vänster varv fungerar fantastiskt bra i traven. :)Däremot håller inte galopparbetet samma nivå. Tror att det där krävs någonting mer av min sits som jag inte kommit på ännu.

Jag har dessutom testat hur det fungerar när det gäller att hantera centrifugalkraften genom att pröva att föra fram vänster sittben i en vänstersväng när jag kör bil!!! Faktiskt blir det då mycket lättare att hålla emot krafterna och inte förskjutas i sidled så att vikten hamnar bara på höger sittben/skinka. :D Kanske inte någon nyhet för er men för mig. Förstår nu ännu bättre varför detta är önskvärt i ridningen och antar att det har samband med den som du Fredrik kallar för att man böjer sig i sidan.

Men jag tycker ibland att jag är ute efter lite för mycket "quickfix" och förenklar en hel del. Människoryggen är ju så otrooligt komplex. Knappast någon bräda eller polkagris med sin s-kurva form. Jag kan inte ens gissa åt vilket håll våra "tornuskott" lutar då jag antar att just s-formen på ryggraden inte gör det hela så enkelt.

/Monika

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Dressyr Nu har jag rört till det helt och hållet i skallen. Jag funderar på galopp och ryggradens korrekta böjning/kurvatur i den gångarten, och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 143
Senast: jacko
·
H
Ridning Kan en häst böja sig i ryggen? Visst kan den det. Hästen är inte stelopererad, däremot har den olika stor förmåga att böja ryggen...
2
Svar
22
· Visningar
2 703
Senast: cristobal
·
Hästvård Har idag fått konstaterat av vet att min häst är ohalt vid böjprov. Hon fastnade för 4 veckor sedan med ett bakben i ett hål när vi...
Svar
7
· Visningar
772
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?