F
Fredrik_
Sv: Anatomi-böjning i bålen-tornutskott
Hur gör du för att få kontakt med vä sittben i höger varv?
Hur gör du för att få kontakt med vä sittben i höger varv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sedan i hörnpasseringar och på volter skal du vara banan för att tillåta hästen att böja sig.
men den bananböjen i länden skapas av att det inre sittbenet går fram och den yttre axeln går fram så att dina skuldror är parallella med hästens bogar, och ditt bäcken med hästens bäcken
hur sjutton skall jag då hitta mitt vänstra sittben, få lika långa skänklar och inte vika mig i midjan eller luta mig utåt
Vi pratar bara om varandra hela tiden.... Om sadeln följer tornutskotten utåt, vilket väl borde vara det naturliga, så måste jag ju flytta mig från sadelns mittpunkt för att kunna luta mig inåt utan att böja mig i sidan. Jag menar inte att man ska det, utan att jag inte får ihop teorierna till en realisktisk helhet. Börjar tro att tornutskotten borde luta inåt för att alla gammal ridteori skall fungera!! Eller så är helt enkelt lutningen så minimal att den inte gör någon egentlig skillnad för ryttaren.
Så tänker jag också, fast utan vajrar. Och att vridningen i mittdelen skall vara som en på en platt polkagrisstång.
Jag hoppas du menar rund polkagrisstång
jag förstår inte tex vad du menar med att flytta dig från sadelns mittpunkt - nej du kan ju inte sitta i rät vinkel från sadeln då den flyttas utåt - då börjar du ju luta som lutande tornet i pisa och hästen kommer gå rakt fram - eller åt höger
Så ja din rumpa följer med sadeln utån men din sammanlagda vikt skall vara inåt - hästen följer vikten - alltså skall vikten vara inåt.
Lite blri det så av sig jälvom du flytatr fram inenr sittben och går fram med ytteraxeln.
För att sitta med vikten mitt på elel rinnåt så måste du böja dig på mitten - men böja sig och vika sig i midjan är två helt skilda saker.
Tillbaka till problemet. Är fortfarande tveksam till att denna böjning av ryttarens ryggrad skulle vara tillräcklig för att kompensera den förskjutning av sadeln som sker (tack vare sadelns oförmåga att böja sig i "bålen"). Men om hästen även vinklar extra i sina leder på inner bak så tror jag att lösningen kommer närmare. Då kanske hästens insida komprimeras tillräckligt för att ryttaren, voila, återigen ska kunna hamna mitt över hästen, med lika långa stigläder sett bakifrån. För du menar väl inte att en ryttare som rider och sitter korrekt i böjning skall ha ett visuellt kortare inre stigläder.