Undergiven = knäckt?

Maira

Trådstartare
Jag vet att redan funnits X antal trådar om Millan och XX inlägg i dem men...

Såg i kvällens avsnitt hur han lärde en hund att vara i en väska och jag blev illa berörd. Man såg hur hunden till slut gav upp och liksom stängde av (tyckte jag)

Millan pratar om hundens undergivenhet som något positivt. Jag tycker det känns negativt.

Var det någon mer som såg avsnittet och vad tyckte ni?

Sv: Undergiven = knäckt?

Jag bojkottar hans program. Blir alltid illa berörd av något han gör/säger/utsätter hundarna för och jag är ändå ingen "mjukis" när det kommer till hundträning.

Utan att vara varken för eller emot så säger jag att frågan är svår därför att hundar är individer. En del hundar mår klart mycket bättre av att ge upp och foga sig. Kanske är det det CM kallar undergivenhet? En del har det naturligt andra inte. Om man jämför lite med barnuppfostran så finns det faktiskt saker i livet som för barn och hundars säkerhets skull måste lydas vare sig de vill eller inte. En del saker ska inte ifrågasättas! Att då "kuva" hunden på det vis CM gör tex är kanske många ggr ett måste om man har en hund som tar för många egna beslut som stressar upp individen i fråga. En hund ( OM den har en klok ägare ) som litar på sin ägare är foglig. Eller tvärtom så kan man få en hund att börja lita på sin ägare genom att visa den att det går. En del hundar ger sig inte i första taget för de är övertygade i sin egen tro...

Sedan kommer vi till en följdfråga...vad är knäckt? Hur vet vi om hunden är knäckt? En knäckt hund är för mig en hund som blivit helt passiviserad. Det krävs mycket för att nå dit. Det är för mig en hund som jämt hukar sig, som konstant har bakåtstrukna öron, visar ögonvitan och slickar sig om munnen/tittar bort. Att bara bli passiv och utmattad en stund är inte knäckt för mig. Det kanske för en viss individ är vad som krävs för att den ska börja tänka och inte bara vara blockerad och fast i ett beteende. ( utan att komma ihgåg detta avsnitt som jag såg för länge, länge sedan )Att ändra en vana som en hund kanske haft i flera år tar tid. Man måste övertyga individen att nu är det så här från och med nu och vissa hundar är mer envisa än andra i att ge upp! Det är inte annorlunda än om ngn säger till en människa som i 20 år hälsat på människor med att ta i hand och så helt plötsligt MÅSTE du krama varandra människa du hälsar på.

Studerar man hundar i grupper, fasta eller tillfälliga så kan man se hur de lugna och självsäkra hundarna har en naturlig pondus och så finns de de hundarna som likt en valp svansar runt dem och fjäskar. Hundar som är följeslagare visar ett undergivet kroppspråk. Det säger sig självt att vi människor i många situationer måste ha samma pondus som den där självsäkra hunden i gruppen har. Hundarna lever trots allt med oss människor och måste anpassa sig efter vårt liv, ett liv som vi känner bäst till hur det ska levas med regler osv. Hundar blir ofta osäkra om de inte vet var gränserna är och älskar rutiner och förutsägbarhet. MEN har hunden inte haft ett sådant liv innan kan den självklart protestera i början! Tex kan man kanske tro att alla "kuvade" hundar som ofta ses bara gå bredvid sin ägare jämt inte mår bra. Men det finns faktiskt hundar som blir jättestressade av att få gå fritt och nosa och behöver ha klara order på när de får nosa och kissa och när det är gång vid sidan som gäller.

Man kan inte komma ifrån att det är naturligt för hundar att samarbeta med sin flock, var och en har sin roll men det finns oftast en individ som är klokast och som alla lyssnar till. Det vi människor är dåliga på är att förlåta! Hundar säger ofta till varandra och en del säger ifrån rejält och omedelbart! Men sedan förlåter de! Vi människor blir arga och fortsätter sedan att sura. Det är det som är dumt inte att ha en följeslagare. Om man respekterar varandra så får man ju automtiska en lydig hund. Att man vill ha en undergiven hund i vissa situationer behöver ju inte utesluta att man aldrig låter hunden ta egna initiativ eller tala om vad den vil osv. Man kanske vill ha en undergiven hund just i några få situationer som hundmöten och koppelgåenden?

Utan att vara varken för eller emot så säger jag att frågan är svår därför att hundar är individer. En del hundar mår klart mycket bättre av att ge upp och foga sig. Kanske är det det CM kallar undergivenhet? En del har det naturligt andra inte. Om man jämför lite med barnuppfostran så finns det faktiskt saker i livet som för barn och hundars säkerhets skull måste lydas vare sig de vill eller inte. En del saker ska inte ifrågasättas! Att då "kuva" hunden på det vis CM gör tex är kanske många ggr ett måste om man har en hund som tar för många egna beslut som stressar upp individen i fråga. En hund ( OM den har en klok ägare ) som litar på sin ägare är foglig. Eller tvärtom så kan man få en hund att börja lita på sin ägare genom att visa den att det går. En del hundar ger sig inte i första taget för de är övertygade i sin egen tro...

Sedan kommer vi till en följdfråga...vad är knäckt? Hur vet vi om hunden är knäckt? En knäckt hund är för mig en hund som blivit helt passiviserad. Det krävs mycket för att nå dit. Det är för mig en hund som jämt hukar sig, som konstant har bakåtstrukna öron, visar ögonvitan och slickar sig om munnen/tittar bort. Att bara bli passiv och utmattad en stund är inte knäckt för mig. Det kanske för en viss individ är vad som krävs för att den ska börja tänka och inte bara vara blockerad och fast i ett beteende. ( utan att komma ihgåg detta avsnitt som jag såg för länge, länge sedan )Att ändra en vana som en hund kanske haft i flera år tar tid. Man måste övertyga individen att nu är det så här från och med nu och vissa hundar är mer envisa än andra i att ge upp! Det är inte annorlunda än om ngn säger till en människa som i 20 år hälsat på människor med att ta i hand och så helt plötsligt MÅSTE du krama varandra människa du hälsar på.

Studerar man hundar i grupper, fasta eller tillfälliga så kan man se hur de lugna och självsäkra hundarna har en naturlig pondus och så finns de de hundarna som likt en valp svansar runt dem och fjäskar. Hundar som är följeslagare visar ett undergivet kroppspråk. Det säger sig självt att vi människor i många situationer måste ha samma pondus som den där självsäkra hunden i gruppen har. Hundarna lever trots allt med oss människor och måste anpassa sig efter vårt liv, ett liv som vi känner bäst till hur det ska levas med regler osv. Hundar blir ofta osäkra om de inte vet var gränserna är och älskar rutiner och förutsägbarhet. MEN har hunden inte haft ett sådant liv innan kan den självklart protestera i början! Tex kan man kanske tro att alla "kuvade" hundar som ofta ses bara gå bredvid sin ägare jämt inte mår bra. Men det finns faktiskt hundar som blir jättestressade av att få gå fritt och nosa och behöver ha klara order på när de får nosa och kissa och när det är gång vid sidan som gäller.

Man kan inte komma ifrån att det är naturligt för hundar att samarbeta med sin flock, var och en har sin roll men det finns oftast en individ som är klokast och som alla lyssnar till. Det vi människor är dåliga på är att förlåta! Hundar säger ofta till varandra och en del säger ifrån rejält och omedelbart! Men sedan förlåter de! Vi människor blir arga och fortsätter sedan att sura. Det är det som är dumt inte att ha en följeslagare. Om man respekterar varandra så får man ju automtiska en lydig hund. Att man vill ha en undergiven hund i vissa situationer behöver ju inte utesluta att man aldrig låter hunden ta egna initiativ eller tala om vad den vil osv. Man kanske vill ha en undergiven hund just i några få situationer som hundmöten och koppelgåenden?
:idea::bow::bow::bow:
Underbart skrivet!

Jag kan hålla med Paradiset att ibland får man bara säga "Nu gick vi.." att situationen helt enkelt inte är förhandlingsbar.

Sen måste man komma ihåg att CM ofta "behandlar" felbeteenden med sk. "Flooding". Om vi ponerar att du är rädd för spindlar och jag binder fast dig i en stol och häller spindlar över dig. Nån gång kommer du att sluta skrika.

Vet faktiskt inte om det fortfarande förekommer inom humanterpin, men jag är skeptiskt mot metoden.

Jag kan hålla med Paradiset att ibland får man bara säga "Nu gick vi.." att situationen helt enkelt inte är förhandlingsbar.

Sen måste man komma ihåg att CM ofta "behandlar" felbeteenden med sk. "Flooding". Om vi ponerar att du är rädd för spindlar och jag binder fast dig i en stol och häller spindlar över dig. Nån gång kommer du att sluta skrika.

Vet faktiskt inte om det fortfarande förekommer inom humanterpin, men jag är skeptiskt mot metoden.

Som fobiträning är jag positiv till att man utsätts för det man är rädd för. Inte chockartat som i ditt exempel, men gradvis. Jag har varit mycket rädd för spindlar sedan barndomen. När vi flyttade till hus insåg vi snabbt att enorma spindlar var en del av vardagen. Min man är om möjligt ännu räddare än jag. Därför fick jag ta ansvar för att lyfta ut spindlarna. För varje gång blev det mindre och mindre obehagligt och nu tycket jag inte ens att spindlarna är otäcka.

Nyckelordet är dock gradvis, vilket väl torde vara motsatsen till flooding?

Såg vi verkligen samma program? jag tittade också i går kväll, och fick inte alls samma intryck.

Själv såg jag inga som helst våldsamma metoder från CM's sida, (däremot bet hunden honom ett par gånger, och hade tydligen bitit sina ägare åtskilliga gånger tidigare, så att de var direkt rädda för den).

Vad jag såg var hur CM lugnt och metodiskt tränade hunden att så småningom acceptera att gå in i väskan utan protester. Ägaren kunde därmed ha med den på flygresor till sitt distansjobb i framtiden, vilket var anledningen till att väskan alls behövdes.
Och att döma av de "efter"-bilder som visades, var hunden inte alls knäckt.

Uppriktigt sagt tycker jag att reaktionerna mot ibland CM är lite överdrivna, och när folk säger att de inte ens vill titta på hans program därför att de är så upprörda över hans metoder, så undrar jag varifrån de har fått all sin information om dem.

Däremot anser jag att många av de amerikanska hundägarna som figurerar i programmen borde förbjudas att ha hundar. En del av hundklienterna är ju rena psykfallen p.g.a ägarnas brist på insikt om en hunds behov. Och om nu CM kan övertyga några av dessa ägare om att hundar faktiskt behöver komma ut på regelbundna promenader varje dag, så gör han nog betydligt mera nytta än skada.

Håller faktiskt med dig. Är ingen anhängare av CM:s metoder men känner att det blir lite överdrivet ibland. När det handlar om hunden i väskan kunde jag inte tolka det som att han traumatiserade hunden på ngt sätt.
Amerikanerna verkar ju ha en helt annan hundhållning än vi och det perspektivet får man väl betrakta CM.

Jag tycker att det positiva med hans budskap är det lugn han vill förmedla. Jag tycker däremot han går för långt när han använder el och stackel. Borde inte få visas i svensk tv.

Brukar oftast inte ha så mycket emot CM. Men just igår fick jag bara nån känsla när jag såg den där hunden. Vet inte riktigt varför, tolkade kanske fel, men tyckte hundens blick och kroppsspråk såg väldigt "olyckligt" ut på något vis.

Annars gillar jag CM:s tänk om lugn, energier, kroppspråk och vad vi för över till hunden, ofta omedvetet.

Ja, det är därför jag är kluven till CM. Många av hans metoder går emot vad jag själv tycker och tror. Men jag tror ändå att han gör stor nytta i länder som USA. Jag är medlem i ett amerikanskt mopsforum. Det befolkas av människor som verkligen älskar sina hundar och vill deras bästa. Ändå slås jag ofta av att vi har helt olika sätt att se på hundar och deras behov. Bara det att CM betonar hundens behov av att få vara en hund, att få röra på sig, att utföra en uppgift, kan göra stor skillnad i många hundars liv.

Man ska veta att 1/4 av amerikanska hushåll har hund och förfärande många av dem är precis lika okunniga som dem vi ser i CM:s program. Flera miljoner hundar (jag överdriver dessvärre inte) avlivas årligen i USA, många gånger för att de har övergivits av ägarna. Det är värt att tänka på. Däremot tycker jag inte att CM har särskilt mycket att lära svenska hundägare. Det enda som jag tror att vi kan ta med oss på allvar är det som han säger om hur människans energi påverkar hunden. Det tror jag mycket starkt på, eftersom jag har iakttagit hur det stämmer i all samvaro mellan levande varelser.

Det är inga som helst problem att få en hund att gilla sin "väska"
Hade under många år tax. Hennes väska innebar för henne att nu var det dags att jaga.
Det var bara att ställa ner stolsryggsäcken på golvet och hon embarkerade omedelbart.
Samma sak om hon inte kom tillbaka efter drev direkt. Vi ställde bara ryggsäcken där vi brukade och hämtade hunden efer ngr timmar.

Tillägas ska. Säcken var isolerad i botten o runt om med liggunderlag som var tillklippt. Ytterfickorna var till mitt kaffe o matsäck.

Samma sak när hon kom tillbaka blöt, trött o kall. I säcken blev hon snart varm även om det var 15 grader kallt ute.

I skogen satt hon där under marsch. man drog bara år öppningen så att bara huvudet kunde titta upp(så att hon inte skulle trilla ut om jag föll), och lita på att hon tittade ut, taxar gillar att sitta högt upp....

Senast ändrad:

Jag bojkottar hans program. Blir alltid illa berörd av något han gör/säger/utsätter hundarna för och jag är ändå ingen "mjukis" när det kommer till hundträning.

Word.

Nu har jag inte tittat på ett tag - kanske är det annorlunda nu. Men jag hade oerhört svårt för CM under de första säsongerna då jag följde programmet relativt noga. Mycket straff, mycket hålla fast, brotta ned, bryta ned, mycket bullshit om hierarkier och hans egna påhitt om hundpsykologi.

Har däremot inte så mycket problem med hundskole-Barbro som fick en massa skäll för ett tag sedan, eller F. Steen som också blev uthängd efter sina program.

Däremot tycker jag inte att CM har särskilt mycket att lära svenska hundägare.
Det tror jag. Tyvärr är det alldeles för många hundar i Sverige som fortfarande bara får gå ut på villatomten där de bor. De får inga promenader och ingen aktivering. Bara strosa runt i trädgården och göra sina behov där.

Tyvärr har jag flera sådana fall nära mig. Ägarna vet att de borde gå ut med hundarna och att hundarna behöver aktivering, men de fattar egentligen inte innebörden i varför och därför blir det så att ingenting händer.

När man ifrågasätter och pratar om det så får ägarna kanske lite dåligt samvete, men kommer med ursäkter som "i somras var vi ute och gick på berget en gång". Sen undrar samma folk varför deras unghundar är nervösa i nya miljöer. De är ju liksom inte miljötränade för fem öre, så det är verkligen inte konstigt.

Men denna typ av människor gillar nästan alla CM. Tittar på hans program och tycker att han är sååå duktig. Och det är bra! Ju mer de får inpräntat i skallen att hundarna behöver komma ut på promenader varje dag och inte bara gå i den lilla villaträdgården ju bättre blir det i hundarnas, och ägarnas liv.

Ärligt talat vet jag inte om folk ens tar till sig det budskapet av honom.

Min mor var ett stort fan av honom och flera jag känner har gillat honom. De lyssnade bara på hur man korrigerade hunden med ett "pschhhh", en spark och "energi", hunden fick annars som bäst 20 minuter promenad per dag i segt tempo. Allt det nyttiga gick förbi dem totalt. Jag fick tjata som bara den innan de insåg att psykisk och fysisk stimulans är jätte viktigt för en hund. Och att många av deras problem bottnar faktiskt i det.

Jag tycker ärligt talat då att Fredrik Steen borde få mer plats på TV. Han duger för att lära svenska hundägare att motion är bra och hur de bör gå tillväga när de ska hantera sin hund. Han använder i alla fall inga medel som bryter mot svenska lagar och passar i mina ögon mycket bättre. Även om jag skulle önska att fler av den mer positiva skolan fick ta plats så att man slipper få höra massor av konstigheter och dåliga rykten om det träningssättet. Iofs finns Victoria Stillwell men det hade varit bra med en svensk. Lite Memea Molin i rutan skulle vara intressant!

Hunden i väskan tyckte jag var helt ok! Lugn, konsekvens och tilli (få hunden att känna att ni är i väskan tillsammans).

Allt är inte bra men jag kollar gärna och sållar!

Ärligt talat vet jag inte om folk ens tar till sig det budskapet av honom.

Min mor var ett stort fan av honom och flera jag känner har gillat honom. De lyssnade bara på hur man korrigerade hunden med ett "pschhhh", en spark och "energi", hunden fick annars som bäst 20 minuter promenad per dag i segt tempo. Allt det nyttiga gick förbi dem totalt. Jag fick tjata som bara den innan de insåg att psykisk och fysisk stimulans är jätte viktigt för en hund. Och att många av deras problem bottnar faktiskt i det.

Håller med, detta är min erfarenhet också.

Word.

Nu har jag inte tittat på ett tag - kanske är det annorlunda nu. Men jag hade oerhört svårt för CM under de första säsongerna då jag följde programmet relativt noga. Mycket straff, mycket hålla fast, brotta ned, bryta ned, mycket bullshit om hierarkier och hans egna påhitt om hundpsykologi.

Har däremot inte så mycket problem med hundskole-Barbro som fick en massa skäll för ett tag sedan, eller F. Steen som också blev uthängd efter sina program.

Det som "fascinerar" mig är att CM kan göra saker i TV som skulle resultera till avstängning/anmälning från BHK eller ramaskri IRL. Ingen hade gått oberörd förbi eller hyllat en hundägare som brottade ner sin hund nere på torget eller kickade den i mjukdelarna oavsett vad den gjorde. Jag hoppas vid min själ inte det iaf!

Jag har hört att han har ändrat sig till det bättre och isf är det bra, för han har onekligen vunnit mycket mark bland vissa hundägare. Oavsett så klarar jag fortfarande inte av att titta på honom.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 424
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag har rätt länge varit med i vad jag tror är den största hundgruppen på FB, men ser det ena inlägget efter det andra som får mig att...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 814
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar