Undemanding time..

axel

Trådstartare
läste jag om i tjattertråden o fattade då vad folk här sysslar med.
Problemet är att hästarna inte söker ngn kontakt.
I mina ögon är det inte ett dugg konstigt- från hästarnas sida då:grin:

Blir bara mer o mer anti- NH:crazy:
Där det hela tiden skylls på att HÄSTEN är si eller så:mad:

Hur ska hästen veta från gång till gång om den ska stötas bort- för ingenting- igen.
Klart att de inte har ngt förtroende för mer än sina kompisar.

Fram för mer analys av hur man själv är o vilken framtoning man har.
Även om jag själv kan vara en gnutta burdus:D så vet alla mina djur att jag är en ganska snäll o beskyddande människa.

* flockledare blir vi aldrig- eftersom vi inte lever med dem ständigt, utan lämnar dem större delen av dygnet- däremot deras människa:love:*

Sv: Undemanding time..

Just sådanna övningar som du beskriver joinup eller liknande har jag också väldigt svårt för.
Håller med dig till viss del :)

NH är så mycket mer än 'viftande med rep'. Mycket bygger på att förstå och acceptera hästens naturliga instinkter och reaktioner, och bygga utifrån det.
Som överallt finns det missbruk av vissa saker (:mad:).

* flockledare blir vi aldrig- eftersom vi inte lever med dem ständigt, utan lämnar dem större delen av dygnet- däremot deras människa:love:*

Håller med dej om allt :bump::bow: utom det där i citatet, eller en del av det.

Ledarskap för en flock dvs flockledare handlar om rang, alltid, så även om en mer dominant häst bara är i en flock då och då så är den alltid ledare - när den är där.:idea: Oavsett. Om den är tillräckligt hög i rang.

Så det gör inget att man inte är där hela tiden. MEN jag tycker hästar är hästar och människor är människor och det får man inse, inte försöka vara häst:cool: Det behövs inte alls.

Jag blir också förundrad eller förfärad över mycket man läser här om hur man kan trassla till relationerna till hästar:crazy:

Det fanns ngn känd manlig dressyryttare/ tränare. Undrar om det inte var Lithander som skrev o hästskötarens resp. ryttarens roll.

Den hade en helt annan respekt för ryttaren än skötaren- vilket var vad han ville.

Kanske beror på att skötaren var rädd för ryttaren:rofl:
Våra ponnyer lydde barnen, men de visste att jag bestämde - över barnen:angel:
Därför hade de större respekt för mej i slutänden:rofl: Även om inte barnen alltid hade det- ens när de var små:devil:

Du är klok som en bok axel, tänk så ofta vi är överens och så sällan vi tycker olika. :bow::bow::bow:

:bow::bow:

Och allt detta domderande med hästarna i tid och otid ; när hästen funkar som den ska så behöver man inte domdera den. Inte underligt att de inte vill ha kontakt med någon som bara bossar runt den! Var tog respekten för hästen som HÄST och DJUR vägen?!

Nh eller vad det nu kallas trodde jag handlade om att vara naturlig tillsammans med sin häst. Inte att den ska springa på en cirkel runt mig utan utrustning, att jag ska få den att komma till mig genom att låtsas vara en tiger som siktar på hans saftiga bakdel, att hästen ska buga, vifta på örat på kommando eller stå blickstill oavsett vad som händer - (och OM den inte gör detta - då är man ingen ledare för sin häst :grin: )

Jag är vare sig NH-are eller pat pirellirist eller montyrist. Men ändå är mina hästar mer "väluppfostrade" än många andras.
Fram för mer pondus hos människan istället!

//Anni som oxå kan vara rätt burdus men som har hästar som gnäggar & kommer springande när jag visslar och är väldigt kärvänliga

Jag är vare sig NH-are eller pat pirellirist eller montyrist. Men ändå är mina hästar mer "väluppfostrade" än många andras.
Fram för mer pondus hos människan istället!

//Anni som oxå kan vara rätt burdus men som har hästar som gnäggar & kommer springande när jag visslar och är väldigt kärvänliga

Hehe.. och ändå startade du just en tråd om din 4-åring som vänder dig rumpan i hagen och slår (!) mot dig?
Låter inget vidare kan ju jag iofs tycka...

Allmän kommentar till samtliga:

Flera av er tjatar hela tiden om att nh är så fel och hemskt, ändå vill jag minnas att vi enats flera gånger när "vi"(nh-folk) förklarat oss i det oändliga. Så varför drar ni upp det om och om igen? :confused:
Ni har missförstått tanken, ni har tittat på och pratat med folk som gjort egna tolkningar av nh. Om ni studerar "källorna" så kommer ni att förstå, att titta på folk som gör fel/inte vet vad de gör/håller på med ger inget såklart. Precis som att man inte kan lära sig något om hoppning genom att studera mig när jag hopptränar.(eftersom jag kanske är sämst i världen på att klamra mig fast på en häst som hoppar..:angel:)

Vilken målande beskrivning:bow::rofl:

Alltså.
tänkte imorse under min terapistund- mockningen:cool:

Jag ska skiva till Pat- på ngt vis- om hur verkligheten för våra hästar börjar att se ut- mobbing. Hästar som knäcks eller som blir bråkiga.
Jag kan inte föreställa mig att det är hans intention, men tyvärr blir resultatet inte sällan så.

tänker på C. Millan´s ständiga citat- DON`T TRY THIS AT HOME WITHOUT CONSULTING A PROFFESSIONAL. eller hur det är:angel:

Han fattar nog inte hur hästhållningen bedrivs i länder som vårt- hästar vänjs från tidig ålder.

Tyvärr har ju Pat svårt att hindra folk på andra sidan jordklotet att göra fel. Om man studerar hans material så får man absolut lära sig att undvika att hamna i situationer som kan bli tokiga på olika sätt.

Tyvärr är hans material ganska dyrt, så folk läser någonstans om de sju lekarna, och så går de hem och gör alla möjliga tokiga saker.
Så blir det lätt när man tror att man kan "plocka russinen ur kakan", man kan inte plocka några russin om man inte kollat in hela kakan... då blir det inget annat än en hög med russin... :angel:

Kan inte tycka att man kan skylla detta på Pat eller andra "frontfigurer". Man sätter sig ju (helst väl?) inte och kör bil utan att ha fått en massa hjälp och vägledning, men med hästar är den allmänna synen en annan tyvärr.

Skillnaden torde ligga i insikten.

Millan VET hur folk funkar.:bow:

Gör man kommerce av en känsla blir det självklart fel.

När ngt i ridningen går fel skriker alla i kör- SKAFFA EN TRÄNARE!!!!
Men i hantering -Köp den videon!

Jag tycker nog att den gamla svenska devisen- Orutinerad ryttare/ ägare- rutinerad häst o vice versa är det bästa som har satts på pränt.
Om folk följde det skulle dessa problem sällan uppstå, men människan har höga tankar om sig själv.

Jag skulle vilja se ngn idrottmänniska komma långt utan en närvarande tränare. Det funkar inte så.
Ännu svårare blir det när man ska ha en partner- hästen som ej kan tala.

Snart är alla lärare onödiga o vi får kaos.

Senast ändrad:

Snart är alla lärare onödiga o vi får kaos.

Tja, det är bara att kolla på dagens skola och se hur bra det funkar :angel:

Jag håller med dig, det borde finnas DUKTIGA tränare som kan hjälpa folk även med hanteringen av sina hästar. Tyvärr är det lite tunnsått med dem, även om de förståss finns även här.

Jag tränade tex för en islandstränare som gått en kurs och lärt sig "nh", fint tyckte jag, då kan du hjälpa mig att komma vidare i utbildningen av min unghäst som enbart är hanterad och inriden enligt PNH...
Hon lyckades jaga min stackars duktiga lilla häst alldeles vettskrämd och svettig ganska omgående, och hon var supernöjd efteråt :cool: Hon hade INGEN känsla för timing och såg inte varför han reagerade som han gjorde på hennes signaler. Hon testade inte ens att göra på ett annat sätt, när han bara sprang istället för att göra det hon ville... :mad:

Det finns så MÅNGA tränare som säger sig hålla på med NH, och jag vet att flera av dem faktiskt inte har fattat konceptet, känslan och hur man läser hästen, hur man anpassar sig till individen.

Därför tycker jag personligen att det är bäst att gå till källan, även om den i mitt fall bara finns på dvd(har inte råd att fara till usa), så vet jag iaf hur hästen ska se ut när man gör rätt, sedan behöver jag hjälp av någon som kan korrigera mig när jag tränar med hästen. Då kan jag avgöra om det jag blir ombedd att göra känns rätt.
Man behöver se en hel massa hästar, hur de reagerar olika och hur man bemöter dem. Om man inte har möjlighet att hänga med någon duktig och titta när de jobbar(vilket vore det ultimata förståss) så tycker jag att dvder är en ganska bra ersättning.

+ en bra tränare förståss, utan det kommer man inte framåt

Helt klart behövs det sållas i träsket.

Man måste ha ngn form av certifiering o koll på "tränarnas" kunskaper.

vem som helst verkar kunna utge sig för- vad som helst- djungel:eek:

Jag ska nog utge mig för att ha Equiedoktorandstatus:banana::bump:

Tog mig friheten att sno ett citat av Tore90
"Det finns inga problemhästar det finns bara hästar som har prolem med sina ägare/hanterare" har för mig att monty roberts har sagt något sådant.

Senast ändrad:

Tycker jag med.

Pat har ju faktiskt så, väldigt hårda krav på vem som certifieras (eller vad det heter) finns bara en tjej i hela sverige just nu, tror att det är ett par till på g.
Bland annat kräver han att man hela tiden uppdaterar sig och "hänger med", på så vis kan man alltid känna sig säker på vad man får om man anlitar en parelli-instruktör.
Tycker jag känns bra :bow:

Ska vi starta ett certifieringsinstitut? :idea: :bump: Så kan vi bestämma vilka som är tillräcklig bra, åsså certifierar vi bara dem! :banana:

Jag vill minnas att Pat sagt något liknande.
Därför är hans kurser fokuserade på att det är människan som ska lära sig att förstå det hästen redan kan :idea:

Jag vill minnas att Pat sagt något liknande.
Därför är hans kurser fokuserade på att det är människan som ska lära sig att förstå det hästen redan kan :idea:
Men när det finns bara EN godkänd tränare- som är på nivå ??????- är det solklart att det blir hur fel som helst.

Såg även en lista på CR tränare. Fanns upp till 4 nivåer, varav bara EN sdn.

Vad krävs för att bli tränare?
EN helgkurs- oavsett tidigare kunskaper:eek:
Har väldigt svårt att se ngn form av pedagogisk utbildning rymmas där.

Tror mer på att man ska vara en god försäljare- har svadan.

På RIK-utbildningarna fick man betyg.

Senast ändrad:

Frågar dig som kanske vet.
Säger Parelli eller den andra gurun ngt om hur viktig motionen är för hästen?
Verkar inte som det eftersom att de menar att man MÅSTE ha ordning på den på marken först.

Vet ej heller från vilken delstat de håller till i.
Vet de hur hästar uppför sig vid stark kyla?

Vet många galopp o hopphästar som inte står still vid uppsittning- inget som man prioriterar. Man överser med skitsaker o får dem att göra sitt verkliga jobb- mer angeläget- tänka framåt i alla lägen. Dessa ryttare är heller inga osäkra människor:angel: som kissar på sig om hästen hoppar till.:angel:

Man har helt enkelt inte tiden för att träna på sånt bagatellartat.

jag tror att jag tänker väldigt likt dig :bow::bow:

vad är det för fel med vanlig hederlig hantering och sunt förnuft ? jag säger som jag brukar, man får det man ger :laugh: och kommer långt utan krångel genom att vara rättvis och konsikvent, ge respekt och vara bestämd men vänlig.

sedan kan man ju kalla det va man vill :angel: våra svenska gamla ryttmästare va bara inte lika "smarta" att döpa hanteringen efter sig själva och på så sätt tjäna "storskovan" :angel: den gamla ryttmästare jag red för som mkt. ung sa alltid att - människan måste lära sig tänka häst, för hästen kan aldrig lära sig tänka människa. inget nytt där alls... lever han än så är han sådär 90 år nu...

Senast ändrad av en moderator:

jo förvisso :p *skäms på mig som inte tagit ur honom de vedertagen än och att jag ens gav honom chansen att reagera som en häst* ;)

Och varför jag startade den tråden var för att höra vad andra "icke NH-fantatiker ala snurra rep" har att säga om en sådan reaktion och hur DE reder ut situationen - jag har mitt sätt och kommer så även gå till väga och jag vet, av tidigare erfarenhet, att han kommer sluta ganska omgående UTAN att jag har honom i repgrimma, låtsas vara ett lejon eller jagar honom runt runt tills han "ger sig" (jag är född nyfiken och vill gärna höra andras åsikter även om jag sen bara struntar i dem eller kanske får en ny infallsvinkel!)

Skrämmande att det inte finns fler "äkta" proffesionella tränare! Nu när NH och div är på modet så kan nog alltför många hästar och ägare hamna på konstiga villospår i sin dröm om att "rida utan utrustning" och som axel skrev: det resulterar i knäckta hästar eftersom 1) tränarna egentligen inte vet vad de pysslar med och eleven är ännu mer okunnig men törstar efter kunskap 2) Eleven går hem och försöker göra samma sak och anser att hästen ska lyda minsta vink för då är man en ledare och att den själv har VALT att lyda!
Skitsnack. På ett eller annat sätt så tvingar vi hästarna till allt som vi ber dem om. "Gör du inte så här så ökar trycket"

och när hästen rör på en hov på stallgången så är man genast där och korrigerar. stackars häst :(

Så jag anser. Att den dag man får hästen att springa i cirklar löst i en paddock, den dag de står blickstilla trots att man släpper en bomb bredvid den, eller den dag som den reser sig på bakbenen på kommando. Då har man verkligen tagit bort allt som var naturligt hos den hästen och det värsta av allt - då är man skitnöjd och säger att man är 100% ledare och att hästen VILL springa runt runt - heeelt frivilligt. Att den just springer där är inte grejen, utan att man som ägare då anser att hästen gör det av fri vilja. Då har man tappat greppet. För den är TVINGAD att springa där! skit samma vilken metod man använder. Inser man inte att allt vi gör med hästar är tvingande så är man ute och cyklar.

Jag ska erkänna en sak.

jag tvingar min häst att ha skor på sig
jag tvingar honom att gå in i box på nätterna
jag tvingar honom att bära sadel o träns
Jag tvingar honom att utföra vissa krusiduller eller hoppa över bommar

Nu ska jag tvinga honom att sluta vända rumpan mot mig i hagen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?