Undemanding time..

Sv: Undemanding time..

*kl*
Om vi ska sammanfatta det sunda förnuftet och generationers erfarenheter som de tyvärr numera utdöda hästmänniskorna hade, men som till all lycka några har fått ärva, tillämpar och för vidare? Helt gratis dessutom utan att, korkat nog, kräva en massa ersättning för och tvinga andra till certifieringar, allt för hästens fromma? :idea:

Fyll gärna på listan allt eftersom om jag glömmer ngt:

- Konsekvent hantering
- Skynda långsamt
- Tålamod
- Respekt
- Tolerans
- Anpassa kraven efter individen, ras, utbildningstp samt ålder
- Kräv inte utöver hästens förmåga utan ta hänsyn till dess förutsättningar
- Tänk som en häst istället för att kräva att hästen ska tänka som dig
- Döm inte hästen efter håren, stammen, rasen, ägaren, färgen utan bilda din egen uppfattning
- Sök hjälp av kompetenta personer om du kör fast, alla kan behöva hjälp att komma vidare, det är ingen tävling och inget nederlag
- Glöm allt vad prestige gäller, hästen är det enda viktiga
- "Din egen bekvämlighet kommer efter hästens välbefinnande" :bow:
- Hästen först, ryttaren sen (Ngt som tyvärr verkar fallit i glömska hos många? :confused:)
- Låt hästen vara häst
- Belöning är motivation
- Tolerera inte dåligt uppförande
- Det är lättare att förstöra än bygga upp
- Kom ihåg att hästen är ett flyktdjur, var dess trygghet

Min hjärteregel, som även många andra kloka tydligen har: - Det finns inga problemhästar, bara hästar med problem. :love:

Fler pro sunt förnuftanhängare? :D

Men när det finns bara EN godkänd tränare- som är på nivå ??????- är det solklart att det blir hur fel som helst.

Såg även en lista på CR tränare. Fanns upp till 4 nivåer, varav bara EN sdn.

Vad krävs för att bli tränare?
EN helgkurs- oavsett tidigare kunskaper:eek:
Har väldigt svårt att se ngn form av pedagogisk utbildning rymmas där.

Tror mer på att man ska vara en god försäljare- har svadan.

På RIK-utbildningarna fick man betyg.

Ja, tyvärr blir det ju fler misstag när det bara finns en godkänd tränare, helt klart.
Vet inte på vilken nivå hon är, med man blir inte godkänd tränare enligt PNH utan mycket gedigna kunskaper. Tror man måste uppnå level 3 eller 4 (tar ett antal år) och sedan är det ett antal månader i USA, vet inte om det är vid flera tillfällen dessutom.
Varför tror du att det skulle gå på en helgkurs? Det skriver du bara för att provocera, och det är både dumt och onödigt. :mad:

De får lära sig en hel del pedagogik, eftersom att det är det de bygger utbildningssystemet på. Svadan vet jag inte om de lär ut, i så fall lyckades hon inte klara den delen, för hon är verkligen ingen försäljare. Hon tillhandahåller verktygen för de som söker dem.

Vad kommer uttrycket NH ifrån? Det finns ingenting i mänsklig hästhantering som är "Naturligt"

Däremot har nog alla som hängt i stallmiljö större delen av sitt liv stött på någon av dessa magiska människor som tycks få alla hästar att sträcka på sig själva och uppföra sig exemplariskt. Precis som Cesar Millan :bow:(min husgud och förebild) tycks ha hanteringen med både hundar och människor naturligt i sig.

Vissa har det och vi andra får jobba för att förstå och försöka hantera alla nycker våra hästar (och medmänniskor) tycks ha. Men är vi inte alla ute efter samma sak, en gott samspel? Alla vill vi göra vårt bästa och vi gör det på det sätt vi tror är det rätta.

Jag vill inte bli placerad i ett fack, jag vill kunna studera alla sorters djur och lyssna till kloka människor, oavsett disciplin och tillhörighet. Varför denna indelning i pro-och anti whatsoever?:confused:
Jag vill vara en inkännande person både mot människor och djur, men tror inte på "genvägar", jag lär mig i mina möten med nämnda varelser varje dag. :idea: Det skulle jag inte vilja vara utan för allt i världen!

Kay Pollak sa något i stil med: "I varje möte med en annan människa finns något jag kan lära mig om mig själv". Det tycker jag låter bra...:)

Frågar dig som kanske vet.
Säger Parelli eller den andra gurun ngt om hur viktig motionen är för hästen?
Verkar inte som det eftersom att de menar att man MÅSTE ha ordning på den på marken först.

Vet ej heller från vilken delstat de håller till i.
Vet de hur hästar uppför sig vid stark kyla?

Vet många galopp o hopphästar som inte står still vid uppsittning- inget som man prioriterar. Man överser med skitsaker o får dem att göra sitt verkliga jobb- mer angeläget- tänka framåt i alla lägen. Dessa ryttare är heller inga osäkra människor:angel: som kissar på sig om hästen hoppar till.:angel:

Man har helt enkelt inte tiden för att träna på sånt bagatellartat.

Jag vet att de har olika "metoder" eller vad man ska kalla dem där hästen tränas i kondition och kroppskonroll/styrka från marken, så man får absolut lära sig att motionera hästen även från marken.
Det finns inga måsten på det viset du antyder, man kan mycket väl smyga in detta i sin hantering utan att sluta rida och börja om från början, om man vill det. Trevligt är väl om man börjar med detta såpass tidigt att markövningarna görs redan innan hästen rids in.
Sedan är de väl för att man framförallt ska hålla hästen på stora ytor i flockar, då rör de på sig och är inte i lika stort behov av att motioneras av ryttaren.

Sedan finns det ju specialfall där folk blivit rädda för hästen och/eller att hästen beter sig på ett sätt så att den anses mindre lämplig att rida. Och då rekommenderas man förståss att "börja från början" och inte rida på ett tag.

Man kan faktiskt motionera och gymnastisera hästens fantastiskt bra från marken också, det är ett tillskott till mina kunskaper som jag uppskattar mycket. På ridskolan har man inte fått lära sig sånt.

Colorado och Florida tror jag, vad har stark kyla med NH/PNH att göra?

Det finns massor av hästar som man använder som maskiner till olika uppgifter, och så länge de gör sitt jobb så överser man med olika beteenden som kanske en privatperson inte skulle uppskatta hos sin hobbyhäst. Jag förstår att man inte har tid och lust att ägna sig åt att korrigare dessa beteenden om inte det gör att hästen drar in mer pengar.

För gemene man är det dock oftast uppskattat att hästen står still vid uppsittning, inte springer över en när man leder, och kanske tom att den inte skenar och bockar för minsta brak i skogen.
Det är till dessa personer NH/PNH vänder sig skulle jag tro. Såna som tycker att det är roligt att lära sig nya saker att göra med hästen, och som kanske har vissa problem med hanteringen. Jag läste nyligt en "hur ofta ramlar du av tråd" här på buke, och jag blir helt :eek: när jag läser hur hästarna beter sig med sina ryttare, bockar, skenar och far för småljud, hundar, folk i skogen osv. Vi som inte gillar att ramla av, vi gillar att jobba proaktivt så att våra hästar inte gör så vi trillar av. :idea: Det är väl inte konstigare än så?
Är man inte rädd för att trilla av, så kan man ju låta hästen fortsätta vara som den är, det väljer man ju själv.

Jag är inte rädd för att ramla av, men mina hästar har inte heller för vana att kasta av folk till höger och vänster och oavsett om de varit problemhästar innan eller är helt ohanterade så blir de trevliga utan några NH-tränare inom synhåll. Jag förlitar mig helt och hållet till det jag fått lära mig när det gäller djur sedan barnsben, respekt, respekt, respekt! :bow:

den dag man får hästen att springa i cirklar löst i en paddock, den dag de står blickstilla trots att man släpper en bomb bredvid den, eller den dag som den reser sig på bakbenen på kommando. Då har man verkligen tagit bort allt som var naturligt hos den hästen

:bow::bow: word

Tvingade är vi väl alla på många sätt? Skillnaden är väl om man kan gilla det man är tvingad att göra.

Jag tvingar ju min häst att bli riden. Även om han oftast tycker att vi har kul när jag rider så skulle han garanterat välja bort mig och ridning om han fick välja. Han är en häst och vill vara med sina hästkompisar helst förståss.

Jag kan bara tala för mig själv, och vi har sett prov på att NH kan tolkas väldigt olika...
Men för mig går det ut på att vara så uppfinningsrik i min hantering och träning av hästen, att den börjar se mig som en intressant person med många bra ideer som oftast innehåller något kul även för hästen. När den inser att jag ser vad den tycker är kul, och riggar det så att den kan känna sig lyckad och stolt, då vill den gärna göra även lite meningslösare saker som jag ber om, tex att kuta runt mig lös.
Jag har fått lära mig att jobba med eftergift, belöna fram det önskade beteendet. Visst jobbar man också med att ibland göra det obehagligt för hästen, som när man tex ruskar på repet för att hästen ska backa. Ruskningen är dock fas 2, man börjar med att vicka med fingret, ganska snart lär sig hästen att den slipper rusket om den backa för det vickande fingret.

Det kan man väl iofs kalla för tvång. Mitt mål är dock att jobba emot att mina hästar ska gilla de uppgifter jag "tvingar" på dem, det är inte omöjligt faktiskt. Jag är tex tvingad att jobba heltid för att ha råd med bostad åt mig och hästarna, men jag har ett utmanade och roligt jobb, så det känns ganska ok faktiskt.

Och det finns säkert olika sätt att få en häst att stegra på kommando, jag har iaf sett en häst som stegrar på kommando och tycker det är superkul, för hon får så mycket beröm när hon gör det :love: Det finns säkert sätt att göra det obehagligt för hästen också, men det finns det ju i alla lägen då vi hanterar och rider hästar, och nu är det ju inte DÅLIG hantering vi pratar om väl?

Förresten Axel, angående rubriken...

Vad var det som var så gräsligt med undemanding time?

Gillar inte alla dessa märkvärdiga amerikanska termerna:mad:

Termen låter som om man måste planera in sdnt. Att bara umgås:confused:

Jag gullar, borstar, pillar, kliar eller bara umgås med mina o Ja även om jag numera rider ut samma rutt, så tycker hästarna om att komma ut i stora vida världen- som inte ej ridna/ körda hästar får.

Hästar tycker att det är spännande med nya platser o om man inte "jollar" till det så behöver man inte träna för såna tillfällen.
Att tävla med unghästar är en berikande erfarenhet för dem- det märks- de sträcker på sig- om de tillåts:angel: Det går dock inte om det sitter ngn hispig på.

Gillar inte alla dessa märkvärdiga amerikanska termerna:mad:

Termen låter som om man måste planera in sdnt. Att bara umgås:confused:

Jag gullar, borstar, pillar, kliar eller bara umgås med mina o Ja även om jag numera rider ut samma rutt, så tycker hästarna om att komma ut i stora vida världen- som inte ej ridna/ körda hästar får.

Hästar tycker att det är spännande med nya platser o om man inte "jollar" till det så behöver man inte träna för såna tillfällen.
Att tävla med unghästar är en berikande erfarenhet för dem- det märks- de sträcker på sig- om de tillåts:angel: Det går dock inte om det sitter ngn hispig på.

Det är väl inte så konstigt att en amerikan använder amerikanska ord? :grin: Och som det inte finns någon officiell svensk Parelli-gren i sverige så finns inte materialet översatt. Vad är då enklast? Att använda samma ord som Pat, eller att vi alla hittar på olika översättningar?

För vissa kanske det ÄR bra att planera in tid som är helt kravlös, många kommer stressade till stallet, borstar i all hast, sadlar och rider iväg. Då kan det vara bra att påminna om att man behöver bara vara tillsammans också.

Varför får inte de hästar som ej rids/körs komma ut i stora vida världen?
Jag vet inte hur du gör, men jag är mycket ute med min unghäst och arbetar honom på lina i skogen. Han ska också få börja följa med som handhäst nu framöver.
Det är som sagt tråkigt att så många snöat in på att man bara kan motionera sin häst riden eller körd :(

Har man en stor häst blir det svårt att följa med den- jag lovar:bump:
Har galopperat efter min stora- då den var ung o inte kunde galoppera saktare.

Tänkte iofs mest på folk som har hästen på lösdrift o sen bara leker med den- på banan.

Kom oxå att tänka på NH-immuniceringen.
Vad händer om- gud förbjude- att hästen blir rädd iallafall:confused:

Här har det sagt- Den ska slaktas mm.

Varför är det bara hästens känslor o naturliga flyktbetéende som det ska tränas/ ändras på.
Tycker att det är mkt viktigare att människan- som ska stå för ledarskapet- ska träna upp sitt eget psyke.
Hästen känner varenda vibb o tar sina egna beslut om ledaren sviker.

Om man har en god naturlig kontakt, så behöver det inte betyda att den gör så- partnern.

Har man en stor häst blir det svårt att följa med den- jag lovar:bump:
Har galopperat efter min stora- då den var ung o inte kunde galoppera saktare.
Jag brukar iofs inte galoppera efter heller, även om mina är små så är de förbaskat snabba. Galopp får man göra runt mig.

Tänkte iofs mest på folk som har hästen på lösdrift o sen bara leker med den- på banan.
Fast om man bara har hästen på lösdrift och leker med den från marken, då får den ju de muskler och den motion som den behöver för det jobbet, så då är väl motionen inget problem? Eller tänkte du på att de hästarna inte får se stora världen? Tja, jag vet inte hur många som har sina hästar så, skulle dock tro att det är minst lika många icke-nh-människor som har hästen i hagen hela dagarna utan att göra nått med den... Sedan kanske inte alla hästar längtar ut i världen, de kanske är nöjda om de har en bra hage och trevliga polare?

Kom oxå att tänka på NH-immuniceringen.
Vad händer om- gud förbjude- att hästen blir rädd iallafall:confused:
Tja, då blir den rädd, i värsta fall trillar man av :p
Antar att du undrar om vi spöar upp hästarna om de blir rädda?
Det gör vi inte, man får tex börja med att lära sig att skutta av hästen lite fort och lätt, om det skulle uppstå en jobbig situation. Sedan får vi lära oss hur vi hjälper hästen igenom rädslan, så den kan lugna ner sig och inse att det kanske inte var så farligt ändå.

Här har det sagt- Den ska slaktas mm.
Vem har sagt att hästen ska slaktas om den blir rädd? Knappast någon "frontfigur" väl? Du kan inte blanda ihop folks personliga åsikter och metoden som sådan. Enligt Pat finns det i princip inga hästar det är fel på, de behöver bara hamna hos rätt människa.

Varför är det bara hästens känslor o naturliga flyktbetéende som det ska tränas/ ändras på.
Tycker att det är mkt viktigare att människan- som ska stå för ledarskapet- ska träna upp sitt eget psyke.
Hästen känner varenda vibb o tar sina egna beslut om ledaren sviker.
Det ÄR ju just det som NH går ut på. Eller iaf PNH.

Om man har en god naturlig kontakt, så behöver det inte betyda att den gör så- partnern.

Precis som du säger strävar vi efter partnerskap, om hästen blir rädd så ska den "fråga" ryttaren och då ska ryttaren kunna "berätta" att det är inget att oroa sig för, och då ska hästen lita så mycket på sin ryttare att han litar på det. Litar hästen inte på ryttaren, så har ryttaren mer jobb att göra, med sig själv och sin relation till hästen.
Vi tränar inte hästarna att bli "döva" och slöa, så de inte reagerar på nått, vi försöker få dem att lita på att vi tar hand om dem så de kan känna sig säkra i vårat sällskap.

Jag tycker att det är lite trist att du inte kan sluta tjata om hur dåligt NH är... Tror de flesta vet att ALL dålig hästhantering är dålig, det är för det mesta inte fel på metoderna, utan snarare tolkningen som många gör.

Jag skulle kunna skriva många och långa trådar om hur jäkla dålig hästhantering jag ser överallt, men jag gör inte det. För jag tror inte att den dåliga hästhanteringen beror på att den metoden de tror på är dålig, jag tror att de fått för dålig utbildning och kunskap i den metoden de ägnar sig åt. Alltså är det knappast lönt att hacka på metoden.

Fler pro sunt förnuftanhängare? :D

Japp :D
Håller med dig i varje stavelse, behöver ingen speciell metod för att få hästen att lita på mig och vilja vara med mig, utöver det du beskrivit. Han uppför sig 100 ggr "bättre" och verkar 100 ggr mer säker på hur och varför och vem han är i relation till mig, än de flesta "NH" amatör tränade hästar jag träffat på vilket tyvärr är åtskilliga. Men som sagt, jag tror inte det är själva metoden det är fel på främst, däremot har den tyvärr annamats av alltför många som inte förstår vad det är de gör eller hur de ska hantera hästar rent allmänt, och då ser man såna där situationer, tyvärr.

Bor granne med Ronny Å och har inga större synpunkter på hans träning, eftersom han vet vad han sysslar med och det därmed blir okej.

Det är ju tolkningen som kan bli hurdan som helst- när det inte finns adekvat hjälp att få ang specifika metoder som ska brukas. Det behövs inga metoder.

Varför sitta av- om man är dess partner????
Skulle det göra ngn skillnad uppsuttet menar du?
Om den dominanta ryttaren blir rädd o då inte vågar sitta kvar- vad säger det? Om man inte är dominant så blir skillnaden inte så stor- litar på en- trots allt.
Här kommer det här som Martha har tjatat om- att hästen gör allt för en- man ger o tar.
Nej. Jag anser inte att målet är detsamma som Pat menar. För det krävs det naturlig pondus o trygghet- inte konstlad.

Det är ju tolkningen som kan bli hurdan som helst- när det inte finns adekvat hjälp att få ang specifika metoder som ska brukas. Det behövs inga metoder.

Varför sitta av- om man är dess partner????
Skulle det göra ngn skillnad uppsuttet menar du?
Om den dominanta ryttaren blir rädd o då inte vågar sitta kvar- vad säger det? Om man inte är dominant så blir skillnaden inte så stor- litar på en- trots allt.
Här kommer det här som Martha har tjatat om- att hästen gör allt för en- man ger o tar.
Nej. Jag anser inte att målet är detsamma som Pat menar. För det krävs det naturlig pondus o trygghet- inte konstlad.

Hur lyckas du förstå mig så fel hela tiden?

I början, när man har problem med sin häst, så behöver man lära sig att snabbt ta sig ur sadeln vid problem. Vet man att man lätt kan ta sig av blir man oftast mer trygg och säker i sig själv. Man har inte uppnått partnerskap med sin häst ännu då, men det är målet förståss.
Såklart är det skillnad at sitta på en häst som blir mer och mer upphetsad och studsar och bockar, jämfört med att stå bredvid. Dessutom brukar hästen bli lugnare med människan på backen.

Du skriver att det inte behövs några metoder?
Du menar att vem som helst kan bara ta ett andetag, bli lugn och trygg och ha pondus, och bara gå ut och hantera vilken häst som helst, och så kommer det gå bra? Du sa ju nyss att man behövde hjälp och tränare? Vad användare tränaren om inte några metoder?

Tror du att Pat strävar efter konstlad pondus? :crazy: Ja, det låter ju vettigt. :angel:

Enligt ditt resonemang ska bara såna som är födda med en känsla för hästar, och som växt upp i hästfamiljer med kloka hästgubbar i varje hörn få ha häst.
Och vi andra, som inte har det naturligt, vi kan ju inte lära oss, för då blir det "konstlat", så vi kan lika gärna gå och skaffa motorcykelkörkort?

Du är inskränkt, trångsynt och bara inställd på att dissa allt som inte heter som du tycker. Det är verkligen sittrist att försöka diskutera med dig, eftersom det inte går... :devil:

fast varför ska man vända sig till en NH/PNH-tränare som knappt är "certifierad"?!

Axel - precis. En hästmänniska med naturlig pondus och självsäkerhet har sällan problemhästar. Självklart måste man kunna läsa sin häst, men det gör man bäst utan ledare och handböcker. Träning ger färdighet.
Min häst var livrädd för vår skällande hund. Jag tog med honom i grimman fram till hundhagen och lät sen hästen göra som den ville - allt utom att springa därifrån. Hästen dansade runt runt och fnyste och hade sig, spände sig. Men jag stod bara kvar och "gäspade". Tillslut stannade hästen och tittade på hunden och på mig. Eftersom jag inte visade den minsta rädsla eller upprördhet så tyckte nog han att det kanske inte var så stor idé att vara rädd för den där grå illalåtande saken.

Man behöver inga metoder eller konstiga redskap för att få hästen på sin sida. De söker hela tiden en ledare och dyker det då upp en säker, trygg människa som dessutom blir lite förbannad när hästen "försöker bossa sig" så blir det en naturlig relation :)

jag tror att man kan TA kontrollen över sin häst med dessa metoder, men sen fattar jag inte varför många, inte sagt att DU gör det, fortsätter bossa sin häst med en massa dominanta övningar??

fast varför ska man vända sig till en NH/PNH-tränare som knappt är "certifierad"?!

Axel - precis. En hästmänniska med naturlig pondus och självsäkerhet har sällan problemhästar. Självklart måste man kunna läsa sin häst, men det gör man bäst utan ledare och handböcker. Träning ger färdighet.

Den första meningen förstår jag inte.. vad menar du?

Angående andra stycket blir jag såååååå frustrerad på er som tror att alla bara kan typ träna och slappna av så blir allt bra.
Det ÄR inte så!
Det ser ni väl på alla trådar här i forumet?? Såklart gör folk sitt allra bästa, och ändå blir det fel. För man behöver en lärare!
Jag kan inte se hur du och Axel båda verkar tycka att man ska klara sig själv och skaffa egen erfarenhet, samtidigt som man absolut INTE klarar sig utan en tränare?
Varför tror du att det finns problemhästar?
Bland annat för att folk inte kan läsa sin hästar.
Och hur ska de lära sig det menar du?
JAG lyckades iaf inte lära mig det själv, säkert finns det en och annan som är lika korkad och obegåvad som jag, som behöver hjälp.

Som ni beter er så lär alla stackars osäkra hästägare bli ännu mer osäkra och verkligen hålla sig borta från både häst och tränare :mad:

jag tror att man kan TA kontrollen över sin häst med dessa metoder, men sen fattar jag inte varför många, inte sagt att DU gör det, fortsätter bossa sin häst med en massa dominanta övningar??

Jag är bara insatt i PNH, och där TAR vi verkligen ingen kontroll över hästen. Vi arbetar fram ett partnerskap.
Det är bland annat därför som man råds att inte börja rida sin "problemhäst" innan man uppnått samförstånd och trygghet från marken. För gör man det och misslyckas så riskerar man att bryta ner det man byggt upp genom att man kanske måste/råkar slita den i munnen eller något så enkelt som att bli rädd.

De som fortsätter att "bossa" runt sin häst har antagligen tagit de berömda russinen ur kakan, eller så har de inte brytt sig om att gå vidare i utbildningen när de väl lärt sig de sju lekarna. Så tror de att man kan trimma in de sju lekarna och få ett bra ledarskap, men de har inte fattat poängen.
Det är precis samma fenomen som gör att "andra" far runt på sina halvvilda hästar och blir avkastade stup i kvarten, de har inte fattat poängen, hur det ser ut och känns när man är partner med sin häst.

Sedan finns det andra som DU kanske sorterar in under kategorien som "bossar" vidare, men det beror nog på att du inte är insatt i vad de håller på med. Dessutom vet jag inte säkert vad du menar när du skriver "bossar", jag gissar bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka