Sv: Undemanding time..
*kl*
Om vi ska sammanfatta det sunda förnuftet och generationers erfarenheter som de tyvärr numera utdöda hästmänniskorna hade, men som till all lycka några har fått ärva, tillämpar och för vidare? Helt gratis dessutom utan att, korkat nog, kräva en massa ersättning för och tvinga andra till certifieringar, allt för hästens fromma?
Fyll gärna på listan allt eftersom om jag glömmer ngt:
- Konsekvent hantering
- Skynda långsamt
- Tålamod
- Respekt
- Tolerans
- Anpassa kraven efter individen, ras, utbildningstp samt ålder
- Kräv inte utöver hästens förmåga utan ta hänsyn till dess förutsättningar
- Tänk som en häst istället för att kräva att hästen ska tänka som dig
- Döm inte hästen efter håren, stammen, rasen, ägaren, färgen utan bilda din egen uppfattning
- Sök hjälp av kompetenta personer om du kör fast, alla kan behöva hjälp att komma vidare, det är ingen tävling och inget nederlag
- Glöm allt vad prestige gäller, hästen är det enda viktiga
- "Din egen bekvämlighet kommer efter hästens välbefinnande"
- Hästen först, ryttaren sen (Ngt som tyvärr verkar fallit i glömska hos många? )
- Låt hästen vara häst
- Belöning är motivation
- Tolerera inte dåligt uppförande
- Det är lättare att förstöra än bygga upp
- Kom ihåg att hästen är ett flyktdjur, var dess trygghet
Min hjärteregel, som även många andra kloka tydligen har: - Det finns inga problemhästar, bara hästar med problem.
Fler pro sunt förnuftanhängare?
*kl*
Om vi ska sammanfatta det sunda förnuftet och generationers erfarenheter som de tyvärr numera utdöda hästmänniskorna hade, men som till all lycka några har fått ärva, tillämpar och för vidare? Helt gratis dessutom utan att, korkat nog, kräva en massa ersättning för och tvinga andra till certifieringar, allt för hästens fromma?
Fyll gärna på listan allt eftersom om jag glömmer ngt:
- Konsekvent hantering
- Skynda långsamt
- Tålamod
- Respekt
- Tolerans
- Anpassa kraven efter individen, ras, utbildningstp samt ålder
- Kräv inte utöver hästens förmåga utan ta hänsyn till dess förutsättningar
- Tänk som en häst istället för att kräva att hästen ska tänka som dig
- Döm inte hästen efter håren, stammen, rasen, ägaren, färgen utan bilda din egen uppfattning
- Sök hjälp av kompetenta personer om du kör fast, alla kan behöva hjälp att komma vidare, det är ingen tävling och inget nederlag
- Glöm allt vad prestige gäller, hästen är det enda viktiga
- "Din egen bekvämlighet kommer efter hästens välbefinnande"
- Hästen först, ryttaren sen (Ngt som tyvärr verkar fallit i glömska hos många? )
- Låt hästen vara häst
- Belöning är motivation
- Tolerera inte dåligt uppförande
- Det är lättare att förstöra än bygga upp
- Kom ihåg att hästen är ett flyktdjur, var dess trygghet
Min hjärteregel, som även många andra kloka tydligen har: - Det finns inga problemhästar, bara hästar med problem.
Fler pro sunt förnuftanhängare?