axel
Trådstartare
Sv: Undemanding time..
Ingen av dessa hästar gick ute dagtid- gissa hur de var. Skötte även en 3-åring som jag red ganska mkt, så jag är väl van
Jag vet faktiskt ingen här i krokarna som inte löser sina problem- med eller utan hjälp- ej NH. Däremot de som använder metoden- har hela tiden kvarstående problem iom att hästarna ej har förtroendet. o ägarna fatta ändå inte att de gör fel- hästen ger facit.
Jag har samma erfarenhet, men har liksom Skuggi "vuxit upp" på ridskola, men jag var både skötare på ridskolans hästar o privata inkl. min ridlärares.Har aldrig någonsin under 30 år haft de problemen. Vare sig med andras eller mina egna hästar. Hästar är hästar - de reagerar liknande på människans beteende och kroppsspråk. Aldrig varit med om att ens den mest "ouppfostrade" häst inte tagit att man viftar undan den med en fingerviftning. Vi har 12 hästar i vårt stall som sköts kollektivt. Tillochmed 14 åringarna som står där, som hanterar våra hästar in och ut regelbundet, har koll. Den mest taggade häst på väg in till maten på eftermiddan, hanteras genom att 14 åringen stannar till, på slakt grimskaft, för att få hästen uppmärksam och fokuserad på att "nu gick det lite snabbt, lyssna på mig innan vi fortsätter in". Behövs inget vevande eller knuffande eller slående alls Så länge det inte finns rädsla i botten, som människan signalerar ut, så fungerar situationerna oavsett häst.
Blir så trött på alla diskussioner om "andras ouppfostrade hästar". När ska folk fatta att hästar är djur och inte lobotomerade robotar som alltid beter sig opåverkat av omgivningarna? Om hästen hoppar till eller blir rädd för en traktor, ja då är den "ouppfostrad" och man tänker minsann inte hantera den. Det är RÄDSLA hos människan som det handlar om där, inte att hästen är ouppfostrad.
Ingen av dessa hästar gick ute dagtid- gissa hur de var. Skötte även en 3-åring som jag red ganska mkt, så jag är väl van
Jag vet faktiskt ingen här i krokarna som inte löser sina problem- med eller utan hjälp- ej NH. Däremot de som använder metoden- har hela tiden kvarstående problem iom att hästarna ej har förtroendet. o ägarna fatta ändå inte att de gör fel- hästen ger facit.