Undemanding time..

Sv: Undemanding time..

Har aldrig någonsin under 30 år haft de problemen. Vare sig med andras eller mina egna hästar. Hästar är hästar - de reagerar liknande på människans beteende och kroppsspråk. Aldrig varit med om att ens den mest "ouppfostrade" häst inte tagit att man viftar undan den med en fingerviftning. Vi har 12 hästar i vårt stall som sköts kollektivt. Tillochmed 14 åringarna som står där, som hanterar våra hästar in och ut regelbundet, har koll. Den mest taggade häst på väg in till maten på eftermiddan, hanteras genom att 14 åringen stannar till, på slakt grimskaft, för att få hästen uppmärksam och fokuserad på att "nu gick det lite snabbt, lyssna på mig innan vi fortsätter in". Behövs inget vevande eller knuffande eller slående alls :eek: Så länge det inte finns rädsla i botten, som människan signalerar ut, så fungerar situationerna oavsett häst.

Blir så trött på alla diskussioner om "andras ouppfostrade hästar". När ska folk fatta att hästar är djur och inte lobotomerade robotar som alltid beter sig opåverkat av omgivningarna? Om hästen hoppar till eller blir rädd för en traktor, ja då är den "ouppfostrad" och man tänker minsann inte hantera den. Det är RÄDSLA hos människan som det handlar om där, inte att hästen är ouppfostrad.
Jag har samma erfarenhet, men har liksom Skuggi "vuxit upp" på ridskola, men jag var både skötare på ridskolans hästar o privata inkl. min ridlärares.

Ingen av dessa hästar gick ute dagtid- gissa hur de var. :bump: Skötte även en 3-åring som jag red ganska mkt, så jag är väl van:angel:
Jag vet faktiskt ingen här i krokarna som inte löser sina problem- med eller utan hjälp- ej NH. Däremot de som använder metoden- har hela tiden kvarstående problem iom att hästarna ej har förtroendet. o ägarna fatta ändå inte att de gör fel- hästen ger facit.

Vad du ska göra åt det? Inget annat än att vara medveten om det, att det inte är HÄSTEN som är problemet, och att det är människan som hanterar den som det hänger på till syvende och sist. Behövs inte ngn träningsmetod av i form av NH skola av hästen för att korrigera det.
Det räcker inte att vara medveten om det, då blir man mos.

Så du menar på fullt allvar att den tråden, där en häst sprängde grinden vid insläpp och resten av flocken hakade på, handlar om en viss typ av häst, som man bör hålla sig ifrån?

Nej, inte nödvändigtvis. MITT val är att hålla mig ifrån andra än islänningar, då de har ett helt annat sätt i flock än andra, automatiskt(för det mesta). Det är min erfarenhet iaf, men den kan vara bara min förståss. Läser dock aldrig om att en flock islänningar spränger grinden och trampar ner folk.. men jag kanske missat de trådarna bara. Jag tror att man kan vara mer tafflig med dem utan att de fräcka på det viset.
Ett annat val hade kunnat vara att stå i stall där det bara finns riktigt hästkunnigt folk som har sett till att deras hästar har helt vanlig respekt för folk. Nu känns det som mycket svårare, så jag gjorde mitt val.

Men nu handlade väl inte tråden om vilken typ av häst man ska hålla på med?

Som sagt, vi har olika erfarenhet.

Skillnaden är att jag kan förstå båda sidor, det kan tydligen inte du.
Vet inte om det är för att du tycker att det är ballt att du "klarat" vilda hästar, eller om du faktiskt inte träffat på dessa farliga djur?
Jag har också ridit och hanterat "de farliga" i stallet, har överlevt och tyckte nog det var ganska ballt då att man jämt fick rida de vildaste. Lärde mig att hålla mig kvar gjorde jag, och att hoppa undan snabbt så man inte blev sparkad. Men kul var det inte.
Och jag fick inte lära mig att man kunde fått de här hästarna att bete sig på annat sätt, snarare var det ju normalt att åtminstone någon trillade av på en lektion.
DET är skillnaden för mig.

Har varken tid eller lust att tjafs mer i ämnet, skit i NH du istället. Låt de som vill hålla på med det göra det, och de som vill hålla på med annat får göra det.

*kl*
Fler pro sunt förnuftanhängare? :D

Här är en till!

Jag börjar mer och mer bli klar över att "min" generation hade väldigt tur i och med att det faktiskt fanns äldre "hästkarlar" som man kunde lära sig av hanteringsmässigt. Eller rättare sagt, att ha en så självklar pondus och respekt mellan häst och människa att den biten var helt onödig att "träna" på. Häst och människa formade sig runt varandra bara genom den vardagliga hanteringen.

Just Axels exempel med hästen som var rädd om sitt bakben tyckte jag var talande, det är sunt förnuft att hitta en lösning där man anpassar sig efter hästen (genom att vara ytterst varlig när man ska lyfta benet) istället för att "ta igenom" att den minsann ska lyfta benet på kommando.

Jag tror att NH:s popularitet grundar sig i att det finns en ny generation som inte naturligt fått lära sig hur man handskas med hästar. Att man har en så självklar pondus att man kan vara bästa vän och partner med ens häst utan att man känner att man kommer i underläge.

Jag tror också att rädsla spelar in i bilden. Ju räddare man är desto mer makt och dominans behöver man känna gentemot hästen.

Nej, inte nödvändigtvis. MITT val är att hålla mig ifrån andra än islänningar, då de har ett helt annat sätt i flock än andra, automatiskt(för det mesta). Det är min erfarenhet iaf, men den kan vara bara min förståss. Läser dock aldrig om att en flock islänningar spränger grinden och trampar ner folk.. men jag kanske missat de trådarna bara. Jag tror att man kan vara mer tafflig med dem utan att de fräcka på det viset.
Ett annat val hade kunnat vara att stå i stall där det bara finns riktigt hästkunnigt folk som har sett till att deras hästar har helt vanlig respekt för folk. Nu känns det som mycket svårare, så jag gjorde mitt val.

Men nu handlade väl inte tråden om vilken typ av häst man ska hålla på med?

Nja du missforstod mig nog lite det jag skrev om att du ska vara medveten om det. Det jag menar med det, att du ska vara medveten om att det handlar om människans beteende, inte hästens, är att jag menar att det hjälper dig att hitta ett förhållningssätt till hur du hanterar hästen - och hästar i allmänhet. att man blir MOS för att en häst hoppar till om man inte utövar NH är lite överdrivet :D

Nej, tråden handlar inte om specifika raser, så jag kommenterar inte det sista du skriver ö.h.t. Dock är jag nyfiken på vilket sätt du anser att en flock vid insläpp där ngt händer och de dras med i flyktbeteende, har ngt sorts unikt problem som skulle handla om vilken ras de är, eller att de är felhanterade på ngt sätt? Är det fel på motorcykeln om du halkar omkull i en kurva och blir överkörd av en bil? Vissa saker måste man leva med, att de innebär risker och att allvarliga saker kan hända. Hästar är levande djur, och de hör till en av dessa kategorier där riskfaktorn faktiskt är hög. Det går helt enkelt inte att hitta en metod som säkrar bort den riskfaktorn, om man letar efter det så har man ett olösligt problem.

Sar: jag håller med dig till fullo, klokt inlägg! :bow:

Senast ändrad:

att man blir MOS för att en häst hoppar till om man inte utövar NH är lite överdrivet :D
Det skrev jag inte, jag skrev att man blir mos om man bara ska gå omkring och försöka andas självförtroende.

Dock är jag nyfiken på vilket sätt du anser att en flock vid insläpp där ngt händer och de dras med i flyktbeteende, har ngt sorts unikt problem som skulle handla om vilken ras de är, eller att de är felhanterade på ngt sätt?
Jag tror inte det är rasspecifikt egentligen, det har nog med uppväxt, hästens självförtroende och respekt för människan att göra. Och just islandshästen växer oftast upp och blir en självständig och trygg häst med stor respekt för människor. Då är de varken särskilt lagda åt att fly som vildar, och då heller inte att trampa ner folk. Om ett halvblod växte upp på samma vis skulle det kanske bli samma sak, vad vet jag?
Och ja, felhanterade är de väl på något sätt om de inte respekterar att det finns en människa ibland dem?

Är det fel på motorcykeln om du halkar omkull i en kurva och blir överkörd av en bil?

Kan det ju vara, om den har dåliga däck... :angel: fast då var det ju mitt fel eftersom jag inte bytt däck förståss.
Jag skyller inte på hästen, och du läser fattar du nog det. Jag skyller på människorna som hanterat dem så att de blivit respektlösa och farliga.

Sedan måste man såklart alltid se till att planera så att man minskar riskerna, i alla lägen.

Det skrev jag inte, jag skrev att man blir mos om man bara ska gå omkring och försöka andas självförtroende.

Du missförstår mig tyvärr fortfarande. Det du ska inse är att det inte är hästen som behöver tränas, det är DU för det är isåfall DU som är osäker runt hästen och hur du ska förhålla dig till den. Att bara gå omkring och försöka andas självförtroende om man inte har det, är en dålig ide

Jag tror inte det är rasspecifikt egentligen, det har nog med uppväxt, hästens självförtroende och respekt för människan att göra. Och just islandshästen växer oftast upp och blir en självständig och trygg häst med stor respekt för människor. Då är de varken särskilt lagda åt att fly som vildar, och då heller inte att trampa ner folk. Om ett halvblod växte upp på samma vis skulle det kanske bli samma sak, vad vet jag?
Och ja, felhanterade är de väl på något sätt om de inte respekterar att det finns en människa ibland dem?

Jag vill fortfarande inte diskutera att en specifik ras skulle vara annorlunda. Men NEJ, hästar är inte felhanterade för att de får ett ryck och spränger en grind och drar flocken med sig!

Kan det ju vara, om den har dåliga däck... :angel: fast då var det ju mitt fel eftersom jag inte bytt däck förståss.
Jag skyller inte på hästen, och du läser fattar du nog det. Jag skyller på människorna som hanterat dem så att de blivit respektlösa och farliga.
Din definition av respektlös och farlig verkar inte ta i beaktning hästen som flyktdjur och djur ö.h.t.

Sedan måste man såklart alltid se till att planera så att man minskar riskerna, i alla lägen.

Ja, ett allmänt bondförnuft och säkerhetstänk är synonymt för mig i alla hästhantering.

Nä men vad jag menade var är att MÅNGA, inte sagt att DU (har jag redan sagt oxå...) påstår att hästen gör allt detta HELT frivilligt! (Därför skrev jag ironiskt tidigare i tråden att jag tvingar på min häst sadel & träns etc. )

Hästen gör inte dessa lekar/övningar helt frivilligt och det är för mig extremt skrämmande hur man som människa övertalar sig själv att hästen springer i cirklar helt frivilligt och intalar sig själv att man är SÅÅÅ naturlig som ber hästen om detta. Dessa lekar/games är ju extremt tvingande anser jag. Och sen blir man som människa sur när hästen inte lyssnar. Och säger även att "den gör ett val"
när då? Om den INTE väljer att lyssna utan stannar kvar, då ökar ju trycket! Visst, man ger hästen ett val att lyssna på en tidigare hjälp - typ rösten, men sen ökar ju allt successivt tills hästen ger sig. Icke frivilligt från hästens sida.

och många många många , kanske inte just du nu då *vad vet jag*, bossar sina hästar dagligen.
Samma som om min chef hela tiden skulle komma och tala om för mig exakt vad jag ska säga, göra, skriva, sitta, stå, äta, ta rast, gå på toa... Livet blir inte skoj för den hästen som knappt får röra på en hov utan att matte är där och korrigerar :(

Det har blivit hysteriskt. Istället för att vara nöjd med att hästen går snällt i grimman och står still uppbunden så ska man nu bossa den till att gå utan grimma, stå still utan uppbindning = hjärntvättning anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag tyckte inte att det var ballt:confused:

Så såg min första hästerfarenhet ut. Jag visste inget annat.
Jag skötte de värsta ridskolehästarna, som bara instruktörerna fick rida ut på. de var heller inte roliga att hantera efter skada:eek: Jag fick inga råd ens att ha hjälm på:mad:

Jag har oxå berättat om en stor ridskolehäst som jag hade vårdnad om o hade då bara hållt på med/ ridit ponny i ett år. Den sparkade med alla 4 o högg, men sakta men säkert vann jag dens förtroende. Det hade aldrig gått att försöka börja tukta den. Den hade mobbats av folk- retats utanför boxen o gudarna vet vad mer.
Tro mig när jag säger att jag var skiträdd i början:eek: Sen kunde JAG göra vad som helst med den- utsatte den givetvis inte för ngt som kunde tolkas som orätt.

Med åren har jag lärt mig vad JAG prioriterar i min hästhållning- vad jag värdesätter. Jag köper unga trevliga oförstörda/ej kladdade på- hästar.
Formar dem som jag vill ha dem. Att de funkar i min o deras vardag- som helg= förr- tävling.
Jag har nog en unik kontakt o min kompis kallar dem för radiostyrda- ja de fattar det mesta av vad jag säger- för att jag pratar mkt med dem o sätter orden i ett bestämt sammanhang.
Min karl tycker att det är roligt o använder orden för att få reaktionen- även på katterna/ hunden. Jag blir förbannad för att han missbrukar det o han håller inte vad han sagt. Djuren slutar att lyssna.
Ja jag är inte som alla andra:angel::cool:

Om du själv tycker att du är unik och tror att du har en speciell kontakt med dina djur, varför förstår du då inte att detta inte är något som alla bara har?

Det är ju jätte kul att det går så bra för dig och dina hästar och att du har hittat ett eget sätt att umgås med hästar på. Men inte alla har kommit så långt.

Men man behöver inte eftersträva sdn kontakt, utan bara ha en väl fungerande, som man uppnår med sunt förnuft o att lära av de som kan.

Min är lite överkurs- som jag vill ha det:bump: Därför att jag alltid gör allt ensam med dem. Jag vill kunna åka till vet, träna eller tävla, utan att vara beroende av ett helt koppel med medhjälpare.

Vad jag just tycker är synd är att man inte pratar med hästarna, utan försöker att använda ett kroppspråk- bara.
tänker på Damen med ponnysarna på Globen för ngt år sen.
Hon sa att de kunde ca 100 ord.

Senast ändrad:

Men en del kanske vill ha en sån kontakt. Det finns ju många som t.ex. inte vill tävla, men ändå vill ha något att sträva efter med sin häst. Då kan det ju t.ex. vara att man vill satsa på att bli duktig på att läsa och förstå sin häst för att få en bättre relation.

Det finns inga som lär ut sunt förnuft, men det finns några som lär ut NH i olika avtappningar och det kan därför vara ett sätt att lära sig att umgås med hästar.

Jag anar i din underton att det är förmätet av mig att påstå att jag är lite udda med mina hästar:grin:

Du anar inte hur många som påpekar hur SNÄLLA hästar jag har.
De som kan häst, förstår att det inte är hela sanningen, utan att det även ligger stort engagemang bakom det.

Visst är de snälla:love:, men de är väluppfostrade o trygga- också:banana:

Men en del kanske vill ha en sån kontakt. Det finns ju många som t.ex. inte vill tävla, men ändå vill ha något att sträva efter med sin häst. Då kan det ju t.ex. vara att man vill satsa på att bli duktig på att läsa och förstå sin häst för att få en bättre relation.

Det finns inga som lär ut sunt förnuft, men det finns några som lär ut NH i olika avtappningar och det kan därför vara ett sätt att lära sig att umgås med hästar.
Tävlingar gör att hästen blir van vid ganska mkt saker- resande, andra platser, ensam inne på en arena o allt möjligt annat.

Man är hela tiden med- som trygghet. Där visar man verkligen om man är ngt att hänga i granen..processen speedas på-partnerskap.

Jag skulle hellre förorda att man umgås mer med sin häst o tittar o lär av andra. Frågar!
NÄR o Om problem uppstår tar man itu med dem. Tar hjälp omedelbart- innan det eskalerar.

Det allra viktigaste är att man skaffar en häst med ett bra temperament- som passar en själv, som är utbildad= gör man rätt så gör hästen rätt o inte sätter sig i en sits- stallar in hästen där kunnig hjälp inte finns att få.

Där tror jag att det största problemet ligger idag eller att man inte är självkritisk o bara letar fel hos hästen- som är spegeln av hur den hanteras.

Är den glad o mår bra- ja då trivs den nog.
Att hästar är busiga emellanåt- får man ta.

Broknäsflickornas citat:-Man måste ha lite humor om man ska hålla på med hästar.
Vad hände med- för att bli en bra ryttare ska man ramla av 100 ggr. den kanske är ngt överdriven dock:eek:

Senast ändrad:

Jag anar i din underton att det är förmätet av mig att påstå att jag är lite udda med mina hästar:grin:

Du anar inte hur många som påpekar hur SNÄLLA hästar jag har.
De som kan häst, förstår att det inte är hela sanningen, utan att det även ligger stort engagemang bakom det.

Visst är de snälla:love:, men de är väluppfostrade o trygga- också:banana:

Nej det tycker jag inte alls. Jag försöker skriva ganska rakt vad jag tycker utan underton och då tycker jag ju att det är konstigt att en som du, som har lyckats så bra med hästar inte kan förstå att andra också vill ha en sån relation till sina hästar.

Jag förstår att det ligger mycket engagemang bakom och att det inte bara beror på oerhört snälla hästar. Jag förstår också att du kan bli besviken på folk som tror att de kan få en sån relation med sina hästar bara genom att läsa några böcker om NH, plocka russin och sen gå ut och försöka sina idéer på en häst. Men det är skillnad på folk och folk. Det är inte alla som håller på med NH som gör så. Det finns dom som är väldigt engagerade inom NH också och som lär sig massor om hästar på det viset.

Du har gått en annan väg som funkar för dig. Det är olika hur vi lär och vilka möjligheter vi har för att lära oss.

En stor bov i det hela tror jag är att alla har så bråttom, de söker snabba lösningar på ett problem som kanske funnits i flera år, istället för att ta det lugnt och låta det ta den tid det tar. En häst med dåligt förtroende för människor, kanske blivit besviken i omgångar, litar inte på ngn bara för att personen är snäll. Jag har träffat hästar som ständigt testar, testar och testar för att de vet att de kommer att bli svikna igen, de provocerar och vågar inte slappna av utan är ständigt på sin vakt. Det tar år för en häst med dåliga erfarenheter att bli trygg igen, för en del finns ärren kvar för livet och kan dyka upp som spöken utan att man vet vad som utlöser detta.

Att utsätta en sådan häst för mer press är definitivt inte att vara snäll och ta ngt ledarskap! Ibland måste man låt en häst vara ifred och helt enkelt ignorera den om den försöker skrämmas. Om man har lite insikt inser man att en god ledare i en flock håller inte på att flytta runt de andra hästarna hela tiden, den låter dem vara ifred och är nöjd med att de andra flyttar på sig när det finns anledning, inte för att försöka bevisa sin maktposition hela tiden! Vem vill umgås med en surkart som hela tiden försöker bossa runt en? Är man däremot lugn, tydlig och trevlig så får man fler kompisar och hästen lär sig att lita på en och slappna av.

Se hur folk fungerar, har man ständigt blivit besviken så litar man inte på andra för att det gör så ont att bli sårad igen. Vem tränger sig på någon som tydligt säger ifrån att den vill vara ifred? Tror någon verkligen att man får respekt genom att kräva den istället för att visa respekt tillbaka?

Nu ska jag snörvla iväg och ta hand om mina stackars traditionellt hanterade hästar som glatt kommer när de ser mig. :love:

Tävlingar gör att hästen blir van vid ganska mkt saker- resande, andra platser, ensam inne på en arena o allt möjligt annat.

Man är hela tiden med- som trygghet. Där visar man verkligen om man är ngt att hänga i granen..processen speedas på-partnerskap.

Det har du helt rätt i. Jag säger inte att tävling är dåligt, men det är olika vad folk har för mål med sin ridning. Du kan ju med andra ord få en del "på köpet", som de som inte tävlar får jobba mer med i "fejkade" situationer.

Jag skulle hellre förorda att man umgås mer med sin häst o tittar o lär av andra. Frågar!
NÄR o Om problem uppstår tar man itu med dem. Tar hjälp omedelbart- innan det eskalerar.

Det allra viktigaste är att man skaffar en häst med ett bra temperament- som passar en själv, som är utbildad= gör man rätt så gör hästen rätt o inte sätter sig i en sits- stallar in hästen där kunnig hjälp inte finns att få.

Jag håller helt med dig. Men det ena behöver inte utesluta det andra...

Där tror jag att det största problemet ligger idag eller att man inte är självkritisk o bara letar fel hos hästen- som är spegeln av hur den hanteras.

Där kan du nog också ha rätt, men jag tror inte att det är något som är typiskt för NH'are. SKälet till att de flesta börjar med NH tror jag är att man har upptäckt att man själv gör fel och att man behöver tänka om

Är den glad o mår bra- ja då trivs den nog.
Att hästar är busiga emellanåt- får man ta.

Jag håller helt med!

Broknäsflickornas citat:-Man måste ha lite humor om man ska hålla på med hästar.

:bow: ja helt klart! Samt självironi och ödmjukhet

Vad hände med- för att bli en bra ryttare ska man ramla av 100 ggr. den kanske är ngt överdriven dock:eek:

Det finns fortfarande ett mått av sanning i det.

Helt rätt!!!:bow:

Har man förstått innebörden av NH, så förstår man att det inte bara handlar om att bossa runt.

Det kan säkert finnas de som har missförstått och fortsätter att bossa och dominera hästar som inte behöver det och inte mår bra av det. Men det är inte det som är NH!

Varje häst är en individ med olika erfarenheter och det är självklart att de ska behandlas som individer!

Så är det.
Inga undantag, eftersom alla inom Natural Horsemanship ÄR dåliga. :crazy:
Alltid framhållet av dessa vissa som inte ens brytt sig om, i bästa fall, att sätta sig in i vad dom klankar ner på.

Nä, det märks ganska tydligt att vissa inte har koll eller vill ha koll på vad det egentligen handlar om....:crazy: Jag tycker det är jätte synd, jag vill gärna lära mig mer och vara kritisk till det jag har fått lära mig. Behövs dock lite bättre argument än att det bara är dåligt eller exempel på hästhantering som varken jag eller någon annan jag känner som håller på med NH skulle acceptera som ett sätt att hantera sin häst på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka