Ume B50 och B60

Sv: Ume B50 och B60

Eller så blir de ännu mer lättlastade för att de går in ett släp som är ännu mer öppet än ett vanligt som är stängt fram till. Svårlastade hästar brukar ju vara lättare att få på om man har en fronturlastning som är öppen så de kan gå igenom. Nu blir det ju samma tänk fast ännu öppnare dit de ska. Istället för att gå in i något som krymper där fram. En tanke bara.

Jag har fått för mig att den är trevligare för en häst att bli lastad i, för ma kan öppna upp så de är ljust och fint när bara överluckan bak är öppen...

Ja jag har också fått för mig det. Det lär märkas. Min är rätt kinkig med vad han kliver på för nåt. Är det bra, då lastar han sig själv annars tycker han att det kan vara :p

Ptja, jag har iofs aldrig lastat med stängd framdörr och ljuset är väl detsamma som med öppen övre baklucka? Att de åker bättre baklänges säger ju tydligen forskningen och det tvivlar jag inte på. Det är mer lastningsmomentet som känns sådär. Som nån annan skrev så tänker jag oxå rätt mkt på bilens säkerhet. En krånglade häst i höjd med bilen känns inte så kul:crazy:

Om jag tänker på den enda B50 jag har sett och kikat närmare på så kan jag inte påstå att jag tänkte på att hästen var speciellt nära bilen. Visserligen så var den hästen relativt lättlastad och bilen var en BMWX3/X5 så ingen jättebil. Upplevde snarast det som att hästen uppfattade bilen som en infångare och de två gånger den gick bredvid rampen så gick den på andra sidan. Tycker dom släpen ser jättetrevliga ut men så har jag också en gammal skitbil som inte skulle förfulas av att få en hästspark i sidan:grin: .

Såg att det var fel inlägg jag tryckte på svara-knappen till :o

Bilen har jag hur som helst inte varit orolig för. Mina är i alla fall (peppar peppar) inte såna att de ser sin flyktväg i en 1 ton+ tung plåtmojäng utan då går de i så fall bakåt eller ut på andra sidan. Dessutom hamnar ju lämmen i en ganska (enligt mig) bra vinkel ifrån bilen när man fäller ner.

Ptja, jag har iofs aldrig lastat med stängd framdörr och ljuset är väl detsamma som med öppen övre baklucka? Att de åker bättre baklänges säger ju tydligen forskningen och det tvivlar jag inte på. Det är mer lastningsmomentet som känns sådär. Som nån annan skrev så tänker jag oxå rätt mkt på bilens säkerhet. En krånglade häst i höjd med bilen känns inte så kul:crazy:

Fast B50 kan du ju öppna helt framåt. Så du fäller ner hela ''baklemmen'' och öppnar upp luckan. Det är väldigt stor skillnad jämfört med en skötardörr.

Om jag tänker på den enda B50 jag har sett och kikat närmare på så kan jag inte påstå att jag tänkte på att hästen var speciellt nära bilen. Visserligen så var den hästen relativt lättlastad och bilen var en BMWX3/X5 så ingen jättebil. Upplevde snarast det som att hästen uppfattade bilen som en infångare och de två gånger den gick bredvid rampen så gick den på andra sidan. Tycker dom släpen ser jättetrevliga ut men så har jag också en gammal skitbil som inte skulle förfulas av att få en hästspark i sidan:grin: .

Haha nä det är väl jag som är fjantig och rädd om killens bil :p

Såg att det var fel inlägg jag tryckte på svara-knappen till :o

Bilen har jag hur som helst inte varit orolig för. Mina är i alla fall (peppar peppar) inte såna att de ser sin flyktväg i en 1 ton+ tung plåtmojäng utan då går de i så fall bakåt eller ut på andra sidan. Dessutom hamnar ju lämmen i en ganska (enligt mig) bra vinkel ifrån bilen när man fäller ner.

Nä forhoppningsvis borde de ju mer uppfatta den som en vägg. Men det är ju just tanken ''tänk om'' den råkar skicka iväg en spark eller kastar sig mot bilen. Då lär man ju få hjärtat i halsgropen. :D

Om man är orolig för bilen, kan man ju lasta den åt "rätt håll" (Fel håll i en B50) ett par gånger och gå ut fram och sedan ta bort all inredning i och låta den vända i transporten och gå ut bak...
För att sedan när det är helt ljust och öppet rak igenom låta den gå in fram och ut bak, då har den redan varit inne i transporten och sett hur det ser ut...

Du kan ju ställa ekipaget i en vinkel med så släpet kommer ännu längre bort från bilen. Som att du kör runt eller hur man ska säga. Annars ser jag det nästan som att risken är större att hästen far in i bilen om man leder/rider förbi den och den får för sig att hoppa åt sidan och bilen råkar stå där :p det har jag för övrigt heller aldrig varit med om.

Går nog dessutom utmärkt att backa in med en häst om man tränar lite. Har gjort det i vanliga transporten med min häst när vi lekt "lastalekar" för att hon skulle komma över dumheterna att slänga sig ut bakåt.

Kastar mig in i er tråd!

Undrar vilken storlek ni har på era pållar som ska in i B50?

Mitt sto är 176 i mankhöjd ungefär (175 på 3års nu 7 år) och fick en som hade ett med fronturlastning och han sa att han inte kunde ta ut sin 172 cm märr den vägen. Hon var nog så hög. Därför blir jag lite nyfiken om någon har stora hästar och hur ni gör (om ni gör...)?

Just sålt mitt gamla bur för att köpa nytt igen men är lite osäker på modell. Stoet hämtade jag i en lånad B60 och där trivdes hon kanonbra.

Äntligen hittade jag lite vettig info om "baklängessläp".
Jag är lite nyfiken på vad är det för skillnad på A50 och B50 ?

Jag har en svårlastad häst, han går ganska bra in men när han väl är inne så blir han väldigt stressad och det känns som han inte vet var han ska ta vägen. Och när han backar har han väldigt lätt att han vill slänga sig bakåt, det har blivit mkt bättre men det är otroligt obehagligt. Han har åkt hästlastbil hela sitt liv och nu tränar vi på vanlig transport, jag ska byta transport nu då jag anser att mitt är lite liten. Då har jag tänkt på ett "baklängessläp" då han alltid har åkt på snedden/baklänges och har aldrig backat ut ur ett släp, utan alltid gått ner framlänges. Behöver tips om detta ifrån er med erfarenhet av baklängessläpen, tror ni detta kan underlätta mitt lastproblem?
Mvh Mickan!

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderar på ett ume B50 släp. (sånt man lasta i framifrån och de åker baklänges) Släpet är ett 06 och bara kört häst i cirka 5 gånger...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17